Strøm

SkandiaEnergi omtaler og erfaringer

3,2/5
Middels
Kundetilfredshet
Middels
Kundeservice
Middels
Brukervennlighet
Middels
7
av 18 innen
strømselskap
54%
anbefaler
SkandiaEnergi
Filtrer omtaler
41
3
5
4
28
Sorter omtaler etter
Viser av 81 omtaler med
Relevans
SORTER OMTALENE ETTER
PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 5
Hvor fornøyd er du med SkandiaEnergi?
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Kjempe fornøyd"

Fra første stund har jeg opplevd bra kundeservice, samtidig som de er en av markedets billigste strømleverandør. Absolutt til å anbefale.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Lureri, dyrt, pågående selgere, hold dere vekke"

Ingen informasjon fra pågående telefonselger om bindingstid. Strømprisen økte med minst 100% fra tidligere leverandør. Selgerne / kundesenter velger å forlenge avtalen min til tross for at jeg aktivt har valgt en annen leverandør

Når jeg tegnet avtale med et annet selskap ringte disse meg opp og ville ha meg som kunde fremdeles. Jeg takket nei og fikk deretter en sms der de takker meg for at jeg fortsatt vil være kunde. Dermed sitter jeg i dag med to strømavtaler.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Uærlig selger, dårlig kundeservice og ikke billigere enn hva jeg hadde før"

Jeg ble ringt av en selger som overtalte meg til å bytte til Skandiaenergi. Han sa jeg hadde 100% fornøydgaranti, men fortalte ikke at jeg måtte betale 490kr hvis jeg ikke var fornøyd. Jeg ringte inn dagen etter for å forsikre meg om at jeg kunne komme unna avtalen hvis jeg ikke var fornøyd, og det kunne jeg - gratis sa han. Etter en mnd fikk jeg et inkassokrav på 570kr. Da jeg ringte inn kl 9 for å høre hva dette var sa hun at det var et bruddgebyr, selv om jeg ikke skulle det. Hun lovte meg å ringe meg tilbake, noe hun aldri gjorde. Jeg ringte inn 15.30 da hun enda ikke hadde ringt tilbake og jeg ble fortalt at dette hadde tatt hele dagen å finne ut hva dette var. Inkassokravet ble da til slutt slettet etter mye om og men.

Selgeren fortalte meg også at månedsprisen er kr 9, men han fortalte aldri at det koster ekstra for topp-3 garanti og at det koster ekstra for noe som heter "pristak".

Oppsummert:
- uærlig selger
- dårlig kundeservice og lang ventetid på svar
- ekstra gebyr for topp-3 garanti og pristak
- cowboy-virksomhet

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Uærlig selgere, skjulte kostnader, ikke billigst"
2 syns denne omtalen er nyttig

Ble oppringt av en selger fra dem som var uærlig og uhøflig. Jeg ble sagt at i TOPP-3 garanti betaler man innkjøpspris og ekstra 9,-. I virkeligheten finnes det ekstra påslag som inkluderes i elsertifikat. De kommer å si at alle må betale elsertifikat, som er sant. Det som ikke nevnes er ekstra påslaget. Totalt blir det dyrere enn andre leverandører. Ikke la deg å bli overbevist av en selger fra dem.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Fornøyd med pris og service."
1 syns denne omtalen er nyttig

Je byttet til Skandiaenergi fra Trønderenergi-strøm i februar og har vært ganske overasket i forskjellen på prisen.

Hadde også spørsmål om noen ekstra avtaler jeg hadde ordnet med skandiaenergi og fikk lett kontakt med hyggelig kundeservice som gidde meg all informasjonen jeg trengte på forståelig måte.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Rett og slett scam"
3 syns denne omtalen er nyttig

Her bør myndighetene innblandes. Jeg klarte å la meg overtale til å bytte fra Glitre til Skandia Energi etter å ha snakket med en telefonselger. Etter mye mas på telefon fra Glitre om å bytte tilbake, og påstander om at Skandia var mye dyrere, bestemte jeg meg for å bytte tilbake til Glitre og legge det hele bak meg. Jeg byttet tilbake, og fikk plutselig en regning på 900kr+ av Skandia, i tillegg til en regning for samme måned av Glitre.

Jeg ringte Glitre for å finne ut av dette, og fikk beskjed av dem at jeg kun hadde vært kunde hos Skandia i 12 dager. Jeg fikk altså et relativt heftig straffegebyr på over 900kr fra Skandia, enda jeg meldte inn kansellering av abbonnementet allerede dagen etter. Sendte en lang mail til Skandia for å få oppklaring på gebyret, og har enda ikke fått svar en måned senere. Det kan da ikke være lovlig å gi ut slike arbitrære straffegebyr!? Håper noen saksøker dem for rubbel og bit.

Svar fra SkandiaEnergi
03.07.2018 20.47
Hei Thomas,

Her må det være noen misforståelser. Vi har IKKE bruddgebyr i den størrelsen du nevner. Som de fleste strømleverandører har vi et bruddgebyr fordi det påløper kostnader i forbindelse med oppstart og etablering av en ny kunde.

Hvorfor strømregningen ellers har beløpet du nevner er vanskelig å svare på. Rent generelt vil imidlertid strømregningen være et resultat av strømforbruket og strømprisen. I tillegg kan du ha fått gjennomfakturert nettleie. Det vil også synes på totalbeløpet.

Det beste hadde vært om du kontaktet vårt kundesenter, så kan vi gå gjennom fakturaen, og se om det er noen feil knyttet til den.

Til slutt, det stemmer vel ikke helt at Glitre er mye billigere enn oss. Alle deres avtaler har høyere månedspåslag enn vårt på kun kr 9,- pr mnd. Hos oss får du i tillegg Grønn og 100% fornybar energi sikret av opprinnelsesgarantier inkludert i prisen.

Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Wenche L
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Useriøs strømleverandør!"
2 syns denne omtalen er nyttig

Aldri har jeg opplevd en mer rotete og useriøs aktør innen strømleveranse enn Skandia Energi. Fikk problemer med min måler, og måtte bytte like etter nyttår i år. Netteier regner ut at jeg har betalt for ca.13.000kwh for mye siden mai (altså iløpet av syv mnd). Både netteier og undertegnede gir beskjed til Skandia, og selvfølgelig forventer jeg å få tilbakebetalt "en god slump". Men akk sann, ikke hos Skandia Energi nei. Netteier ordner opp prompte, men etter x-antall tlf, mail til kundesenteret og mail til adm.dir, så klarer altså ikke Skandia å forstå at regnestykket skal være minus og ikke pluss. Gang på gang utover våren får jeg tilsendt regning på 2.200kr. Jeg ringer og mailer, men regningen kommer igjen og igjen. Da jeg til slutt bytter strømleverandør, får jeg en sluttfaktura på nesten 4.500kr (gjeldende fra 1.januar til 8.mai 2018). Fratrekket for 13.000kwh....?! Itillegg fikk jeg en sms 20.des 2017, hvor Skandia tilbyr "Fastpris". Fastpris for januar, februar og mars på 44.79øre/kwh. Regningen derimot viser:Januar 44,73, Februar 51,30, Mars 56,63. Også dette blir påpekt i mine x-antall henvendelser, men heller ikke dette klarer Skandia å forstå og regne ut, altså at jeg også her skal ha penger tilgode. Når jeg ringer kundeservice, så sier de at de skal sjekke ut og ringe meg tilbake. Ringer de tilbake...NEI. Svarer de på mailene.....NEI. Resultatet på min tid i Skandia Energi er en ekstrakostnad på flere tusen kroner. Så min oppfordring er, IKKE velg Skandia Energi! Det er mange energileverandører ute i markedet å velge mellom, velg ikke problemer og ekstrakostnader ved å benytte Skandia Energi!

Svar fra SkandiaEnergi
03.07.2018 18.34
Hei Wenche,

Vi registrerer at denne saken har flere sider, og det er viktig for oss at du som kunde skal bli fakturert riktig i forhold til nettleie og strøm.

Uten å ville imøtegå alle utsagnene dine her, så har vi hatt kontakt både via mail og telefon. Vi avventer nå en endelig bekreftelse fra Netteier i forhold til riktig forbruk, og når den foreligger vil vi kunne avslutte saken på riktig måte.

Hilsen Lars
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Bruddgebyr kr. 490,- !!!!"
3 syns denne omtalen er nyttig

Min subjektivt oppsummering:
1) Når de ringer, de vil ikke snakke om pris på bruddgebyr
2) Jeg fikk ingen papir-avtale hverken inngang til «min» side første måned av
kontrakten
3) Langt telefon kø
4) 490 kr bruddgebyr – ganske høy pris etter min mening
5) Betalte 174 kr for strøm fra dem for 10 dager
6) Aldri mer

De ringte med med tilbud å bytte. Vanligvis hører jeg hva den andre sida sier og bestemme meg. De sa at de er billigste på markedet, alltid! De også sa at jeg vil spare minst 200,- per år. Men, at jeg må være en kunde for 9 måneder minst. Ok … Høres bra ut … De også snakket om 90 kr. Jeg har forstått at det er bruddgebyr. Så sa jeg at det er ganske dyrt, mens selger sa det er nesten ingen penger, det er bare 1 snus boks! Som småbarns mamma sa jeg, ja vel, kr 90 det er egentlig 3 pakker av bleier. På denne tidspunkt skulle jeg har lært at skandiaenergi har en forskjellig syn på penger … 90 kr er ingenting, vet du ...

Likevel, har inngått jeg til kontrakten. Det var slutten av mars 2018, rett før påske. I løpet av april (første 15 dager) fikk jeg ingen kontrakt på papir (brev), ingen inngang til nettside til å sjekke hva vi har avtalt på telefonen. Jeg ringte dem, ventet ganske lenge («vi har stor pågang …») til å høre at avtalen kommer etter 1. måned. Da blir jeg sint. Hva slags kunde-selger relasjon er dette???! Så sa jeg opp avtalen, når ringte meg den tidligere strømleverandør, som sa at skandiaenergi er jo billigste leverandør i løpet av sommer, men når vinteren kommer, pris går sky-høy! Det kunne være i slutten av april.

Første uka i juni! kom faktura fra skandiaenergi med rimelig pris på strøm, men med bruddgebyr på 490 kr, som i begynnelse av avtale var ikke sagt. Da ringte jeg dem igjen, ventet lenge «vi har stor pågang» … Rådgiver var snill og flink, lovet å undersøke saken. Så ringte hun tilbake etter et par timer og sa ja, dere snakket om kr 90 som gebyr. Men, det var ikke bruddgebyr, det var gebyr til å inngå til avtalen …

Hva skal bli bedre?
1) kommunikasjon med kunder på telefonen, på papir, på nettet....
2) ingen grunn å ha så stor gebyr

Svar fra SkandiaEnergi
03.07.2018 18.18
Hei Eva,

Vi legger oss flate. Her er det mye som har gått galt, og det skal det ikke gjøre. Vi tar innspillene dine på største alvor, og har allerede satt i gang tiltak for at dette ikke skal skje igjen.

En liten kommentar til slutt – din tidligere strømleverandør snakker ikke helt sant. Våre strømpriser følger spot-prisen på Nordpool. Det betyr at du får samme strømpris, som vi kjøper den inn for. Da er prisene lave på sommeren og høyere på vinteren, men det skyldes ikke våre påslag, for det er konstant kun kr 9,- pr måned hele året gjennom.

I tillegg får du Grønn og 100% fornybar strøm sikret med opprinnelsesgarantier inkludert i prisen. Det tar de fleste strømleverandører ekstra betalt for.

Hilsen Lars
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Telefon terror"
1 syns denne omtalen er nyttig

Har i løpet av de siste 2 mnd blitt ringt over 30 ganger fra dette selskapet, har i dag blitt ringt to ganger, etter å ha ringt kundeservice i dag tidlig ble jeg lovet å bli fjernet fra listene, senere i dag ringer dere igjen. Ved dem første 5 hendvendelsene fra dem spurte jeg om jeg kunne få sendt tilbudet skriftlig, da dette kunne høres interessant ut, 5 av 5 selgere lovet at dem skulle sende dette og jeg oppgir dem min mail. Ingen har sendt så mye som et tilbud. Hvis ikke dere kan sende noe skriftlig ikke si at dere skal gjøre det, blir så inderlig useriøst. Vil bare oppfordre dere til å slutte med å ringe de samme nr gang på gang dere må vel da han noen kroner til å handle nye ringelister. Begynner å føle at jeg blir terrorisert av dette selskapet. Mulig dere har noe CRM system hvor jeg er satt på tilbakeringing hver andre dag. Trenger ikke ringe meg noe mer takk. Kommer aldri til å gjøre handel med et firma som holder på slik.

Svar fra SkandiaEnergi
03.07.2018 17.46
Hei Lars,

Vi beklager at du ble oppring rett etter at du kontaktet vårt kundesenter. Det tar dessverre litt tid å fjerne nummerte fra ringesystemet, og her har det åpenbart ikke gått fort nok.

Hvorfor du ikke har fått tilbudet på mail er det vanskelig å svare på. Jeg kan love deg at det er interessant, og om du kontakter oss igjen skal du få tilbud på Billig og Grønn strøm på mail omgående.

Hilsen Lars
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Vurderer å bytte selskap
"Bare tull!"
4 syns denne omtalen er nyttig

Ble oppringt av selger som ikke opplyste om bindingstid på avtalen. På dette tidspunktet var vi kunder i Norges Energi, og ville ikke bytte. Da fortelle selger at Skandia Energi eide Norges Energi, og de skulle være billigere enn sine underleverandører. I ettertid viser dette seg å være rent tøv, da Skandia Energi er et eget selskap, og har ingenting med Norges energi å gjøre! Ba om å få tilsendt vilkår og pris per mail, noe vi ikke kunne få fordi da kunne vi bare gå til konkurrentene deres og få samme tilbud. Så fikk ingen vilkår skriftlig, og selger opplyste aldri om bindingstid. Spar deg selv for mye bry, og bare styr unna disse!

Kundetilfredshet
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Det jeg egentlig synes er verst er at regningen fra SkandiaEnergi er mye lavere enn nettleien"
3 syns denne omtalen er nyttig

Jeg vet ikke om jeg har fastpris, spotpris eller variabel pris? Det som også er rart er at de som jeg har nettleie hos er dyrere enn pris hos dere, for meg hadde det vært like greit å bare være et av stedene, jeg vil ha en god og ordentlig svar på dette.

Svar fra SkandiaEnergi
16.04.2018 14.03
Hei Janneke,

Vi er glade for at strømregningen er lav. Det betyr at vi gjør jobben vår og leverer Billig og Grønn strøm til våre kunder. Derfor er regningen fra oss lavere enn nettleien. Alle strømavtalene hos SkandiaEnergi er innkjøpspris eller spot-pris. Det betyr at du betaler det samme for strømmen, som vi kjøper den inn for. I tillegg kommer det månedlige påslaget.

Nettleien kan vi ikke gjøre noe med. Den kommer fra din netteier, og er den samme uansett hvilken strømleverandør du har. At strøm og nettleie er samlet på en faktura er kun for å gjøre dette enklere og mer oversiktlig, og en tjeneste de fleste av våre kunder har ønsket velkommen. Du kan lese mer om strøm og nettleie på en faktura her: https://www.skandiaenergi.no/stromregningen-strom-nettleie/

Husk at du hos SkandiaEnergi er sikret 100% Fornybar strøm uten tillegg i prisen. Du har også en 100% Fornøyd garanti, slik at du etter vår avtaleperiode får penger tilbake om du ikke er fornøyd.

Hilsen Lars
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"TOPP-3 Det er bare lureri"
1 syns denne omtalen er nyttig

Den som ringte meg fra kundeservice lovet at de skulle holde prisene i det minste på 3 plass blant alle strømleverandører, men Topp-3 Garanti det er bare et fint navn for et tilbud og i realiteten er det en innkjøpspris-avtale som garanterer at man har en "konkurransedyktig pris". Jeg ser ikke at dere klarer å slå deres konkurrenter så bra.

Jeg ser frem til bindingstiden utløper. De sier at man har angivelig 100% Fornøyd Garanti. Jeg bare lurer på hva kommer til å skje når jeg sier opp avtalen når bindingperioden er over og skal ha pengene tilbake - lureri 2 ?

Svar fra SkandiaEnergi
16.04.2018 16.03
Hei Peter.

Avtalen er ikke lureri, den er ekte og vi opplever at den er populær hos våre kunder. Avtalen er dog ikke på plass hos Strømpris.no for øyeblikket. Det skyldes rett og slett noen tekniske utfordringer som strømpris.no og vi arbeider for å løse.

Topp-3 Garanti er en innkjøpspris-avtale. Det vil si at du betaler det samme for strømmen, som vi kjøper den inn for. Vi har et lavt månedspåslag på Topp-3. Det er viktig for oss at det ikke skal være et lokketilbud hvor prisen skrues opp etter kort tid.

Håper du blir fornøyd med strømavtalen og at du vil se at den er konkurransedyktig. Husk at du også har gratis grønn strøm.

100% Fornøyd Garanti - denne garantien sikrer
at du helt uten risiko kan prøve oss, og om du ikke er fornøyd ved avtaletidens utløp får du vårt månedlige påslag tilbake. Det er heller ikke noe lureri.

Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Forferdelig"

Blei oppringt og lurt til og bytte uten at jeg godkjente det, prøver og ringe dem tilbake uten og få kontakt, helt elendig kundeservice.

Svar fra SkandiaEnergi
12.04.2018 16.07
Hei Svein,

Ingen skal være lurt til å bli kunde hos oss.
Vi ønsker å bli valgt fordi vi leverer Billig og Grønn strøm. Alle våre strømavtaler er innkjøpspris. Det betyr at du betaler det samme for strømmen som vi kjøper den inn for. I tillegg kommer et månedlig påslag.

Vi leverer all strøm med opprinnelsesgaranti – og det gjør vi uten pristillegg. Det betyr at du er sikret at den strømmen du kjøper kommer fra en fornybar energikilde.

Vi beklager at det har vært vanskelig å nå vår kundeservice. Vi har ansatt nye medarbeidere, og økt kapasiteten slik at du lett skal få kontakt med oss.


