Sammenlign. Bytt. Spar.
HUS & HJEM
BEDRIFT & BORETTSLAG
MIN BYTT
BYTT.NO
Oversikt Omtaler Tjenester Mer ⋮ Skriv
Oppdatert mai 2024
yA Bank
1.8
116 verifiserte omtaler

yA Bank omtaler og erfaringer

Ingen trend

yA Bank har ikke nok data til å bli vurdert.

Klikk for detaljer

1.8
Dårlig
116 verifiserte omtaler
Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
#27
Forferdelig
yA Bank er rangert
#27 av 29 kredittbanker
11%
Dårlig
11% anbefaler yA Bank
til venner og kjente. Gjør du?
POPULÆRT 🔥
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med én søknad gjennom Lendo
Eksempelrente: Eff. rente 5,69 %. 2,5 mill o/20 år. Kostnad kr 1.643.480. Totalt kr 4.143.480.

Utforsk 116 omtaler om yA Bank

FILTRER OMTALER
8
5
1
14
88
SORTER OMTALER
SORTER ETTER HENDELSE
SORTER ETTER OPPLEVELSE
Tar 2 minutt
På en skala fra 1 til 5
Hvor fornøyd er du med yA Bank?
Tar 2 minutt
5
4
3
2
1

Fra utmerket til elendig bank på få måneder

Omtale av  Hanninall T

Har vært yA bank kunde i rundt 10 år og det har gått brillefint helt til i år. Nå er det snart takk for meg. Først fjernet de utenlandsbetaling uten det har så stor betydning for meg. Men BankID: Herre jemini hvilken seriøs bank er det som ikke tilbyr BankID??? Også nå er det funksjonen til nettbanken. Nå ender det med dobbeltbetaling når du endrer kontonummer for betaling på eFakturaer... kundeservice ser ikke ut til å bry seg med dette, og regner saken som avsluttet iflg e-post til meg...

Umulig å få hjelp gjennom telefon

Omtale av  Hans P

Umulig å få kontakt på telefon. Kommer ikke inn på mine kontoer, pga. vi har ikke brikke som virker.

Ubrukelig nettbank

Omtale av  Ole

Vanskelig å få oversikt etter fjerning av mobilbank og innføring av ny nettbank

Elendig nettbank

Omtale av  Per

Skulle betale en faktura fra konto i Yabank. Får brukt bankID på mobil, men får beskjed om at "du har ingen aktive konti". Kommer ikke inn verken via nettside eller app. Yabank har utvilsomt funnet oppskriften på hvordan man skal bli kvitt kundene..

Utrolig klønete omlegging

Omtale av  Inger

Appen er borte, BankID er borte, kommer ikke en gang inn i nettbanken nå, men får feilmelding om at det ikke er noen aktive konti. Når man ikke får betalt regningene og gjort de mest grunnleggende ting i banken sin er det vel på plass med én stjerne? Håper de retter dette opp, de mister i alle fall meg som kunde.

Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Send én boliglånsøknad til flere banker. Se om du kan spare på å refinansiere boliglånet ditt hos en annen bank.
Eksempelrente: Eff. rente 5,69 %, lånebeløp 2 500 000 kr, nedbetalingstid 20 år, kostnad: 1 643 480 kr, totalt: 4 143 480 kr
Søk boliglån
Tilgjengelig kundeservice Helt uforpliktende

Helt forferdelig kundeservice

Omtale av  Shima F

Helt forferdelig kundeservice. Dere får aldrriiii svar på deres henvendelser. Hold dere unna! Uansett om dere har spørsmål om tjenestene, søker jobb hos de eller er allerede kunde så får dere ALDRI et svar!

