Sammenlign. Bytt. Spar.
HUS & HJEM
BEDRIFT & BORETTSLAG
MIN BYTT
BYTT.NO

Bytt.no forklarer bindingstid på mobilt bredbånd

OPPDATERT TIRSDAG 7. FEBRUAR 2023

Bindingstid kan ofte være skummelt å takke ja til, men for mange kan det nemlig lønne seg stort

Bytt.no forklarer om det lønner seg med bindingstid på et mobilt bredbånd.
Bytt.no forklarer om det lønner seg med bindingstid på et mobilt bredbånd.

Mobilt bredbånd og bindingstider

De aller fleste mobile bredbånd kommer uten bindingstider. Når først en mobiloperatør fjerner sine bindingstider, så følger de andre selskapene raskt etter.

Vi nordmenn, og mennesker generelt, er veldig oppmerksomme på bindingstider, og ønsker helst ikke å benytte seg av slike tilbud, men noen sjanser må man ta for å kunne spare ekstra mye.

NYHET: Få skreddersydde tilbud på mobile bredbånd uten bindingstider fra flere selskaper her

Hva er bindingstid på mobilt bredbånd

Bindingstid på mobilt bredbånd er likt som bindingstider generelt hvor man i forkant av inngåelse av avtale får presentert en gitt periode hvor du er bundet til å være kunde hos mobiloperatøren.

Bindingstider kommer som oftest på 1 år, og gir deg også ofte en redusert månedskostnad på abonnementet, i motsetning til abonnementer uten bindingstid.

Se Norges beste mobile bredbånd uten bindingstid, kåret frem av 21201 verifiserte brukeromtaler, kombinert med pris og vilkår på abonnementet her.

Tilbud med bindingstid

Når en operatør tilbyr introduksjonstilbud og rabatter så får man ofte også en bindingstid med på abonnementet. Dette gjør operatørene slik at de skal rekke å tjene inn pengene som de har tapt på at du fikk et introduksjonstilbud.

Hvis et abonnement koster 500 kroner for forbrukeren, og 400 kroner for mobiloperatøren så tjener mobiloperatøren 100 kroner på ditt abonnement hver måned. Hvis du da er kunde i 3 måneder, så har operatøren bare tjent 300 kroner på ditt kundeforhold.

Hvis du da får et tilbud hvor du får halv pris på månedskostnaden de første 3 måneden mot at du binder deg i et år, så taper operatørene 150 kr hver måned i 3 måneder, når du bare betaler 250 kroner for et abonnement som koster 500 kroner.

Når prisen på abonnementet øker til 500 kroner etter 3 måneder, og du har en bindingstid på totalt 12 måneder, så har mobiloperatøren hele 9 måneder hvor de tjener 100 kroner på ditt kundeforhold hver måned.

Hvis man da tar mobiloperatørens tapte kostnader ved ditt introduksjonstilbud på 450 kroner og plusser på de 9 månedene med inntjening, så ser vi at mobiloperatøren har tjent 450 kroner på å ha deg som kunde og du har spart 450 kroner.

Ta meg videre til Bytt.no sine sammenligningslister for alle 49 mobile bredbånd her

Bindingstid på hytta

I og med at man ikke bruker hytta eller andre sekundærboliger veldig ofte så kan det være greit å takke ja til bindingstider på hytta. På denne måten vil du så de billigste prisene på et abonnement man sjeldent bruker.

Les også: Mobilabonnement med ubegrenset data, for de heller vil bruke mobildata til å surfe på internettet på hytta.

Det er kjipt å måtte betale fullpris på bredbåndet når man kun bruker det 1-2 ganger i måneden.

Pause ditt mobile bredbånd

Enkelte leverandører stiller seg på forbrukerens side, og ser at det fort kan bli dyrt og unødvendig å betale for et abonnement man sjeldent bruker. Derfor har enkelte mobiloperatører det de kaller hyttebredbånd som man kan pause i gitte perioder.

Les mer om hyttebredbånd her eller utforsk alt innenfor mobile bredbånd i Norge her

Få tilbud på mobilt bredbånd fra flere operatører

I Bytt.no sin anbudstjeneste for mobile bredbånd vil du få uforpliktende tilbud på mobile bredbånd fra flere norske mobiloperatører samtidig. Tilbudene kan du bruke som videre forhandlingskort.

Få tilbud på mobilt bredbånd fra opp til 3 leverandører og velg eller forkast tilbudene slik du selv ønsker. Bytt.no setter leverandørene opp mot hverandre, hvor det blir opp til leverandørene å skreddersy sine pakker best og billigst mulig til deg. 

Var ikke prisen lav nok, eller avtalen god nok kan du enkelt forhandle på både kvalitet og pris med å vise til at det er flere leverandører som også kriger om å få deg som dems nye kunde. 

Mange leverandører har som tankegang at det er bedre at de får inn en kunde de så vidt tjener penger på, enn at denne kunden skulle gå over til en av konkurrentene. Derfor er prisen ofte lavere i en anbudstjeneste.
Søk blant tusenvis av selskaper
Sammenlign tusenvis av tjenester
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR