Denne kåringen baserer seg på 39 633 ekte kundeomtaler samlet inn på Bytt.no, og gjenspeiler opplevelser og erfaringer fra norske forbrukere. Rangeringen er et resultat av kundenes egne vurderinger, basert på hva de har opplevd og vurdert som viktigst hos sitt forsikringsselskap. Kåringen tar kun for seg selskaper som har mottatt minst 10 omtaler på Bytt.no
Basert på 39 633 omtaler har Bytt.no analysert alle norske forsikringsselskaper for å kåre de beste i mai 2025.
Sum-it , Ibis Forsikring og Winterbergh by WaterCircles Forsikring er blant selskapene som nylig har utmerket seg, takket være positive tilbakemeldinger fra kundene.
Dette er forsikringsselskapene som utmerker seg som de beste forsikringsselskapene på Bytt.no:
- Sum-it - Med over 267 omtaler, og en totalvurdering på 4,6 av 5 topper Sum-it listene over Norges beste forsikringsselskap for mai 2025. De er kjent for rask svartid og vennlige medarbeidere.
- Ibis Forsikring - Ibis Forsikring oppnår en totalvurdering på 4,3 av 5 med sine 335 omtaler. Kundene fremhever dedikert oppfølging og løsningsorientert service.
- Winterbergh by WaterCircles Forsikring - Winterbergh by WaterCircles Forsikring har mottatt 70 omtaler og har med det en totalvurdering på 4,2 av 5. Selskapet scorer høyt på personlig service og kompetanse. Spesielt imponerer de med sin miljøfokuserte tilnærming også i kundeservicearbeidet.
# | Selskap | Kundetilfredshet | Antall omtaler |
---|---|---|---|
1 🥇 | Sum-it | 4,6 | 267 |
2 🥈 | Ibis Forsikring | 4,3 | 335 |
3 🥉 | Winterbergh by WaterCircles Forsikring | 4,2 | 70 |
Denne kåringen baserer seg på selskapenes totale omtalescore, som gjenspeiler en helhetsvurdering av kundetilfredshet, skadeoppgjør og kundeservice blant annet.
Kåringen gir et overblikk over hvilke selskaper som utmerker seg jevnt over på flere områder, uten å gå i detalj på enkeltkategorier, og tar for seg selskapets totalvurdering .
Videre nedover i artikkelen tar vi også for oss hvilke selskaper som utmerker seg innenfor skadeoppgjør, kundeservice eller digitale løsninger som app for eksempel.
Se kåringene basert på skadeoppgjør, kundeservice eller digitale løsninger
Hvis vi dykker dypere ned i de 39 633 omtaler fra norske kunder, ser vi tydelige forskjeller i hvordan forsikringsselskapene presterer innenfor spesifikke områder.
For eksempel utmerker enkelte selskaper seg særlig på skadeoppgjør, mens andre briljerer med sine digitale apper.
Denne oversikten gir en mulighet til å velge forsikringsselskap basert på det som betyr mest for deg, enten det er rask hjelp ved skade, pålitelig kundeservice eller brukervennlige apper.
Sum-it, Ibis Forsikring og Winterbergh by WaterCircles Forsikring tilbyr den beste kundeservicen
Kundeservice er en av de viktigste faktorene når man velger et forsikringsselskap. Med sine 263 omtaler skinner Sum-it frem som det beste eksemplet og utmerker seg som en av de beste på dette området, med tilbakemeldinger som fremhever selskapets tilgjengelighet og raske svar.
Ibis Forsikring følger tett bak, hvor mange dems 331 omtaler roser selskapets evne til å løse problemer effektivt. Blant de 70 omtalene til Winterbergh by WaterCircles Forsikring ser man at de også kan representere et godt valg, og får gode tilbakemeldinger for sin profesjonelle oppfølging og hjelpsomme kundebehandlere.
# | Selskap | Kundeservice | Antall omtaler |
---|---|---|---|
1 🥇 | Sum-it | 4,6 | 263 |
2 🥈 | Ibis Forsikring | 4,5 | 331 |
3 🥉 | Winterbergh by WaterCircles Forsikring | 4,2 | 70 |
Hvorfor er dette viktig?
God kundeservice skaper trygghet og tillit, noe som kan være avgjørende i stressende situasjoner. Når du vet at hjelpen er bare en telefon eller e-post unna, blir kundeforholdet enklere.
Visste du? Over 80 % av norske forsikringskunder sier at tilgjengelig kundeservice er en av de viktigste grunnene til at de blir værende hos sitt forsikringsselskap.
Sum-it, Ibis Forsikring og WaterCircles Forsikring tilbyr de beste skadeoppgjørene
Et skadeoppgjør er selve testen på om et forsikringsselskap leverer eller ikke. Blant alle 156 omtaler til Sum-it skiller selskapet seg ut som det beste valget i denne kategorien, med raske prosesser og tydelige retningslinjer.
Ibis Forsikring er også høyt rangert blant omtalene, og mange kunder fremhever deres evne til å løse saker på en rettferdig måte. WaterCircles Forsikring sine 376 omtaler peker på selskapets gode og digitale skadebehandling, som gjør det enkelt for kundene å følge saken sin fra start til slutt.
# | Selskap | Skadeoppgjør | Antall omtaler |
---|---|---|---|
1 🥇 | Sum-it | 4,4 | 156 |
2 🥈 | Ibis Forsikring | 4,2 | 128 |
3 🥉 | WaterCircles Forsikring | 4,0 | 376 |
Tips til forbrukeren:
Se etter forsikringsselskaper som har klare og forståelige vilkår. Et godt skadeoppgjør handler ofte om å unngå misforståelser.
Visste du? 70 % av kundene sier at deres tilfredshet med forsikringsselskapet avhenger av hvor raskt og enkelt skadesaker blir behandlet.
Sum-it, Fremtind Forsikring og Winterbergh by WaterCircles Forsikring har de beste appene
Merk: Når vi omtaler "app" i denne artikkelen, viser det til selskapenes samlede digitale løsninger. Ikke alle selskaper har nødvendigvis en egen mobilapp, men omtalen dekker helheten av deres digitale brukervennlighet, inkludert nettsider og andre digitale tjenester.
Digitale løsninger er blitt en nødvendighet, og forsikringsapper er intet unntak. Sum-it får toppkarakter blant sine 152 omtaler og kundene er godt fornøyde med selskapets digitale løsninger som gir enkel tilgang til skadeinnmelding, oversikt over forsikringer og viktig informasjon.
Videre i omtalene ser vi også at Fremtind Forsikring tilbyr en brukervennlig app som hjelper kundene med alt fra å melde skade til å finne forsikringsbevis. Winterbergh by WaterCircles Forsikring sine løsninger er ikke langt bak i følge forsikringsselskapets 49 omtaler, og flere kunder trekker frem hvor lett det er å bruke i hverdagen.
# | Selskap | App | Antall omtaler |
---|---|---|---|
1 🥇 | Sum-it | 4,4 | 152 |
2 🥈 | Fremtind Forsikring | 4,1 | 8 683 |
3 🥉 | Winterbergh by WaterCircles Forsikring | 4,0 | 49 |
Hvorfor er dette viktig?
Gode digitale løsninger sparer deg for tid og gjør det enkelt å administrere forsikringene dine uten å kontakte kundeservice. Dette er spesielt nyttig når du trenger rask hjelp eller tilgang til dokumentasjon.
Visste du? Nesten halvparten av norske forsikringskunder bruker en app for å administrere forsikringene sine, og bruken øker hvert år.
På den andre siden av omtaleskalaen
Mens noen selskaper utmerker seg, ligger andre i den nedre delen av rangeringen. I mai 2025 finner vi selskaper som Tryg Forsikring , Storebrand Forsikring og Enter Forsikring på bunnen av skalaen.
Dette kan skyldes lavere score på områder som kundeservice, skadeoppgjør eller digitale løsninger.
Hvis du vurderer et selskap som scorer lavere, kan det være lurt å lese kundeanmeldelsene for å forstå hvorfor. Ofte ligger det spesifikke erfaringer til grunn som kan være nyttige å vite før du bestemmer deg.
Man ser også tendenser til at selskaper som ikke har et økt fokus på omtaler ofte har en lavere omtalescore enn selskaper som aktivt samler inn omtaler fra alle sine kunder.
Visste du? Negative omtaler kommer inn organisk og uoppfordret, mens dersom en kunde har en positiv opplevelse vil ikke denne kunden aktivt oppsøke omtale-plattformer for å dele sin positive opplevelse. Disse kundene må oppfordres til å skrive omtaler.
Hvorfor nevne dette?
Det er viktig for forbrukerne å ha et helhetlig bilde når de velger forsikringsselskap. Lavere score betyr ikke nødvendigvis at selskapene er dårlige, men det kan indikere områder hvor de har rom for forbedring.
Sum-it er det mest anbefalte forsikringsselskapet
Når det gjelder anbefalinger fra kundene, er Sum-it i en klasse for seg selv. På sine 267 omtaler har hele 93% av kundene sagt at de ville anbefalt Sum-it til venner og familie.
Dette er en sterk indikator på at selskapet oppfyller forventningene når det gjelder både service, skadeoppgjør og digitale løsninger.
Hvorfor velge basert på omtaler?
Kundeomtaler gir et ærlig bilde av hva du kan forvente av et forsikringsselskap. På Bytt.no har vi analysert over 39 633 omtaler for å hjelpe deg med å finne det beste forsikringsselskapet.
Enten du prioriterer rask kundeservice, gode skadeoppgjør eller innovative digitale løsninger, kan du lese erfaringene til andre kunder og ta et informert valg. Her kan du søke opp selskapet du ønsker å lese omtalene til.