Fra bra til dårlig i fire enkle steg

Omtale av  Stan

Jeg har brukt Ya-bank i snart 10 år til både sparing, lønnskonto og Visa debet kort. Fusjoneringen med Ressurs bank og bytte fra Visa til MasterCard i fjor markerte begynnelse på slutten, selv om RessursBank forsikret oss kunder om at vi ikke vil merke noen endringer etter fusjoneringen. Så tok de bort BankId, men jeg fikk utstedt nytt id i Sbanken, der jeg hadde et konto fra gammelt av. For mange år siden byttet jeg nemlig fra Skandia Banken, når Ya kunne tilby høyere rente og bilde på Visa-kortet. Deretter tok Ya Bank bort muligheten for utenlandsbetaling, og dette medførte at jeg måtte flytte enda mer i retning av Sbanken for å få denne tjenesten. Og til slutt kom den siste endringen som brakk ryggen til kamelen - omlegging av nettbanken og fjerning av appen. Grensesnittet i banken ble fullstendig uoversiktlig, med menyen for de aller mest brukte funksjonene flyttet til bunnen av siden. Fargelegging av kredit og debet linjer forsvant, mens fontstørrelsen for sifrene ble gigantisk. Betalinger til forfall ble gjemt bort. Endring av kontonavn kan gjøres via ett obskurt menyvalg. Totaloversikten med saldo etter at betalingene er gjennomført ble borte. Kun transaksjoner for 1 år tilbake i tid er bevart! Det siste er kritisk. Jeg brukte appen mye, men nå må alt gjøres via en nettleser på telefonen, og for å logge på må man bruke BankId - ingen TouchId autentisering på iOS lenger! Signert netpost i banken er borte - for å kontakte de må man skrive i et åpent kontaktskjema. Alt i alt, og med tanke på at jeg allikevel nå måtte gjøre enkelte ting i Sbanken, ble det ganske naturlig å ta det siste steget - avslutte MasterCard kortet, flytte avtalegiroene og flytte pengene. Sbanken har da også en bra app-løsning. Og for sparing, gir Easybank en høyere rente. Det virker som om Ya-Bank skalerte ned sitt kundeservice. Før tok det 1-2 minutter for å komme gjennom. Nå satt jeg i 15 minutter i telefonkø mens jeg skrev denne omtalen. Når jeg omsider kom gjennom, var kundeservice personalet raskt og behjelpelig. Ya Bank har tilsynelatende gjort alt for å få kundene til å flytte vekk fra seg. Er dette intensjonen? Har RessursBank tenkt på avskaffe sin konkurrent på sikt?

Tester ny uferdig nettbank på kundene

Omtale av  Halvor2

Denne versjonen burde aldri vært sett i produksjon! Utviklingsavdelingen kan ikke ha hørt om Beta-versjon med test på noen få kunder. "Vi jobber nå med feilretting og forbedring..." er greit ved mindre feil, men ikke nok for et så uferdig produkt. At ikke Kundeservice rekker å svarer på 12 dager forteller det meste.

Fra fornøyd til misfornøyd kunde

Omtale av  Olav

Jeg har brukt Ya bank som dagligbank i mange år. Enkelt, greit og oversiktlig. Etter at Resurs Bank tok over har ting forandret seg. Først byttet de alle kort fra Visa til Matercard, greit nok. Så måtte jeg legitimerer meg på postkontoret for å beholde min Bank ID (GDPR regler), greit nok. Noen uker etter at jeg hadde fornyet min Bank ID hos Ya Bank kom meldingen om at de ikke lenger tilbyr Bank ID til sine kunder, og at du må få dette igjennom annen bank. Jeg synes det er underlig at man må ha eller opprette et kundeforhold i annen bank for fortsatt å kunne ha normal tilgang til sine konti i Ya Bank (og var det ikke mulig å gi meg et hint når jeg allerede var i gang med å ordne med ny Bank ID)? Det siste er omleggingen av nettbanken. Den gamle fungerte fint. I den nye nettbanken har jeg mistet oversikt, forfall på betalinger og betalingshistorikk. Banken lå nede fredag 8. februar kl 14.00 til mandag 11. februar kl. 08.00 for implementere den nye løsningen. Det var på ingen måte lenge nok. For etter dette har de hele tiden rettet feil i nettbanken. Før omlegging av nettbanken ga de beskjed om at lagrede betalingsmottagere ville forsvinne, og rådet kundene til å skrive ned mottagere, for så å legge de inn igjen i den nye nettbanken. Klønete. I samme åndedrag som de bytter nettbank til, i mine øyne en dårligere versjon enn den forrige, så kutter de muligheten til mobilbank og app på telefonen. Mens jeg pakker snippesken og finner meg en ny dagligbank håper jeg fellesutgiftene, som forfaller i disse dager, blir betalt på vanlig måte. Jeg vet ikke, for jeg har ikke lenger oversikten. En ting er i alle fall sikkert, neste forfall blir i ny bank.

Fra super fornøyd til svært missfornøyd

Omtale av  Anders

Det startet med at vi måtte skaffe bankid fra annen bank, dette var greit. Men så byttet dem nettbank system og appen forsvant. Dette er noen av problemene: Jeg får feilmelding ved endring av forfallsdato (og dem sier det ikke er noe galt hos dem), itillegg har dem tatt vekk knappen som het "Betal nå". Kan ikke endre navn på høyrente konto. Kan ikke lenger gå tilbake i tid for å se hvor mye det var på konto. Alt er mer tungvindt uten nettbank appen, fordi man kan ikke lenger logge inn eller bekrefte endringer med fingeravtrykk og overføringer mellom kontoer er tungvindt uten Appen. Layouten på den nye siden deres er uoversiktlig.

Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Send én boliglånsøknad til flere banker. Se om du kan spare på å refinansiere boliglånet ditt hos en annen bank.
Eksempelrente: Eff. rente 5,69 %, lånebeløp 2 500 000 kr, nedbetalingstid 20 år, kostnad: 1 643 480 kr, totalt: 4 143 480 kr
Søk boliglån
Tilgjengelig kundeservice Helt uforpliktende

Dårligste bank jeg har vært borti!

Omtale av  Fredrik

Har ikke lenger avtale med VISA og man får MASTERCARD istedet. Mange butikker tar ikke kortet deres lenger og jeg har ofte problemer med å få betalt. Har nå ventet i snart 14 dager på å få erstattet et ødelagt kort. Å være 14 dager uten betalingskort er lenge. Andre banker har sendt nytt kort i løpet av 2-3 dager. Å ringe dem er helt umulig. Tar 30 minutter å stå i kø og noen ganger bryter linja rett før man får svar. Og dette er telefonlinja hvor man skal sperre kort ved misbruk eller man har mistet kortet!

Kundeservice = 0

Omtale av  Therese

Opplever store vanskeligheter med å få kontakt med de. Har betalt inn mer enn skyldig og fortsatt krever de mer, ja jeg forstår det er renter og pluss pluss pluss. Men hos de står det at det er innbetalt mindre enn det faktisk er gjort. Det er dette jeg vil ha visshet om, hvorfor beløpet vises mindre. Fikk også nå når alt er/skal være innbetalt tilbud om betalingsfri? måned med ett gebyr på 300,- Er dere seriøse??? Nei, dette er ett VG innslag verdi spør du meg.

Fra fornøyd kunde til misfornøyd kunde

Omtale av  Helge

Var fornøyd i mange år, men så kom meldingen om at BankID avsluttes. Etter at jeg ordnet BankID fra DNB, håpet jeg at det skulle ikke bli noe mer tull. Så kom meldingen at nettbanken blir ny og alle mottakere som man har lagt inn gjennom årene ikke blir overført til den nye nettbanken. Irritert på NYTT ! Så kom den nye nettbanken. Alle kontoene har samme navn og finner ingen måte å legge inn navn som felleskonto, sparekonto etc. Hvor er den nyttige økonomiske oversikten om summen av forfall og beløp på konto som gir et svar om det er nok penger på kontoen for å dekke alle regninger ? Gamle nettbanken fungerte iallefall fint. Hvorfor bytte til en ny nettbank som mangler funksjonalitet? Yabank app er også blitt borte Gir dem noen uker for å rydde opp, men vurderer sterkt et bytte

Elendig kundeservice

Omtale av  Pål

For det første besvares ikke henvendelser til kundesenteret, hverken på telefon eller via E-post. Det er utmattende å prøve. For det andre har banken ikke lenger Bank-ID. Den sluttet med det 6/2-19, så nå er du avhengig av å ha et kundeforhold til en annen bank med Bank-ID for å betjene dine konti i yA-bank. Det er jo helt forkastelig. For det tredje kan du ikke lenger overføre penger til utlandet.

