Har over 3 mill i lån, og betaler 1.27 % rente med rammelån. Hver gang jeg sjekker Finansportalen.no, kommer Nybygger.no best ut som landsdekkende aktør. Vil anbefale folk å bytte til Nybygger.no, da du sparer mange tusen i rente i året. Ser at enkelte er misfornøyd med kundeservicen, men det må jo være bedre å spare mange tusen i året tross alt? For å presisere: selv er jeg fornøyd med kundeservicen. Og de har ikke økt renta etter at styringsrenten ble hevet 23. sept-21.

Lokket med lav rente for så å skru den opp noen måneder senere uten at styringsrenten hadde endret seg i mellomtiden

Har mitt boliglån med svært god rente hos nybygger.no. Bruker app litt og det jeg trenger fungerer fint. Appen er enkel å bruke. Har ikke hatt problemer med noe. Enkel prosess med bytte fra annen bank; alt ble gjort elektronisk.

Jeg fikk innvilget rammelån veldig enkelt og greit. Kundevennlig behandling. Gunstig rente, antagelig billigere enn konkurrenter.

Med ny e-takst og alle opplysninger tilgjengelig gikk det svært raskt å søke og få godkjent lån, og også signeringen og innfrielsen av eksisterende lån. Sørg for å ha nok batteri i kodebrikken, jeg tror det var 10 signeringer totalt før jeg og medlåntaker var igjennom! Det kan være litt vanskelig å skille mellom Nybygger og Sparebanken Øst, og spesielt rundt gebyrer og kostnader er det uklart hva som gjelder Nybygger og ikke.

Banken lokker deg med gunstig rente, så øker de renten etterpå med henvisning til at det er "Markedstilpasning". Dette gjør de uten at normrenter justeres. Dette er dårlig kundebehandling.

Som flere andre flyttet jeg boliglånet hit, da de annonserte flere steder at dette ikke var en lokkerente men begrunnet med effektive og automatiserte systemer. De ville ikke gi noen begrunnelse for hvorfor, annet enn den generiske og verdiløse "justering til markedsforhold" som de copy paster som svar inn på alle som spør. Ba også om å endre løpetid, og ble da trukket 600 kr for dette (uten å få det opplyst fra personen som justerte lånet). Står heller ikke opplyst om under FAQ hvor man tar opp endringer, men ligger i en god skjult pdf under Prislister (hvor det omtales generelle gebyrer på 600 kr for "endring lån"). Hadde gått for noen mer seriøse.

Vi flyttet boliglånet vårt til Nybygger i januar 2021. Da fikk vi markedets desidert beste rente på 1.19%. I mai 2021 får vi varsel om at renta heves til 1.34%, samtidig som andre banker _senker_ sin rente. Dermed er ikke Nybygger banken med best rente lenger, vi får lavere rente i andre banker. Da vi ble kunde i Nybygger spurte vi spesifikt om de opererte med lokkerente. Fikk til svar at det hadde de ikke. Men kun fire måneder inn i kundeforholdet viser det seg at det var ren løgn. Legg til at kundeservice bruker dagevis på å svare på henvendelser, så blir kundeopplevelsen så som så.

Fikk avslag, muligens basert på for lav eiendomsverdi innhentet fra Eiendomsverdi AS. Aner ikke hvilke tall som ligger inne hos Eiendomsverdi AS og hvilke kilder som er benyttet. Har ikke hatt e-takst på eiendommen, så derfra kommer det ikke. Har forsøkt å finne ut hvordan jeg skal finne ut hvilket tall Eiendomsverdi AS har for min eiendom, men det har jeg ikke funnet en metode for. Har kontaktet Nybygger.no for å få oppgitt hvilke verdi de har fra Eiendomsverdi AS, men uten svar så langt. Hvordan kan jeg få opplyst Eiendomsverdi AS sin vurdering av verdien for min eiendom?

17 % rentehopp er temmelig drøyt (se artikkel i DN 3. juni 2021). Jeg bytter med en gang det dukker opp noen som tilbyr lavere rente, og bruker nybygger.no (Sparebanken Øst) kun til boliglån, siden nettbanken (web og app) er elendig.

Utrolig dårlig service. Fikk avslag uten grunn eller forklaring. Var i kontakt med dem via tlf til ingen hjelp. Tlf.tid 10-12. Ventet i over 3 uker for å få avslag. Kunne brukt tiden på en annen bank. Vi er 2 personer som har hatt høyere lån tidligere med mindre egenkapital. Over 35% i egenkapital fikk fortsatt avslag. Finn dere en annen bank. Får garantert ja hos seriøse banker. Hold dere langt unna. Ser at svarene de kommer med her på siden er svada. Useriøse.

Søkte og forventet egentlig avslag da jeg ba om lån helt opp på 5x arbeidsinntekt og er alene med barn og bil. Ble utrolig nok godtatt som kunde i en rask søkeprosess og lånet ble flyttet uten problemer innen kort tid. Veldig fornøyd med at banken er villig til å gi en i min situasjon markedets beste rente. Måtte ha hjelp av kundeservice for å komme inn i nettbanken første gang da jeg allerede var kunde i en annen av bankene i samme løsning, veldig hyggelige og profesjonelle.

Lav rente, litt dårlig webløsning, men det går på et par forsøk. En del ting er totalt uforståelig mhp oversikt over lån når man er vant til f.eks SBanken, men håper at kundeservice får tid til å svare på hvordan man bruker nettbanken.

Gebyrfritt lån med gunstig rente. Akkurat hva jeg var på utkikk etter :)

En bank som tydelig kommer med "misvisende markedsføring" for å vinne nye kunder! Ett konsept som er basert på "egne" skjulte regler og er IKKE landsdekkende som de påstår på finansportalen. Avslår søknader over en "lav støvel" for å "selge inn "dyrere" lån som må manuelt behandles av rådgivere/selgere. Svært lite troverdig og profesjonelt av en bank. I tillegg så bryter dem en tydelig markedsførings-grense når de påstår å være landsdekkende, men gir avslag i søknader fordi man ikke bor i "sentrale strøk"/byer. De kommer med nye unnskyldninger for hver gang man søker, så selv om man i etterkant justerer ihht. hva banken setter som krav - gir de avslag med nye unnskyldninger. Dette bygger heller ikke oppunder en troverdig aktør/bank, og frarådes på det sterkeste. I tillegg har jeg ringt de 6 ganger, hvor de hver gang har lovet å komme tilbake med svar og oppfølging – noe de IKKE har gjort noen av gangene.

Byttet bank lån og det var noen små ting i låneprosessen men det ble ordnet så kan anbefales om du passer innenfor de tingene de forlanger. Ryddig og grei nettbank og få gebyrer (positivt for oss som kommer fra storbank hvor det er standard på nesten alt)

Som så mange andre her fikk ubegrunnet avslag på refinansiering. Har romslig økonomi og belåning godt under 50%. Opplever banken som useriøs og vil ikke anbefale andre å ha noe med disse å gjøre. Du kan bare tenke deg hvordan de behandler kunder som havner i vanskelige situasjoner.

God renter og rask behandling av lånesøknad. Veldig fornøyd så langt.

Ønsket å flytte lån pga veldig god rente. Har god sikkerhet (under 42% belåning på 5 år gammel verdivurdering). Men veldig vanskelig kommunikasjon. Min kone og medlåntaker fikk ikke beskjed om når hun skulle signere, og ikke hvor hun skulle gjøre dette elektronisk. Noen svar kommer på mail, andre svar kommer i nettbanken, og svarene tar gjerne 2-3 dager å få. Når "prosessen" hadde vart i ca 2 uker, så fikk vi plutselig svar på mail om at søknad var avslått pga at min kone enda ikke hadde signert. Og nå svarer de ikke lenger på mail i det hele tatt. Kanskje de er underbemannet?

Skrev at jeg har garanti i bolig, hytter og tomt. Fikk avslag med argument at nybygger kun tar pant i bolig eiendom.

Jeg søkte om lån og fikk avslag. Vet ikke helt hvorfor. Har sendt dem mail og ikke fått noe svar. Sendt mail på nytt idag for håpe de svarer snart.

Fikk avslag på lån, ba om å få en tilbakemelding på hvilke kriterier jeg feilet på, så jeg kunne sjekke opp dette (f.eks. for høy kredittramme andre steder, eller høy del av eiendomsverdi låst til eksisterende lån) men fikk følgende svar: "Som bank er vi forpliktet til å foreta en konkret og individuell vurdering av hver lånesøknad, uten å måtte gi en detaljert begrunnelse for avslag. Etter en helhetsvurdering av din sak, basert på innlevert dokumentasjon, ble søknaden dessverre avslått. Ytterligere henvendelser i denne saken blir ikke besvart. Ha en fin dag !" Hadde jeg gitt en tilsvarende tilbakemelding i min jobb, ref. "Ytterligere henvendelser i denne saken blir ikke besvart", ville dette ført til en reaksjon ovenfor meg, får håpe tilsvarende gjelder i denne bedriften.

Enkel søknadsprosess, gode rentebetingelser og god kundeservice.

Hadde søkt om boliglån og fikk avslag i første omgang. Etter dialog med kundeservice fikk jeg beskjed om at dette skyldtes altfor høyt kreditramme på kredittkort. Har så redusert (tom mer enn jeg fikk beskjed om fra Nybygger kundeservice). Når gjeldsregisteret var oppdatert søkte jeg på nytt og fikk blank avslag igjen. Når jeg spurte hvorfor, fikk jeg kun beskjed om "ny vurdering". Siden det har de ikke reagert mer på mine spørsmål. Har søkt om boliglån med mer enn 75% egenkapital. To med inntekt, ingen flere lån. Har inntrykk av at de kun er ute på markedet med lave renter for å få oppmerksomhet - men at det er nesten umulig å få disse.

Søkte om boliglån. Fikk beskjed om at automatisk verdi på bolig var for lav, lånesøknad ble da avslått. Tok e-takst som gjorde at låneverdi nå er 60%. Søkte da på nytt, og tenkte at alt var ok nå. Fikk på nytt avslag, på tross av veldig ryddig økonomi, god inntekt og solide jobber. Spurte så kundeservice om de kunne begrunne det, men hørte aldri noe. Trodde virkelig vi kunne være attraktive kunder. Følte at vi ble avvist uten noen god grunn. Skulle ønske de kunne sett på dette på nytt, og svart oss ut.
