Sparebanken Vest har nylig (i mai 2020) bedt om at kunder oppgir alle mulige personlige detaljer om bruk av tjenestene deres. Disse opplysningene har de bedt om uten å referere til norsk lovverk, og dermed anser jeg slike spørsmål som illegitim snoking i private affærer. Dermed har jeg avsluttet konto i banken etter 36 år som kunde. De er heller ikke særlig hjelpsomme i lånesammenheng. Hvis du ikke er rik, så er du ikke verdt mye som kunde hos dem. Jeg bytter til Sbanken, da denne banken til tross for svært mange omtaler har en temmelig god gjennomsnittlig score per i dag.

Har du en tilsvarende erfaring med Sparebanken Vest?
Gjør som Jonathan og over 10 000 andre norske forbrukere: Skriv en omtale om Sparebanken Vest du også og del dine erfaringer!
Ingen registrering nødvendig, helt anonymt og tar kun 1 minutt!
NEGATIVT: Jeg vært kunde i snart 40 år, og har i alle år var fornøyd med banken til rundt 2010 da banken reduserte antall kunderådgivere, og endret struktur pga innsparing. Personlig har jeg god økonomi og svært god sikkerhet, samt aldri hatt noen betalingsvansker eller betalingsanmerkninger. Kort og godt en kunde som alltid følger avtaler og gjør opp til avtalt tid. Imidlertid da jeg ville endre mitt boliglån var det helt umulig å få til, og opplevde kun motvilje til å finne løsninger eller gode alternativer. Det var også tidkrevende og lange dialoger i.f.b. dokumentasjon på inntekt og boligverdi, uten at det førte til noe som helst, også etter gjentatte forsøk igjennom flere år til jeg til slutt fikk nok. Jeg opplevde det rett og slett som om banken hadde liten interesse for å beholde sine trofaste og lojale kunder, tok med resten av familien og skiftet derfor til en større og mer profesjonell, kundevennlig bank, som i tillegg tilbydde en langt bedre lånerente. Personlig synes jeg dette var både vemodig og trist. POSITIVT: SPV er lokalbanker i nærområdet, for de som foretrekker det. Jeg har alltid opplevd de fleste ansatte som både trivelige og hyggelige. Nettbanken er oversiktlig, intuitiv og logisk lagt opp, og dermed enkel å forholde seg til, noe som også gjelder mobilbank. (Fun-fact: Banken tilbyr eget valgt motiv på betalingskort om ønskelig, og kredittkortene er forøvrig relativt tiltalende i gull).
Har vært god kunde av Sparebanken Vest i mange år.
Denne banken har god service til meg som driv eit einmannsforetak. Har prøvd å få kontakt med andre lokale banker, men når dei får vita at eg driv virksomhet så dabbet interessen.
Ikke bli kunde her. Lyver deg rett i ansiktet om legitimerings kravene fra myndighetene, samt sender trussel sms om å stenge kontoer om 2 dager mens man ennå venter på å få komme til hos lensmannen for å få pass. Og denne sms kommer etter at banken er stengt en fredag. Altså mandag morgen skulle kontoene stenges. Og man fikk kun fatt på de via tlf. MAKAN til drittsekker skal du lete etter. Er glad jeg ikke har lån i den banken. Lurer på hvordan de behandler kunder som er låst med lån der. Min svigermor på over 80 år nektet de å hjelpe med overføring av større pengebeløp fra hennes sparekonto til innleid byggfirma som la nytt tak på huset hennes. Hennes penger sto på høyrentekonto. Og ikke hadde hun nettbank eller annen mulighet å betale fra den kontoen på. De bare avviste henne og datteren hennes blankt da de ba om hjelp. Og svigermor har brukt banken hele sitt liv, tipper ca 60 år ++ Når jeg tok affære med dem etterpå, og seriøst høvlet de noe grundig, da først krøp de til korset og fikset alt. Man må altså true dem på tlf sentralt for at de igjen ringer opp banken lokalt og tar de ansatte i rette før ting ordner seg. Jeg selv har vert kunde i banken i snart 40 år. Og min totale vurdering er at omtrent hva som helst annen bank er bedre å ha enn denne drittbanken. Mens passet mitt ble laget på lensmannskontoret, satt andre frustrerte kunder også og pratet om samme banken, og det kom kun fram dritt og problemer som de hadde med banken. Altså er det ikke bare meg som mener dette om deres kundeservice. De er nedlatende og arrogante, og ser på deg som en de kan styre som de vil til egen vinning. De løfter ikke en hånd for å hjelpe eldre kunder. De skal på nytt strammes opp av meg om en uke når jeg er der og legitimerer meg etter å ha mottatt passet som de har påført meg utgifter for å få skaffet mens annen legitimasjon er lov å bruke. Og for å få passet mitt for og bruke det til å legitimere meg med i banken, ja SÅ MÅTTE JEG NETTOPP BRUKE MITT BANKKORT som legitimasjon hos lensmannen for å få passet. Sertifikatet trengte de ikke. Hva er da vitsen med passet? Kunne ikke banken gitt f#%n å lage problemer? Nei det kunne de ikke... saken er nemlig den at banken med dette kan skylde på at dokumentasjonen på kunden er laget av en offentlig etat, og dermed kan de fraskrive seg ansvar og plikter om noe skjer, id tyveri, krav mot banken osv osv. Med andre ord, kundene må betale for dokumentasjonen som banken senere skal dekke seg bak om noen krav rettes mot dem. Hold dere langt unna denne banken. Det er mitt råd. Kundeforholdet mitt er over for min del i denne banken.