Står i kø i timesvis uten å få hjelp. Peøver å finn andre nummer eller annen kontaktinfo på nettet, men uten hell. Kan ikke bruke hele dagen på å få tak i danske bank.ordne heller en funksjon som gjør at dere ringertilbake.!
Føler ikke at man er ivaretatt som kunde. Har ikke en fast rådgiver og når man har diverse forespørsler er det tungvindt med forskjellig rådgiver hver gang som ikke har satt seg inn i kundeforholdet. Samme spørsmål må besvares flere ganger. Det går også lang tid for å få svar. Det er aldri noen oppfølging fra banken.
Umulig å bruke nettbank, skjulte kostnader. I mitt tilfelle hadde jeg Tekna kundeavtale som visstnok var gratis for studenter. Den begynte visst å koste 25kr i måneden da jeg var ferdig studert. Jeg begynte aldri å bruke kontoene i Danske Bank fordi nettbanken var helt grusom å bruke så kontoene mine var tomme og derfor fikk jeg overtrekksgebyr når de i skjul begynte å trekke disse månedlige beløpene. Elektroniske meldinger forsvant etter jeg hadde lest dem én gang. Hver operasjon tar ca. en haltime å få til pga. lite logisk grensesnitt. Stadig store røde bokser med feilmeldinger. Prøvde å kontakte kundesupport via en chat, men den virket ikke. Jeg har prøvd i månedsvis å avslutte denne såkalt gode kundeavtalen, men får det ikke til. Når jeg klikker for å kontakte support får jeg bare en feilmelding. Totalt har dette kostet meg over 200kr i overtrekksgebyrer for å få lånebetingelser som det viste seg at DNB kunne matche. Jeg setter inn penger regelmessig bare for å dekke de månedlige kostnadene. Hele nettbanken føles som et sort hull. Jeg har prøvd å slette alle kontoene mine, men jeg får det ikke til, fordi de har et par øre i negativt beløp og jeg vet ikke hvorfor. Jeg har ingenting positivt å si om Danske Bank, men jeg har hørt at de selv sier at de har bra kundesupport, og det er kanskje ikke så rart, for de må ha fått god trening så vaskelig som det er å bruke nettbanken. Hvis du er pensjonist, er vant til unødvendige utgifter og foretrekker å snakke med rådgivere framfor å bruke nettbank kan det hende Danske Bank er midt i blinken.
Byttet fra Danske bank til. Nybygger.no. Nettbanken til Danske bank er vanskelig å bruke, de tar betalt gebyr for å hvert terminbeløp for huslån, samt gebyr for å ha en innskuddskonto. Jeg fikk også vesentlig bedre vilkår ved å bytte til Sparebanken Øst sitt konsept: Nybygger.no.
Danske Bank har lav lånerente via akademikerne og er det eneste positive med denne banken. Kundeservicen er katastrofal, det tar flere uker å få svar på enkle henvendelser. Kundeservice via chat fungerer ok (mtp kort ventetid), men de kan ikke hjelpe med stort. Alt som skal via en saksbehandler er et mareritt. Det er ikke mulig å kontakte saksbehandlere direkte, men etter å ha sittet i telefonkø noen timer får du beskjed om av kundeservice om at saksbehandleren ikke er tilgjengelig, men ringer opp igjen straks, det skjer jo selvsagt ikke... Har opplevde denne type service på forespørsel om boliglån, finansieringsbevis og BSU.
Hva har skjedd med Danske bank sin kundeservice de siste månedene? Hvorfor svarer dere ikke lenger raskt på meldingssystemet i nettbanken som tidligere? Og hvordan kan dere mene at folk skal vente times vis på å svar på telefon? Dette er for dårlig! Jeg har alltid vært fornøyd med nettopp dette og nå er alt helt bortreist!
