Meny

Sparebanken Vest omtaler og erfaringer

2,9/5
Middels
Kundetilfredshet
Middels
Kundeservice
Middels
Rådgivning
Middels
115
av 147 innen
bank
33%
anbefaler
Sparebanken Vest

"Frekke spørsmål"

Omtale om Sparebanken Vest skrevet av Jonathan for 03.05.2020 04.12

Sparebanken Vest har totalt 7 omtaler på Bytt.no
PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 5
Hvor fornøyd er du med Sparebanken Vest?
Jonathan
Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
Vurderer å bytte selskap
"Frekke spørsmål"
1 syns denne omtalen er nyttig

Sparebanken Vest har nylig (i mai 2020) bedt om at kunder oppgir alle mulige personlige detaljer om bruk av tjenestene deres. Disse opplysningene har de bedt om uten å referere til norsk lovverk, og dermed anser jeg slike spørsmål som illegitim snoking i private affærer. Dermed har jeg avsluttet konto i banken etter 36 år som kunde. De er heller ikke særlig hjelpsomme i lånesammenheng. Hvis du ikke er rik, så er du ikke verdt mye som kunde hos dem. Jeg bytter til Sbanken, da denne banken til tross for svært mange omtaler har en temmelig god gjennomsnittlig score per i dag.

Svar fra Sparebanken Vest
14.08.2020 10.04
Hei Jonathan.

Det var veldig leit å høre at du har avsluttet kundeforholdet ditt i Sparebanken Vest. Vi skal være en bank for alle, så her må vi nok gå litt i oss selv.

Du etterlyser en forklaring på hvorfor vi stiller spørsmål i nettbanken og appen. Her kommer den (om enn litt sent):

Norske styresmakter krever at vi, og andre norske banker, til enhver tid har oppdatert informasjon om identiteten til kundene våre og hvordan de ønsker å bruke banktjenestene våre. Dette er et viktig ledd i å motarbeide økonomisk kriminalitet. Vi må ha kunnskap om hvor penger kommer fra, og hvilke behov den enkelte har til for eksempel kontantinnskudd og utenlandsoverføringer.

Denne kartleggingen blir gjort ovenfor alle kunder ved at de med jevne mellomrom må svare på spørsmål før de skal logge seg inn i nettbanken eller appen vår, eventuelt kontakter vi kundene per brev eller telefon.

Når det gjelder jussen, så har Norge, USA og OECD-landene inngått en avtale som innebærer at norske finansielle virksomheter skal gi opplysninger om sine kunder til de nasjonale myndigheter i overensstemmelse med amerikansk lovgivning Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) og Common Reporting Standard (CRS). Avtalen betyr at Sparebanken Vest er forpliktet til å undersøke saker der det er indikasjoner på at våre kunder er skattepliktige til andre land. Ifølge avtalene skal vi opplyse Skatteetaten om en kundes inntekter og formue, hvis kunden kan være skattepliktig til USA eller OECD-landene. Skatteetaten videresender opplysningene til de aktuelle myndighetene.

Jeg skjønner at du syns at noen av spørsmålene er for personlige og utleverende. Til det vil jeg si at du kan være helt trygg på at informasjonen som du deler med oss blir behandlet på en sikker og konfidensiell måte i samsvar med rutinene til banken for personvern og informasjonssikkerhet. Opplysningene blir for eksempel ikke brukt i markedsføringssammenheng.

Svarene på de ulike spørsmålene vi stiller er med på å gi et totalbilde av kunden, og vi stiller kun de spørsmålene som er nødvendige. Noen ganger oppdager vi vesentlige avvik mellom det som er oppgitt av kunden og faktiske forhold. I slike tilfeller kan det være at vi kontakter kunden direkte for å få en forklaring på avviket. Som oftest ligger det en helt naturlig forklaring bak, og det får ingen følger for kunden.

Vi setter stor pris på tilbakemeldingen din – det skjerper oss. Du skal vite at du er velkommen tilbake til oss når som helst. Ønsker deg en god helg!

Hilsen Marthe, Sparebanken Vest
Bytt.no
"Frekke spørsmål" skrev Jonathan om Sparebanken Vest

Har du en tilsvarende erfaring med Sparebanken Vest?
Gjør som Jonathan og over 10 000 andre norske forbrukere: Skriv en omtale om Sparebanken Vest du også og del dine erfaringer!

Ingen registrering nødvendig, helt anonymt og tar kun 1 minutt!

Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
Har byttet selskap
"En bank som ikke bryr seg om lojale og trofaste kunder"
1 syns denne omtalen er nyttig

NEGATIVT: Jeg vært kunde i snart 40 år, og har i alle år var fornøyd med banken til rundt 2010 da banken reduserte antall kunderådgivere, og endret struktur pga innsparing. Personlig har jeg god økonomi og svært god sikkerhet, samt aldri hatt noen betalingsvansker eller betalingsanmerkninger. Kort og godt en kunde som alltid følger avtaler og gjør opp til avtalt tid. Imidlertid da jeg ville endre mitt boliglån var det helt umulig å få til, og opplevde kun motvilje til å finne løsninger eller gode alternativer. Det var også tidkrevende og lange dialoger i.f.b. dokumentasjon på inntekt og boligverdi, uten at det førte til noe som helst, også etter gjentatte forsøk igjennom flere år til jeg til slutt fikk nok. Jeg opplevde det rett og slett som om banken hadde liten interesse for å beholde sine trofaste og lojale kunder, tok med resten av familien og skiftet derfor til en større og mer profesjonell, kundevennlig bank, som i tillegg tilbydde en langt bedre lånerente. Personlig synes jeg dette var både vemodig og trist. POSITIVT: SPV er lokalbanker i nærområdet, for de som foretrekker det. Jeg har alltid opplevd de fleste ansatte som både trivelige og hyggelige. Nettbanken er oversiktlig, intuitiv og logisk lagt opp, og dermed enkel å forholde seg til, noe som også gjelder mobilbank. (Fun-fact: Banken tilbyr eget valgt motiv på betalingskort om ønskelig, og kredittkortene er forøvrig relativt tiltalende i gull).

Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
"Fornøyd kunde"
2 syns denne omtalen er nyttig

Har vært god kunde av Sparebanken Vest i mange år.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
"Kjempe!"
1 syns denne omtalen er nyttig

Denne banken har god service til meg som driv eit einmannsforetak. Har prøvd å få kontakt med andre lokale banker, men når dei får vita at eg driv virksomhet så dabbet interessen.

Per-Åge S
Kundetilfredshet
Kundeservice
Vurderer å bytte selskap
"En god drittbank, uhøflige og frekke"
6 syns denne omtalen er nyttig

Ikke bli kunde her. Lyver deg rett i ansiktet om legitimerings kravene fra myndighetene, samt sender trussel sms om å stenge kontoer om 2 dager mens man ennå venter på å få komme til hos lensmannen for å få pass. Og denne sms kommer etter at banken er stengt en fredag. Altså mandag morgen skulle kontoene stenges. Og man fikk kun fatt på de via tlf. MAKAN til drittsekker skal du lete etter. Er glad jeg ikke har lån i den banken. Lurer på hvordan de behandler kunder som er låst med lån der. Min svigermor på over 80 år nektet de å hjelpe med overføring av større pengebeløp fra hennes sparekonto til innleid byggfirma som la nytt tak på huset hennes. Hennes penger sto på høyrentekonto. Og ikke hadde hun nettbank eller annen mulighet å betale fra den kontoen på. De bare avviste henne og datteren hennes blankt da de ba om hjelp. Og svigermor har brukt banken hele sitt liv, tipper ca 60 år ++ Når jeg tok affære med dem etterpå, og seriøst høvlet de noe grundig, da først krøp de til korset og fikset alt. Man må altså true dem på tlf sentralt for at de igjen ringer opp banken lokalt og tar de ansatte i rette før ting ordner seg. Jeg selv har vert kunde i banken i snart 40 år. Og min totale vurdering er at omtrent hva som helst annen bank er bedre å ha enn denne drittbanken. Mens passet mitt ble laget på lensmannskontoret, satt andre frustrerte kunder også og pratet om samme banken, og det kom kun fram dritt og problemer som de hadde med banken. Altså er det ikke bare meg som mener dette om deres kundeservice. De er nedlatende og arrogante, og ser på deg som en de kan styre som de vil til egen vinning. De løfter ikke en hånd for å hjelpe eldre kunder. De skal på nytt strammes opp av meg om en uke når jeg er der og legitimerer meg etter å ha mottatt passet som de har påført meg utgifter for å få skaffet mens annen legitimasjon er lov å bruke. Og for å få passet mitt for og bruke det til å legitimere meg med i banken, ja SÅ MÅTTE JEG NETTOPP BRUKE MITT BANKKORT som legitimasjon hos lensmannen for å få passet. Sertifikatet trengte de ikke. Hva er da vitsen med passet? Kunne ikke banken gitt f#%n å lage problemer? Nei det kunne de ikke... saken er nemlig den at banken med dette kan skylde på at dokumentasjonen på kunden er laget av en offentlig etat, og dermed kan de fraskrive seg ansvar og plikter om noe skjer, id tyveri, krav mot banken osv osv. Med andre ord, kundene må betale for dokumentasjonen som banken senere skal dekke seg bak om noen krav rettes mot dem. Hold dere langt unna denne banken. Det er mitt råd. Kundeforholdet mitt er over for min del i denne banken.

Sparebanken Vest har totalt 7 omtaler på Bytt.no
Søk Bytt.no
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR