Agva Kraft har ikke nok data til å bli vurdert.
Klikk for detaljer
Spurte hva som skulle til for å bli kunde til en bedre avtale enn min nåværende leverandør. Fikk til svar at det måtte jeg finne ut selv.
Strømprisen blir skrudd opp etter en måned. Jeg hadde fått ingen informasjon om dette. Jeg betalte i lang tid i den tro at det var det billigste selskapet når det er det absolutt dyreste
Hvorfor fikk jeg 5000kr regning fra Aqva når jeg byttet strømleverandør? Hvorfor ikke fikk høyere regning før? Strømmen leses jo automatisk av.
Etter en mnd med "sponset" pris fikk vi denne meldingen: "Sponsingen av din avtale er snart slutt. Ditt produkt går fra 1. oktober over til et normalt påslag på 8,9 øre per kWt samt at den beregnes på grunnlag av bransjens innkjøpspris." Dette er i og for seg streit nok og garantert innenfor regelverket for varsling, men ingen av de andre vi har sjekket legger på 8,9 øre per kWt og det forutsetter av jeg som kunde har et forhold til hva Nordpool driver med, noe som mild sagt er urimelig. Jeg skal ikke jobbe med dette, jeg skal bare ha på noen lys. Vi dro ikke til månen i 1969 for at jeg skal måtte holde styr på hva en kraftbørs gjør. Så, vi gikk fra 32 øre med kompispris, til 62 øre etter 8,9 øre påslag og "bransjens innkjøpspris". Etter en samtale med kundeservice på telefonen, hvor vi fikk høre at det produktet vi har ikke selges lengre(?), fikk vi bare et screenshot av det som står foran på avtalen vår - ingen konkret grunn til at det ikke ble varslet tydligere eller en forklaring. Så, terningkast 3. Lyset funka, men kommunikasjonen er ganske, ganske vag.
Agva har lagt inn kommentar etter min klage: Problemet er at i vilkårene som er tilgjengelig på nettsidene (link via valgt strømavtale) står det definitivt ikke noe om at det koster kr 79,- ekstra om en ikke oppretter avtalegiro innen én måned. Det står kun om papirfaktura. Da jeg klaget, fikk jeg skjermbilde av generelle vilkår som ikke tilgjengelige på nettsidene (der er plutselig kr 79,- for manglende avtalegiro er presisert). Agva lurer kundene trill rundt! Hvor er Forbrukerrådet? Andre forklaringer enn at Agva driver et kynisk spill er ikke mulig for meg å se. Problemet med at Agva referer til vilkår kundene ikke får tilgang til gjennom linken, er likevel bare toppen av isfjellet: Fristen på én måned på å opprette avtalegiro lot seg uansett ikke gjøre fordi beløpet på min første faktura ble overført til neste måned. Jeg tok opp problemstillinger rundt avtalegiro i forkant (Agva svarte ikke) – dermed kommer tilbud om å opprette avtalegiro først i øyeblikket første faktura blir betalt. Banken bekrefter min versjon. Kommentarene fra en markedsansvarlig i Agva, i VG for noe tid siden – https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0ERW5G/forbrukerraadet-advarer-slik-lokkes-stroemkunder-i-prisfelle – sier egentlig alt.
Kjære kunde, her ser jeg tydelig at du er frustrert. Ta gjerne kontakt med meg på [email protected] så ordner vi opp for deg. 79,- i gebyr skal vi selvfølgelig ta hånd om for deg. Har du også mulighet å sende meg linken til siden der du bestilte og mener at det ikke tydelig fremgår at avtalen har krav om avtalegiro? Vi kan ikke finne det selv, men om det skulle stemme vil det bli rettet opp umiddelbart. For å underlette inngåelse av avtalegiro og eFaktura sender vi alle nye kunder en mail med instrukser om hvordan dette gjøres (med nødvendige opplysninger) idet vi tar over strømleveransen. Det vil si på dag 1/30 slik at alle kunder har 30 dager på seg at opprette avtalegiro og/eller eFaktura hvis de ønsker det, selv om det ikke har kommet noen faktura ennå. Hvis du sender meg en mail med epostadressen din så kan jeg dobbeltsjekke at du har fått den mailen eller om noe har gått galt. Kan jeg også spørre om hvilken bank du benytter deg av? Hvis banken din sier at det ikke er mulig å inngå avtale om eFaktura eller avtalegiro før etter at du betalt din første faktura tar de dessverre feil og jeg tar gjerne en telefon til dem for å informere de om hvordan det gjøres i praksis. Har du andre innspill på hvordan vi kan gjøre informasjonsflyten ved bestillingstidspunktet bedre er vi veldig takknemlige. Vi beklager at du sitter igjen med en så dårlig opplevelse av oss og jeg håper på at du tar kontakt direkte med meg på [email protected] så skal jeg få ordnet opp i dette for deg. Jeg vil ønske deg en fortsatt fin dag og fin helg! Hilsen Markus, Agva Kraft
Bra med fornybar energi! Men : Etter å ha vært kunde i noen måneder føler jeg behov for å se mitt abonnement og kanskje skifte til et annet. For meg har det vært umulig å finne oversikt over Agvas ulike abonnement og priser og muligheter for å skifte. Hvorfor ikke? Kommer neppe til å være kunde særlig lenge.
Hei Karl, Ta gjerne kontakt så veileder vi deg rundt dette.
Hadde ikke fått ordnet avtalegiro og fikk purring med gebyr. Dette kunne selskapet lagt opp til på en mer aktiv måte. Det virket som de satt å ventet på å få inn denne ekstra fortjenesten. Vanskelig å finne ut av hva avtalen innebar og Agva hjalp ikke nettopp til. Det virket som om dette er en forretningsstrategi. Vanskelig å nå frem på telefon.
Det er viktig for oss å automatisere prosesser og det er derfor vi har dette gebyret. Det skal ikke være noen ventetid på telefon, så ring gjerne så får vi ordnet opp i dette.