Jeg har to særdeles elendige opplevelser med Danske Bank (fondsparing og pensjonsparing via Danica). 1) Jeg bad om økt månedlig trekk for pensjonssparing i Danica. Først klarte de ikke å ordne dette innen neste trekk, uten å opplyse om dette. Da jeg klaget sa de at alt var i orden til neste trekk. Det var det ikke da det tidligere beløp ble fortsatt trukket. De sa jeg kunne betale inn resten manuelt. Dette førte til at systemet trodde jeg hadde betalt inn for neste måned allerede, og dermed ble intet ble trukket neste måned. Noe så enkelt som økt innbetaling tok det 5-6 måneder å endre. Det ble skyldt på "tekniske problemer", men de nektet å svare på hva dette bestod i. Hadde jeg ikke sagt ifra hadde ingenting hendt. Kompensasjon for timer med mailskriving kunne jeg bare glemme ettersom de hadde justert kursen slik at det ble "riktig" innbetaling. Jeg har kun deres eget ord for at det stemmer. Samtidig er det grenseløst arrogant å behandle kunder slik da man ikke har noen garanti for at problemet faktisk løses. Jeg flyttet dagligbank til en annen bank, og vurderer det samme for pensjonssparing. Det verste er i det minste alle arrogante svar, total mangel på vilje til å løse problemene samt direkte løgn når de sier at problemet er løst, men det ikke er det. 2) Danske Bank opplyste ikke om suspendering av handel i et fond. Til tross for at suspensjonen var lovlig, fant ikke banken det nødvendig å informere kundene om dette automatisk. De innrømmet at dette burde vært gjort og skulle endre rutinene. Det er 100 % inkompetent og det hjalp ikke meg. Jeg har kontaktet forbrukermyndigheter for å finne ut hvor dårlig service man skal måtte finne seg i. Selv om et direkte økonomisk tap ikke er lidd, koster dette tid og krefter.
Følgende er i dag sendt inn til min fagforening for å orientere dem om produktet Danske Bank tilbyr kundene sine. "Til Legeforeningen med kopi til Danske Bank Jeg og familien har i vinter byttet fra DNB til Danske Bank på grunn av akademikeravtalen. Jeg vil gi tilbakemelding at det har ikke fungert spesielt bra til nå. Og "velkomstteamet" har strengt tatt ikke gjort noe annet enn å svare på mine spørsmål. Nettbanken til DB er virkelig ikke bra, og det har vært flere feil på min side. Blant annet i starten kom jeg inn rett inn i en lånesøknad istedenfor til startsiden. Og det ser ut til at det mangler en funksjon som gjør at nye regninger og e-faktura ikke vises på forsiden. Noen ganger begynner skjermen å blinke svakt inne i nettbanken, av helt uvisse årsaker. Det er vanskelig å finne det man trenger, og søkefunksjonen er dårlig. Instrukser på bankens hjemmesiden stemmer ikke overens med hvordan det ser ut i nettbank. F.eks. skjema for flytting av aksjesparekonto. Det har vært dessuten vært vanskelig å få hjelp fra kundeservice på telefon. I går satt sønnen min i telefonkø i over en halv time uten å komme gjennom. I dag satt jeg i nesten 20 minutter før jeg fikk svar. Når jeg ser kundeomtaler på https://www.bytt.no/erfaringer/bank/danske-bank ser jeg at dette ikke er noe nytt. For fire uker siden hadde folk de samme problemene med å komme gjennom, og fikk samme forklaring som jeg fikk i dag: "Vi har det så travelt akkurat nå". Det er tungvinte identifiseringsrutiner fordi de merkelig nok ikke tilbyr BankID på mobil. Det eneste de har er en kodebrikke i app-form som heter Mobil ID. I nettbank må du taste undelig mye for å få sendt de enkleste meldinger (i mobilbank er dette lettere). Av sikkerhetsårsaker blir man logget ut allerede etter 5 minutter. Dette gjør at man ofte bli avbrutt og må logge inn igjen. Dette kan ikke være nødvendig eller påkrevet. Men det sies at dette er et nytt krav, og at det ble endret fra 30 til 5 minutter nylig. Ved bruk av appen Mobil ID trenger man ikke gå rundt med en kodebrikke. Men der også er det "bugs". Når man signerer med fingeravtrykk for å få "servicekode" for å logge inn i nettbank, og da egentlig er ferdig, blir appen stående åpen og ber om pin-kode likevel. Etter å ha sendt skjema om bankbytte, "fryser" nettsiden og jeg blir logget ut. I løpet av de 10 årene med DNB har jeg aldri opplevd slike ting. Da jeg skulle laste opp et skjema angående flytting av kontoer for sønnen vår, var det umulig å finne ut hvor jeg skulle laste det opp. Jeg endte opp med å ta bilde av skjema med mobiltelefon og sendte inn i meldings-boksen i mobilbank. Dette ble akseptert. Man sitter med en følelse av at DB er en bank som ble startet i forrige uke, og at de har masse oppstartproblemer. Men når man leser kundevurderinger på bytt.no så ser man at det samme gikk igjen mange år tilbake. Det verste synes jeg derfor er at det virker ikke som utfordringene blir tatt på alvor. Det nytter ikke å lokke nye kunder med gunstige renter dersom ikke resten holder mål. Herved er mine erfaringer med Danske Bank formidlet til Legeforeningen. Til orientering. Mvh Dag
