Personvern - vårt løfte til deg
Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du benytter deg av våre tjenester. Vi tar behandling av dine personopplysninger og ditt personvern svært alvorlig og vil alltid beskytte informasjonen du gir oss etter det til enhver tid gjeldende regelverk, herunder personopplysningsloven og personvernforordningen. Nedenfor får du informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger hos oss, og du må også bare kontakte oss om du har spørsmål.
Behandling av personopplysninger og behandlingsansvarlig
Personopplysninger er enhver opplysning som kan knyttes til en
identifisert eller identifiserbar fysisk person, for eksempel navn, adresse,
telefonnummer og e-postadresse, og alt annet som gjelder personen.
Behandling av personopplysninger vil være enhver bruk av
personopplysninger, som for eksempel innsamling, registrering,
sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av slike
bruksmåter.
Det er Bytt.no AS, org. nr. 913 630 637, som er behandlingsansvarlig for
behandling av personopplysninger. Du kan kontakte Bytt.no på [email protected]
Hvorfor trenger vi personopplysninger?
Vi har behov for personopplysninger for å kunne yte tjenester til våre
brukere og ha kontakt med leverandører og samarbeidspartnere. Våre
tjenester er spesialtilpasset for å gi et godt grunnlag for å sammenligne
pris og betingelser fra ulike selskaper i ulike bransjer. For at vi skal
innhente tilbud eller foreta produkt- og tjenestesammenligninger vil vi i de
tilfellene det er aktuelt være avhengig at våre skjemaer tilfredsstiller
kravene til selskapene som vi samarbeider med. For å gjøre
tilbudene/sammenligningen så korrekte og konkrete som mulig må vi
derfor få informasjon fra våre brukere, herunder også
personopplysninger.
Formålet med å innhente personopplysninger fra våre brukere, er å
identifisere brukeren og for å kunne gi tilbudene og sammenligningene
brukeren etterspør. Innhenting av personopplysninger er til enkelte
tjenester helt nødvendig for at vi og at våre leverandører og
samarbeidspartnere skal kunne gi riktig tilbud.
Hvem behandler vi personopplysninger om og hvilke personopplysninger behandler vi?
Vi behandler personopplysninger om følgende grupper personer:
Brukere av våre tjenester
Vi behandler personopplysninger om brukere av våre tjenester ved at
brukerne gir informasjon ved å be om tilbud på tjenester eller legge inn
omtaler på våre sider. Vi kan også behandle personopplysninger i
tilknytning til at brukere er i kontakt med oss i ulike sammenhenger. Vi behandler kun de opplysninger som brukerne selv gir til oss, samt navnet på brukeren, dennes epostadresse og telefonnummer, hvor bl.a. disse benyttes for å verifisere brukerne i forbindelse med omtaler. Brukerne
kan velge selv om de vil benytte reelt navn, og brukere kan også benytte
epostadresse som ikke viser personnavn.
I forbindelse med at brukere ønsker tilsendt tilbud om tjenester fra våre
leverandører, så ber vi om navn, kontaktopplysninger, herunder adresse,
epostadresse og telefonnummer, fødselsnummer (herunder fødselsdato)
samt informasjon som er relevant for den enkelte tjenesten det ønskes
tilbud på. Denne informasjonen videresendes til de aktuelle leverandørene
for at disse skal sende tilbud. Leverandørene er å anse som
behandlingsansvarlige, så det vil skje en overføring av
personopplysningene fra oss til leverandørene.
For enkelte tjenester må vi samle inn og behandlet personnummer i tillegg
til fødselsdato (samlet er dette fødselsnummeret). Etter
personopplysningsloven § 12 kan fødselsnummer og andre entydige
identifikasjonsmidler bare behandles når det er saklig behov for sikker
identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering. For
at leverandører og samarbeidspartnere skal kunne gi et bindene og riktig
pristilbud, og for å vurdere om brukeren er kvalifisert for spesielle rabatter
(f.eks. gjennom arbeidsgiver) må fødselsnummer oppgi for
identifiseringsformål. Det er imidlertid valgfritt og derfor frivillig å oppgi
fødselsnummeret.
Vi registrerer også generell informasjon om hvordan våre tjenester brukes
ved å samle inn teknisk informasjon gjennom tjenerlogger og andre
verktøy. Eksempler på dette er informasjon om operativsystem,
nettleserversjon, IP-adresser, informasjonskapsler og andre
identifikasjonsfiler. På denne måten kan vi enklere avdekke tekniske feil,
tilpasse innholdet etter enheten som benyttes (f.eks. mobil eller nettbrett)
og forbedre innholdet og tjenesten best mulig etter brukernes bruks- og
interessemønster. Slik informasjon vil som regel ikke være mulig å knytte
til enkeltpersoner, og derfor ikke personopplysninger. For mer informasjon
hvordan du sletter eller hindrer informasjonskapsler «Cookies» kan du
besøke AllAboutCookies.org
Det presiseres at det er frivillig å gi oss personopplysninger, men det er
en forutsetning å motta tilstrekkelig og korrekte opplysninger for å kunne
gi våre leverandører nødvendig informasjon for å gi et riktig tilbud.
Vi behandler personopplysninger om kontaktpersoner hos våre
leverandører og samarbeidspartnere, herunder også kontaktopplysninger
knyttet til potensielle leverandører og samarbeidspartnere. Det vil da kun
bli behandlet kontaktopplysninger, som navn, epost, telefonnummer mv.,
samt hvilken leverandør og samarbeidspartner vedkommende er knyttet
til.
Vi behandler slik informasjon enten for å oppfylle lovmessige plikter, som
plikter etter regnskapslovgivningen, eller etter en berettiget interesse vi
har ved å drive forretningsvirksomhet. Vi har i sistnevnte tilfelle vurdert at
vår interesse av å behandle personopplysningene vil kunne gjennomføres
uten at dette går på bekostning av de registrertes interesser og
grunnleggende friheter. Dette fordi behandlingen er begrenset og gjelder i
liten grad følsomme personopplysninger.
Vi vil behandle informasjon om kontaktpersoner hos våre leverandører og
samarbeidspartnere så lenge vårt avtaleforhold og samarbeid med
leverandøren og samarbeidspartneren består, og vil deretter slette
opplysningene såfremt det ikke foreligger lovmessig plikt til å oppbevare
opplysningene, som f.eks. i regnskapssammenheng.
Hvordan og hvor lenge behandles informasjonen?
Bytt.no oppbevarer personopplysninger på sikker måte, og har iverksatt
både organisatoriske og tekniske tiltak for å sikre personopplysninger. Vi
sender ikke dine personopplysninger via usikre kanaler som f.eks.
ukryptert e-post. Vi oppbevarer, krypterer og tilgjengeliggjør
personopplysningene i våre egne systemer. Det betyr at vi har full kontroll
på hvor personopplysningene eksisterer, og hvem som har tilgang. Vi
utleverer aldri personopplysninger til andre, herunder leverandører og
samarbeidspartnere, uten at den registrerte har eksplisitt samtykket til
slik utlevering eller at vi har rettslig plikt til slik utlevering.
Personopplysninger skal etter personvernregelverket slettes når
oppbevaring ikke lenger er nødvendig for å oppfylle formålet med
behandlingen. Dette innebærer at vi ikke lagrer informasjon lengre enn vi
anser som nødvendig eller den til enhver tid gjeldende lovgivning. Når
formålet med behandlingen er oppfylt anonymiserer og sletter vi alle
personopplysninger. Se for øvrig ovenfor med mer om hvor lenge
personopplysninger behandles for de enkelte behandlingene.
Hvem har tilgang til personopplysningene?
Det er kun autorisert personell på Bytt.no AS og leverandør eller
samarbeidspartner som brukere velger å bestille/sammenligne en avtale
hos som gis tilgang til personopplysninger.
Alle våre leverandører og samarbeidspartnere hvor personopplysninger
utveksles må inngå avtale som sikrer konfidensialitet og lovmessig
behandling av personopplysninger som regulerer hvordan de kan formidle,
behandle og oppbevare personopplysninger.
Rettigheter for de registrerte
De personene vi behandler personopplysninger om (de registrerte), har
rett til å få innsyn i om vi behandler personopplysninger om dem, hvordan
vi behandler personopplysninger (som beskrevet i denne erklæringen) og
få tilgang til opplysningene om de ønsker.
Er det personopplysningene vi har samlet inn feil, kan registrerte be om at
personopplysningene blir rettet.
I noen tilfeller kan de registrerte kreve at vi sletter opplysninger om dem.
En slik rett har de registrerte blant annet når behandlingen er basert på
samtykke som den registrerte trekker tilbake. I noen tilfeller kan de
registrerte be om at vi begrenser eller slutter med behandlingen av
personopplysninger om dem. Dersom vi fremdeles har behov for
opplysningene, bl.a. etter lovmessig plikt, så vil vi ikke kunne slette
opplysningene før behovet er opphørt.
Ønsker du å vite mer om dine rettigheter som registrert, anbefaler vi deg
å lese på Datatilsynets nettsider. Du kan klage til Datatilsynet hvis du er
misfornøyd med vår behandling av personopplysninger.