Man skulle tro at å kreve forhåndsbetaling for strøm var ulovlig, siden det ikke gir noen mening. Spesielt rett etter strømmen har vært så dyr er det komisk at de tror folk er OK med at de endrer avtalen... UTEN FORVARSEL! Dropp agva, finn deg en leverandør med Trygg Strømhandel sertifisering.
Jeg hadde etterskuddsbetalings spotavtale og ble ble sånn uten videre satt på en annen avtale som faktureres forskuddsvis , som det var fullstendig umulig å begripe noen ting av; "Agva Opprinnelsesgaranti Fornybar" -Til alt overmål, den finnes ikke hos hos bytt.no - eller på deres egen hjemmeside. Ikke imponert.
For andre gang, erfarte jeg nylig at min strømavtale ble endret fra etterskuddsvis til forskuddsvis betaling. Da jeg kontaktet kundeservice, ble jeg fortalt at de sendte meg mail om dette 16. mai, men jeg har ikke mottatt noen slik mail (ei heller i søppelposten, der jeg bl.a. har eldre mailer). Etter forrige forsøk på å endre slik, burde de visst bedre! jeg vil ikke betale forskuddsvis! Jeg byttet fra dem for boligen min, (men beholdt de på hytta) og da kontakten de meg tre ganger for å få meg til å fortsette hos dem, selv om de ikke hadde klart å gi meg rett informasjon om min strømavtale - og jeg selv ikke kan finn vilkårene mine. Kundeservice hevder det ikke er de, men noen selgere som har kontaktet meg, men for meg er Agva kraft = Agva kraft uavhengig av hvilken avdeling de måtte jobbe i! Hva med å ta litt ansvar og rette opp feil og forebygge nye? Jeg ser meg om etter annen strømleverandør også for hytta, men uten månedsavgift da den ikke er i bruk om vinteren...
Det er bare de som har funka ærlig, aldri forbanna over regninga
Inngikk avtale med agva om fastpris, uten binding. Beholdt dette i et par år før de uten å si ifra økte pris, påslag, skulle ha forskudd som var 8 ganger større en faktisk forbruk. Helt klart at de ville bli kvitt meg som kunde,med avtalen jeg hadde. Å behandle noen på den måten er en knallsikker måte på å skaffe seg en ambassadør for at ingen skal velge Agva, og at jeg aldri, uansett hva, kommer til å bli kunde igjen.
Endret min strømavtale til akonto med varsle gjennom et nyhetsbrev med mye annet uinteressant reklame innhold. Estimerer et veldig høy forbruk med en pris godt over spotpris. Blir veldig uoversiktlig å holde styr og kontroll på strømregningen. Dårlig svar respons fra kundeservice
Sender ut regninger for perioder jeg ikke har vært kunde, kommer inkassovarsler etter jeg har sagt opp, og er frekk nok etter det til å ringe meg for å høre hvorfor jeg byttet. Anbefaler ingen dette selskapet.
Agva er ikke i nærheten av å følge de avtalene dem reklamerer med. Spotprisavtalene er ikke i nærheten av reel spotpris. Har fulgt med daglig over flere måneder og konklusjonen er at Agva tar langt over dobbel pris. I mai tok dem ca 4,- kr pr kwt på faktura, der den reele spotprisen i snitt var 1,65,- Selv med moms og tillegg er summen på faktura ikke i nærheten av noe av avtalene dem reklamerer for. Kundeservice: Dem svarer ikke. Vil ikke svare. Får man svar etter gjentatte forsøk blir man avvist. Terningkast 1! Da man fikk Agva var dem billigst og hadde god omtale. 6 mnd senere er 46 strømleverandører billigere og Agva har falt fra 4 til 2 stjerner hos forbrukerne. Øvrig kommentarer skulle være unødvendig. Styr unna!!!
Var egentlig ganske fornøyd med avtalen inntil nå nylig. Så, plutselig kommer en FORSKUDDS faktura med et estimert forbruk som er 3 ganger høyere enn normalt for årstiden, og med en strømpris som er 20 ganger mer enn konkurrentene. Svarer ikke på hverken epost eller telefon. TAKK FOR MEG!
Har denne måneden fått en høyere regning baser på dobbelt forbruk sammenlignet med samme måned neste år. Agva oppgir at dette handler om «korreksjonsverdi», og at snitt månedsforbruk ikke har betydning. Flere med samme type regning? Her finnes ikke fornuft så langt i svar jeg får.
Hadde spotprisavtale. Helt greit. Plutselig endret de avtalen til forhåndsbetaling av et skyhøyt forbruk mange ganger mer enn jeg bruker.
Fikk stolpesjokk når jeg åpnet regningen i nettbanken fra Agva. Denne var på over 8000.- som er 5-6 ganger høyere enn jeg normalt har. Fakturaen var plutselig på forskudd med en fast pris på 199ører/kw/t (I Møre og Romsdal er dagens pris ca 20ører) Agva har også estimert at jeg i Juni ville bruke 4200 kw/t, no som er helt absurd. Jeg ringte kundeservice. Hvor jeg snakket med en hyggelig dame, som kunne fortelle at jeg hadde fått et mail hvor min avtale var blitt endret fra Spotpris til en annen avtale. Denne mailen har jeg aldri mottatt. Hun sa hun ville slette regningen, og sende ny på etterskudd med reelt forbruk. Men jeg frykter denne kommer med samme pris 199øre ktw som er 10x av hva prisen i min sone er. Velger derfor å bytte leverandør.
Arrogant kundeservice, umulig å sjekke betingelser på avtale da denne ofte forandres uten forhåndsvarsel til kunde. Tar gebyrer som ikke varsles eller informeres om på deres misvisende web sider. Ender opp med høy pris i forhold til konkurrenter.
Grunnen til at de kan være billigst er at de får minst 1 måned ekstra inntekt av alle som blir kunde hos de. Ren og skjær utnyttelse av maktsituasjonen de havner i ved å utøve rett til å gi beskjed 14 dager i forveien om at de har tenkt til å fakturere deg 4kr kwt strømmen for strøm til 2kr kwt. Da mister man 1 måneds strømpenger og er nødt til å bytte for å forhindre å bli ruinert. Kanskje bedre å la være å bli kunde hos disse sjeleløse krekene i utgangspunktet.
Styr unna Agva, de tar betalt på forhånd utifra det forbruket de tror du kommer til å bruke. I tillegg så er de vanskelig å få tak i på telefon. Kjører stadig kampanje hvor du senere blir flyttet over til en annen avtale.
Etter nesten tre år endret de avtalen uten varsel fra Agva Spot til Agva innkjøpspris- etterskudd i november 2021. Nå har de gjort det igjen. Men nå har de endret avtalen til en av de dyreste de har, nemlig Agva Opprinnelsesgaranti Fornybar Strøm som har en pris per khw 1, 99 kr.
Starter opp med billige lokke avtaler, de fungerer greit de månedene tilbudet går men så flytter de deg over til en mye mer ugunstig avtale. Umulig å nå på kundeservice på både mail og telefon. Tar også gebyr for å sende ut e-faktura. Dette minner fint om svindel, da de har fått beskjed om å fjerne gebyret for spotpriskunder, men det har de altså ikke gjort hos meg. Styr unna, nesten uansett hvem du velger så vil du få et bedre selskap å forholde seg til.
Tok kontakt med Aqua kundeservice for å undersøke om min avtale var riktig for mitt forbruk. Fikk da beskjed om at jeg bare kunne bytte leverandør, de ville ikke gi meg råd eller forklare eventuelle fordeler eller svakheter med min avtale. Stilte spørsmål om hun synes dette var riktig måte å behandle kunder på, med resultat at hun bare avsluttet samtalen med å legge på røret. Utrolig arrogant kundebehandling!
Var helt greit som Agva kunde inntil nylig da plutselig min avtale skulle endres fra etterskuddsvis betaling til forskuddsvis. Helt uaktuelt, så byttet til en annen. Dumt.
I Februar ønsket jeg å skifte strømleverandør, gjorde så dette og fikk mail fra Agva hvor de lovet meg 250,- i fratrekk på neste faktura dersom jeg ville være kunde videre hos dem. Alt jeg trengte gjøre var å svare Ja på mailen. Det gjorde jeg. Men, dette fratrekket så jeg aldri noe til. Spør jeg, sier de at jeg ikke har hatt noe opphold i kundeforholdet hos dem. Nei, er det rart da, all den tid de skriver i mailen at de ordner alt med den nye leverandøren. De rakk jo aldri få meg over som kunde.
Ved avtaleinngåelse var det utydelig at jeg kom til å bli flyttet til avtale der efaktura hadde en avgift på 59 kr! Ikke vant med at efaktura medfører noen avgift i det hele tatt fra andre bedrifter.
På faktura for mars 2022 hadde de korrigert avlesninger for 2 år tilbake(!). Korrigeringene medførte et pluss på drøyt 2200 kroner. Jeg spør de hva dette er, og får til svar at "Elvia har korrigert mine målinger, du må kontakte de." Det gjør jeg, og får til svar fra Elvia at "Det har ikke blitt foretatt endringer i dine avlesninger, du må be Agva om dokumentasjon på dette." Tar dette tilbake til Agva som sier at "Jo, det ble foretatt endringer 5. april." Jeg ber da Agva om å få tilsendt målingene som var registrert før 5. april for å kunne sammenligne før og etter, men får da til svar at "De har vi ikke lenger, siden de har blitt endret." Det forventes altså at jeg skal betale en faktura som de ikke kan dokumentere. Takk for meg.
Bestilte agva spot 12, som kom bra ut på sammenligningstjeneste. I vilkårene sto det visst at avtalen bare gjelder opp til 30 000 kwh årlig. De estimerte (etter å vært kunde i 2 mnd) dette til å bli 30 400 kwh årlig, og de byttet da til en annen avtale (uten å varsle meg) med 49 kr/mnd i gebyr etc. Utrolig lite trivelig dame på kundesenteret sier bare at " de forventer at alle leser alt i vilkårene". Det kan man kanskje si, men opplevelsen min er at dette er ren svindel. Bytter til noe annet på dagen, aldri mer!
Jeg signert på en pakke som ikke fremsto som en midlertidig kampanjeavtale. Deretter levde jeg i god tro på at jeg hadde fått en rimelig deal. Prisen var gunstig, men ikke kunstig lav, den var lav nok til å gjøre meg fornøyd, uten å være redd for syke prishopp. To år senere oppdaget jeg at de inne i et forkledd "nyhetsbrev og prisvarsling", la fram masse nyheter øverst, og så heelt nederst, uten å forklare detaljer fortalte at kampanje"perioden" hadde gått ut, og plutselig gikk det opp til store priser. Problemet var at avtalen jeg signert ikke var en midlertidig kampanje, da jeg ville unngå de. jeg ville ha en fast avtale. hva enn som ikke var fast, sto i så fall i den lille skriften nederst, som jeg som forbruker ikke kan forvente å lese eller forstå i detalj når jeg ikke kjente bransjen og dens uærligheter på den tiden. Dette er uærlig fremtreden som er altfor dårlig, samme hvor miljøvennlig man er, som er bra isolert sett. IKKE bytt til Agva kraft. Tips til en bedre løsning, Agva, om dere hører: gjør som PayPal, skriv tydelige epostoverskrifter og eposter som er KUN dedikert til det viktigste kunden vil og trenger å vite. at VILKÅRENE ENDRES, AVTALEN OPPHØRER, og jo forresten, AVTALEN HADDE EN UTLØPSDATO. nyhetsbrev er det ingen vil ha uansett. et annet tips: informer om alt dette TYDELIG på starten! dere har tross alt opplysningsplikt etter forbrukerkjøpsloven, og må informere tydelig om alt som kan skje til ugunst for forbrukeren. Hvis avtalen ikke varer evig, så skriv det først da! det er jo det folk vil vite. Sånn, der har dere gratis tips, både Agva og andre kunder der ute, eller andre selskaper som vil skape tillit hos forbrukere. og kanskje følge loven eller dens formål.
Agva krever forskuddsbetalt, og beregner skyhøyt forbruk i dette forskuddet. Faktura som er for dobbelt så høyt forbruk som det jeg historisk har hatt flere år på rad, og ingen forklaring på hvorfor.