Hilsen Lars
SkandiaEnergi.no
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Bindingstid, dårlig kundeservice"

Takket ja til et tilbud fra skandia på telefon. Da jeg igjen valgte å bytte leverandør etter tre mnd pga høy pris ble jeg ringt å opplyst om at jeg hadde 9mnd bindingstid. Det synes jeg var rart da jeg ikke hadde hørt noe om dette før. De klarer heller ikke legge frem en avtale som viser at jeg har blitt opplyst om dette.
Jeg sliter med å få tak i kundeservice, og når jeg gjør det er de lite behjelpelige. Etter en mnd har vi fortsatt ikke blitt enige.
Jeg har opplevd SkandiaEnergi som et svært uprofesjonelt selskap.

Svar fra SkandiaEnergi
12.04.2018 16.05
Hei Håkon,

Det stemmer at vi har en 9 måneder gjensidig avtaleperiode med 100% Fornøyd Garanti. Det siste betyr at du får det månedlige påslaget tilbake dersom du ikke er fornøyd etter 9 måneder.

Alle våre avtaler er innkjøpspris. Det betyr at du betaler det samme for strømmen, som vi kjøper den inn for. Den innkjøpsprisen kan vi dessverre ikke gjøre noe med, og nå i vinter har den vært unormalt høy, men det gjelder for alle strømleverandører.

Hvorfor du ikke har fått denne informasjonen tidligere er vanskelig å svare på. Alle våre kunder får tilsendt velkomstbrev med avtale kort tid etter at avtalen er inngått. Vi beklager at det har vært vanskelig å nå vår kundeservice. Vi har ansatt nye medarbeidere nå, og i skrivende stund er det ingen kø til oss.

Hilsen Lars
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"FORFERDELIG kundebehandling"
2 syns denne omtalen er nyttig

Ble ringt opp av en id#%t som nektet å gi seg uten å bruke hersketeknikker for å få solgt strøm fra dette selskapet. Kort fortalt gikk samtalen ut på at jeg prøvde å fortelle at for meg var det mer hensiktsmessig å velge en annen strømleverandør, hvorpå kundebehandler svarte noe omtrentlig som: "Jeg skjønner ikke hva dere tenker med engang, det er strøm liksom."
Det jeg tenker med kjære selger er en hjerne, noe man må ha for hvertfall å ikke skremme bort kundene og gi dem en ubehagelig telefon. Og således mislike selskapet. Når jeg nå enda ikke har fått et svar på min henvendelse ang denne frekke selgeren får de laveste karakter for meg.

Christian
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Elendig"
2 syns denne omtalen er nyttig

Topp 3 hva er Det?
På strømpris.no forbrukerrådet, er ikke Skandia Energi inne på lista blandt de 152 Billigste strømleverandører.
Da er det meget kritikkverdig å kalle dette topp 3.
Så fort bindingstiden utløper så bytter jeg til en seriøs strømleverandør.

Svar fra SkandiaEnergi
12.04.2018 16.07
Hei Christian,

Det stemmer at våre strømavtaler ikke er på plass hos Strømpris.no for øyeblikket. Det skyldes rett og slett noen tekniske utfordringer som strømpris.no og vi arbeider for å løse.

Topp-3 Garanti er en innkjøpspris-avtale. Det vil si at du betaler det samme for strømmen, som vi kjøper den inn for. Vi har et lavt månedspåslag på Topp-3. Det er viktig for oss at det ikke skal være et lokketilbud hvor prisen skrues opp etter kort tid.

Håper du blir fornøyd med strømavtalen i løpet av vår gjensidige avtaleperiode, om ikke, så husk at du har 100% Fornøyd Garanti.

Hilsen Lars
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Super på pris og kjempegrei kundeservice!"
3 syns denne omtalen er nyttig

Kjempefornøyd med ny avtale fra Skandiaenergi! Billigste strømregningen jeg har fått noengang. Anbefales

Svar fra SkandiaEnergi
16.04.2018 15.54
Hei Kjetil.

Tusen takk for din omtale her på bytt.no. Vi setter stor pris på både ris og ros, og lover å jobbe hardt for deg som kunde hos oss.

Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Alpha B. T
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Billigere enn min lokale strømleverandør!"
1 syns denne omtalen er nyttig

Kjenpebillig strøm! I tillegg får man medlemsfordeler gjennom Cashback World som cashback, dvs enda billigere strøm! Helt fantastisk 😊

Svar fra SkandiaEnergi
19.03.2018 15.30
Hei Alpha B. T

Tusen takk for din omtale her på bytt.no. Veldig hyggelig at du gir oss fem stjerner på alt. Det gir oss fortsatt inspirasjon til å jobbe knallhardt for deg som kunde.


Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Føler meg lurt"

Føler meg lurt etter oppstart med dette selskapet. Sitter nå med to strømregninger denne måneden. Heller ikke blitt opplyst om at det faktisk koster opp mot 500 dersom man vil bytte igjen. Må vel bare bite i det sure eple og være kunde i 8 måneder til. Da skal jeg jo i teorien få penger igjen, men det er nok også bare lureri. Kan tenke meg det er de 9 kr per måned i 9 måneder jeg da får igjen, uten at dette heller er blitt opplyst om.

Svar fra SkandiaEnergi
08.03.2018 12.25
Hei Julie.

Dersom du har fått feil på fakturaen ber vi deg ta kontakt med vårt kundesenter. Det er ikke vanlig at det sendes ut to faktura
på en inneværende måned. Vi fakturere som de fleste andre på månedlig basis. Øvrige strømkostnader kan vi ikke refundere deg, da alle våre strømavtaler er basert på Innkjøpspris. Det vil si at du betaler det samme
for strømmen, som vi kjøper den inn for. Det kan du følge daglig på https://www.skandiaenergi.no/dagens-priser/

Det er også viktig for oss at du som kunde skal få riktig og nok informasjon.
Velkomstbrev og produktark sendes per post til alle våre kunder. Her kommer det tydelig frem at vi har en gjensidig avtaletid, og et bruddgebyr om den ikke følges. Det er naturlig nok kostnader forbundet med å
etablere nye kunder. I tillegg ønsker vi å sikre at du får prøvd oss før tidligere leverandører kommer med "ekstra gode tilbud". Derfor har vi den gjensidige avtaletiden med 100% Fornøyd Garanti - denne garantien sikrer
at du helt uten risiko kan prøve oss, og om du ikke er fornøyd ved avtaletidens utløp får du vårt månedlige påslag tilbake.

Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Pettersmart
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Feil informasjon fra selger"
4 syns denne omtalen er nyttig

Når jeg spurte om produktet de selger var spotpris sa selger ja. Når jeg mottok papirene i dag ser jeg at dette ikke er spotpris, men "innkjøpspris" Det er det ikke det samme.
https://www.nettavisen.no/na24/3274510.html

I tillegg ser jeg også at jeg er satt opp med noe som heter "pristak-garanti" som jeg betaler 1,5 kroner for hver dag. Det ble heller ikke opplyst om på telefonen.

Lureri fra ende til annen....
Takk gud for at vi har angrefristregler.

Svar fra SkandiaEnergi
14.03.2018 10.51
Hei Pettersmart
Vi beklager dersom du føler deg lurt av vår selger. Når det gjelder begrepene Spot- og Innkjøpspris, så sier Forbrukerrådet flg. på sine nettsider: «Noen leverandører bruker ordet innkjøpspris istedenfor markedspris eller spotpris. Med innkjøpspris følger strømprisen din utviklingen på kraftbørsen Nord Pool.» Begrepene brukes for å beskrive en avtaletype hvor du betaler det samme for strømmen som det strømleverandøren kjøper den inn for på strømbørsen, i motsetning til avtaletypen Variabel, eller standard variabel hvor strømleverandøren selv bestemmer prisen.

Ser artikkelen du linker til er 6. år gammel. Siden den gang har Innkjøpspris blitt avmystifisert, og er veldig vanlig i bransjen. Forskjellen i avtalene ligger i om forbruket er «vektet» eller ikke. Spot med vektet forbruk kalles gjerne for innkjøpspris. Avtalene er såpass like at Forbrukerrådet på sine sider har valgt å vise innkjøps- og spotpris sammen under fanen “spotpris".

Dette er ganske komplisert å forklare kort og uten å bli for teknisk, men jeg skal forsøke 😊.

På strømbørsen består hvert døgn av 24 ulike timespriser på strøm. Når man legger sammen alle timesprisene og deler på 24, får man «dagens spotpris». Månedens spotpris har samme logikk, alle dagsprisene legges sammen, og deles på antall dager i måneden. Den «uveide» Spotprisen er altså et rent gjennomsnitt av alle timesprisene i løpet av måneden. Alle timer gjennom hele døgnet og måneden tillegges like mye "verdi».

For å eksemplifisere dette med enkle tall, kan vi ta utgangspunkt i en måned med 30 dager og et tenkt strømforbruk på 720 kilowattimer (30 dager x 24 timer = 720 ulike timespriser). Dersom du har brukt 720 kilowattimer denne måneden og har en uveid spotpris vil du i praksis bli fakturert for at du har brukt 1 kilowattime hver eneste time alle månedens 720 timer. I virkeligheten bruker vi ikke like mye strøm hver eneste time gjennom hele måneden. Majoriteten av private husholdninger har et høyere forbruk på morgenen og ettermiddagen enn midt på dagen, og på natta er forbruket lavest.

Målet med en vektet spotpris (innkjøpspris) er å fordele ut forbruket gjennom døgnet mer korrekt i forhold til hvilke timer strømmen faktisk ble forbrukt, altså at de timene hvor majoriteten av oss bruker mest strøm, tillegges høyere forbruk enn f.eks. timene på natta. Innkjøpspris gjenspeiler hvilke timer i døgnet strømleverandørene din må kjøpe inn strømmen din på. Selve fordelingsnøkkelen vi benytter for å vekte forbruket mest mulig riktig får vi fra din lokale netteier. De vet best hvordan det totale forbruket i strømnettet i deres område prosentvis fordeler seg gjennom alle døgnets timer.

Verken vektet eller uveid spotpris er 100% dekkende for hvordan akkurat ditt strømforbruk fordeler seg i løpet av døgnet. Av disse to ligger nok vektet spotpris, altså innkjøpspris, nærmere sannheten enn uveid spotpris, såfremt man da ikke har snudd døgnet og dusjer, tromler tøy, har på mye oppvarming og lager mat om natten 😊

Gammel teknologien har inntil nå satt en stopper for å kunne fordele forbruket helt riktig gjennom døgnet. De gamle mekaniske målerne må leses av manuelt, og det betyr at man må lese den av hver eneste time for at fordelingen av forbruket skal bli helt korrekt, altså 720 ganger i løpet av en måned med 30. dager.

Med nye AMS målere avleses automatisk forbruket ditt av fra time til time, slik at ditt forbruk fordeles helt riktig gjennom hele døgnet. Det betyr i praksis at all spotpris snart blir til innkjøpspris, siden prisen ikke lenger vil være et rent gjennomsnitt av alle timesprisene.

Når det gjelder Pristak, er dette et valgfritt produkt, som kan hukkes av og på etter eget ønske. Vi har klare retningslinjer for at det skal opplyses om dette i salget. Dersom det ved en feil ikke har skjedd beklager vi. Vennligst ta kontakt så retter vi selvfølgelig opp i dette!

Hilsen Magne
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Verdi for pengene
"Dårlig før vi starter"
1 syns denne omtalen er nyttig

- Dårlig informasjon
- Dårlig kundeservice
- Deres mål - kun tjene penger
- Uprofesjonell
- Holder ikke sitt løfte
KAN IKKE ANBEFALE
- De kansellerte kontrakten - dette er positivt

Svar fra SkandiaEnergi
08.03.2018 12.25
Hei Agata,

Takker for din omtale her på bytt.no. Vi tar i mot både ris og ros som kan gjøre oss til en bedre strømleverandør.

Daglig jobber alle i SkandiaEnergi med at våre avtaler skal kommuniseres tydelig og klart til deg som kunde.
Vi har mye informasjon på vår hjemmeside, samt at vi sender ut rikelig med informasjon i velkomstbrev og produktark.
Vi jobber hele tiden for å bli best mulig.

Vi er opptatt av at du som kunde skal få Billig og Grønn strøm. Det er vårt løfte og det akter vi alltid å holde.
Husk at vi har gjensidige avtaletiden med 100% Fornøyd Garanti - denne garantien sikrer at du helt uten risiko kan prøve oss,
og om du ikke er fornøyd ved avtaletidens utløp får du penger tilbake.

Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Meget bra"
3 syns denne omtalen er nyttig

Kanskje den beste strømleverandøren jeg noensinne har hatt gleden av å ha. Mektig fornøyd med å både få grønn og billig strøm!

Svar fra SkandiaEnergi
28.02.2018 13.57
Hei Markus.

Vi setter stor pris på din omtale her på bytt.no. Tusen takk!
Vi er også glad i billig og grønn strøm. At du opplever svært god verdi for pengene er helt fantastisk.


Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Hans N. F
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Forskudd på strøm"

Syntes ikke det er bra at jeg må betale på forskudd på strømmen jeg skal bruke. Har hatt Norges Energi og der betalte jeg kun for forbruke som ble brukt.

Syntes ikke dette er riktig i 2018.
Og strøm pris på 54,28 øre er dyrt syntes jeg.

Flott at jeg får Nettleien på samme regning. Der betaler jeg kun for det som er brukt. Hvorfor må betale på forskudd ?

Har også en liten leilighet på 28 kvm med en varme ovn og varmekabler på litt lunk på badet. Forbruk på 851 kWh på 1 mnd? Kan det være riktig?

Svar fra SkandiaEnergi
28.02.2018 17.33
Hei Hans N. F

Takk for ditt innlegg på bytt.no.

Vi har ikke forskuddsbetaling på strømmen, men estimert forbruk med etterskuddsvis betaling.
Vi liker å kalle det for den gylne middelvei. Jeg skal forklare dette i detalj, mange lurer på akkurat det samme:
Du som kunden betaler for månedens forventede strømforbruk helt i slutten av den samme måneden.
I praksis har du som kunde allerede brukt strømmen i det fakturaen forfaller. Et eventuelt avvik mellom det forventede forbruket og det faktiske forbruket avregnes på neste faktura.
På denne måten kan vi levere billig, grønn strøm til kundene våre, og utfordre de store leverandørene på pris og service! Det gir deg igjen verdi for pengene.

Når det gjelder strømprisen, så er alle våre avtaler basert på Innkjøpspris. Det betyr at du betaler det samme for strømmen, som vi kjøper den inn for. Nå i kuldeperioden blir prisen på strøm høyere. Det er mange grunner til dette, men desverre ingenting vi som strømleverandør kan påvirke. Du som kunde kan til enhver tid se prisen på vår hjemmeside (https://www.skandiaenergi.no/dagens-priser/).

Strømforbruket ditt måles det av din netteier. Om du ikke har automatisk måleravlesning anbefaler vi at du leser av måleren jevnlig. Da blir strømregningen mest korrekt. Vi kjenner til at varmekabler trekker mye strøm. La oss si at dine bruker 1000 watt per time. Står de på hele tiden i en måned, så tilsvarer det fort 700 til 800 kWh.

Vi håper at svaret var nyttig, og takk for at du er kunde hos SkandiaEnergi - Billig strøm. Grønn strøm. Garantert!

Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Superfornøyd!"
1 syns denne omtalen er nyttig

Meget fornøyd kunde! Billig og ikke minst grønn strøm er utrolig viktig for meg og her får jeg i pose og sekk! Tenk på miljøet og få en større lommebok på kjøpet💥

Svar fra SkandiaEnergi
28.02.2018 17.32
Hei Eirik,

Takk for din omtale her på bytt.no. Vi setter stor pris på at du er fornøyd med billig og grønn strøm. Som du skriver: "I pose og sekk".


Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Pristak på 41 øre!"
1 syns denne omtalen er nyttig

Avtalen jeg inngikk inneholdt et pristak på 41 øre pr/kwh. Denne avtalen kom istand tidlig høst 2017. Rett før jul får jeg plutselig en mail fra SkandiaEnergi om å fryse strømprisen på 46 øre?! Hadde ikke jeg allerede et pristak? Lureri? Nå har jeg byttet til Fjordkraft. Fornøydgarantien hos SkandiaEnergi gir meg vel penger tilbake. Det lovet de meg også. Eller?

Cato H*

Svar fra SkandiaEnergi
29.01.2018 08.58
Hei Cato H.

Tusen takk for din melding her på bytt.no. Det er slik vi kan bli bedre.

Her må det være en misforståelse. SkandiaEnergi har ikke fastpris på noen av våre avtaler, og vi har ikke hatt noen fastpriskampanje i høst. Vi er opptatt av billig, grønn strøm, derfor er alle våre avtaler med innkjøpspris. Du som kunde kan til enhver tid se prisen på vår hjemmeside (https://www.skandiaenergi.no/dagens-priser/). For eksempel er prisen i dag 38.83 øre/kWh i Sør-Norge. (26.01.2018 klokken 13:00)

Informasjonen som ble sendt ut på mail gjelder tjenesten Pristak. En del kunder hos oss har dette produkt. Det er en trygghet når prisen stiger. For oss en smart løsning som beskytter mot høye vinterpriser og strømkriser. Vi overvåker markedet for deg på daglig basis – og når vi ser at det bygger opp til risiko for høye priser eller strømkriser, gir vi deg en fastpris for den utsatte perioden. Når du får en slik fastpris sender vi deg en SMS eller mail, slik at du er oppdatert, men du velger selv om du vil benytte deg av tjenesten.

Når det gjelder ”100% fornøyd” - garantien, så får du selvfølgelig det avtalte beløpet tilbake. Ingen spørsmål og ikke noe kluss – bare pengene tilbake!

Du skriver at du har byttet til Fjordkraft, men du skal vite at du er velkommen tilbake til SkandiaEnergi når som helst om du også vil ha grønn strøm til kroner 0,-.

Billig Strøm. Grønn strøm. Garantert!

Hilsen Espen
SkandiaEnergi
Søk Bytt.no