BankID

Omtale av  Erik

Yabank har sagt opp avtale om BankID for alle sine kunder fra 6/2-19. Det betyr at alle BankID tjenester er ubrukelige. Det verste er at jeg aldri fikk melding om dette. Det er mulig de sendte et fysisk brev i januar (en annen kunde sier det), men da var jeg for lengst reist til SØ Asia. Beskjeden er IKKE sendt på mail!! Nå får jeg ikke kjøpt flybillett hjem eller benyttet andre BankID tjenester.

Søk boliglån hos flere banker
Søk boliglån hos flere banker med Lendo
Send én boliglånsøknad til flere banker. Se om du kan spare på å refinansiere boliglånet ditt hos en annen bank.
Eksempelrente: Eff. rente 5,69 %, lånebeløp 2 500 000 kr, nedbetalingstid 20 år, kostnad: 1 643 480 kr, totalt: 4 143 480 kr
Søk boliglån
Tilgjengelig kundeservice Helt uforpliktende

Fra yA-bank til Nei-bank? Ja, men Resurs Bank for noen

Omtale av  Terje

For en tid siden skrev jeg en meget god omtale, fem stjerner og med tittel "Topp bank". Jeg mente hvert ord som står der. Jeg må dessverre korrigere dette. Hvorfor? I brev fra banken datert 9.1. d.å. får jeg beskjed om at min BankID ikke lenger vil fungere fra 6.2. samt at hvis jeg ikke har BankID fra en annen bank, må jeg skaffe meg det. Min ev. nye BankID fra en annen bank kan jeg selvsagt da benytte for å betjene mine kontoer hos yA Bank, får jeg videre beskjed om. Med andre ord må jeg opprette et kundeforhold til en annen bank for å komme inn på min nettbank hos yA Bank (sic.). Vel, andre banker krever en aktiv brukskonto for å utstede BankID. Ja, hvorfor skal de påta seg denne kostnaden uten videre? Hvordan forklarer så yA Bank at det ikke lenger gir oss kunder BankID? De skriver at bankens avtale med Eika dessverre opphører fra 6.2.19 - og derfor kan banken ikke utstede BankID! Det er ingen forklaring. Eika har vel ikke sagt opp sin avtale med yA Bank? Det er vel yA Bank som nå har valgt ikke å være en alliansebank med Eika? Men hva slags bank er det som ikke gir BankID til sine kunder? Hva er den egentlige forklaringen? Det koster jo litt å ha avtale med Eika, men ikke all verden - og alle banker bør koste på seg denne servicen til sine kunder (egentlig være forpliktet); det kan ikke være rett og rimelig å overlate denne kostnaden til andre banker. yA Bank er en meget lønnsom bank for sine eiere, jf. at Sveaas tjente 400 millioner på yA Bank i 2015 ("Drømmeavkastning", skrev Dagens Næringsliv (DA) 16.7.15). I 2015 ble yA Bank et datterselskap av Resurs Bank. Jeg fikk beskjed om at det ikke skulle medføre endringer for meg som kunde. 30.11.18 ble yA Bank til Resurs Bank (fusjon) - og virksomheten drives av Resurs Bank også i Norge. Jeg fikk da bl.a. beskjed om at nettbanken vil fungere akkurat på samme måte som før. Det kan hende den gjør - hvis jeg hadde kommet inn på den; jf. at jeg fra 6.2.19 er jeg uten BankID. Jeg har henvendt meg til kundeservice og de sier at jeg ikke trenger skifte bank, kun skaffe meg BankID fra en annen bank! "God dag mann økseskaft", sier jeg. Men hva skal stakkars ansatte på kundeservice si?

Oppdag nye selskaper i samme bransje

Søk blant tusenvis av selskaper
Sammenlign tusenvis av tjenester
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR