Meny

Fortum omtaler og erfaringer

SKRIV OMTALE
Bytt til Fortum
1,7/5
Dårlig
Kundetilfredshet
Dårlig
Kundeservice
Dårlig
Brukervennlighet
Dårlig
102
av 106 innen
strømselskap
22%
anbefaler
Fortum
Filtrer omtaler
30
8
2
6
128
Sorter omtaler etter
Viser av 174 omtaler med
Nyeste først
SORTER OMTALENE ETTER
PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 5
Hvor fornøyd er du med Fortum?
Bente I. A. O
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"For lite fokus på å beholde kunder og for stort fokus på å skaffe nye."

Kundeservice er nedprioritert og de har ikke noe system som kan hjelpe saksbehandlerene å forstå den totale situasjonen til kundene. Det hele virker veldig overfladisk. De har også et komplisert system for abonnementer, akkurat som mange andre leverandører.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Lureri"

I fjor sommer ble jeg oppringt av Fortum som ga meg tilbud om ny strømavtale som innebar at jeg skulle betale det samme som jeg gjorde da (aug.2020) hver måned det neste året. INGENTING ble sagt om at hvis prisen oversteg hva jeg da betalte, ville bli liggende som gjeld hos Fortum. Stor var overraskelsen da jeg skulle sjekke avtalen som jeg visste snart utløp. Til tross for mine innbetalinger er jeg skyldig kr. 8000! Er dette virkelig lovlig? Skal informere Forbrukerrådet og sjekke videre. Hvis dette er lovlig, har ikke jeg mulighet for annet enn oppdeling i flere mindre innbetalinger, noe jeg ser at de nødig vil. Jeg kommer selvfølgelig til å bytte leverandør etter dette. Slutter meg til flere andre, og sier STYR UNNA.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Lureri og elendig kundeservice"
1 syns denne omtalen er nyttig

Fortum bedriver bare lureri. De presenterer et produkt over tlf på en misveiledene måte og skjuler de viktige vilkårene i e-postbekreftelsen (de viktigste punktene står ikke på hjemmesiden!). Om du klager så får man høre at "vi beklager for at du tror at produktet er noe annet enn hva det egentlig er. Vi beklager også for at selger på tlf ikke informerte godt nok, men du burde brukt 14 dagers angrerett". Likevel når jeg leser gjennom produktbeskrivelsen som står på deres nettside sammen med kundeservice på tlf, så sier de seg enig at de bør endre formuleringen av produktet. Altså, de er enig at formuleringen er misveiledene, de har beklaget for at selger på tlf ikke informerte godt nok, men jeg må likevel betale? Bravo!

Øystein
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Umulig å ta kontakt med dem"
2 syns denne omtalen er nyttig

Jeg får bare purringer eller inkassovarsler. ingen post eller noe. har prøvd å bli kvitt dem lenge men kommer bare flere regninger. Fint om jeg kunne fått kontakt med kundeservice, fått regningen på mail eller telefon så man kan betale. fått opprettet bruker hos fortum. styr unna

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Vanskelig oppsigelse og ræva kundeservice"
2 syns denne omtalen er nyttig

Vært i en oppsigelsesprosess i 2 måneder. Får fortsatt fakturaer. Kundeservice lover alt, men holder ingenting. ALDRI BRUK FORTUM

Kundetilfredshet
Kundeservice
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Elendig"
1 syns denne omtalen er nyttig

Jeg ble dessverre lurt av selger til å prøve fortum og «skreddersydd strømavtale». Jeg angret dagen etter og sendte angreskjema, men det ble ignorert. Snakket med dem flere ganger. Fikk strømregning selv om jeg bare skulle ha en slags overvåkning. Pushy og respektløse og masete selgere ringte meg. De sendte regningen til inkasso uten varsel. Dyr strøm, idiotisk konsept, grusom kunderservice. Føler meg lurt og manipulert. Styr unna.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Responstid hos kundeservice har forbedringspotensiale"

Fortum har stort sett datasystemene sine i orden. Fakturaer kommer når de skal, og Fortum er flinke til å informere om prisendringer på strømavtalene sine via (tilsynelatende) autogenererte nyhetsbrev på e-post. Og for den som har el-bil er det verdt å merke seg at man som ordinær strømkunde kan få rabatt på lading ved offentlige ladestasjoner hos ReCharge (Tidligere Fortum Charge & Drive), forutsatt at man etterspør rabatten. Men som eksisterende strømkunde har jeg kontaktet kundeservice hos Fortum ved noen anledninger det siste året, både via telefon og e-post. E-post har blitt besvart etter 1,5-2 uker. På telefon har Fortum riktig nok en funksjon som gjør at man kan bli ringt opp igjen når de har en ledig kundebehandler (hvis man ønsker), i stedet for å bli sittende og vente i telefonkø. Men det har gjerne tatt 2-3 timer før jeg har blitt ringt opp igjen. Jeg synes ikke dette er veldig imponerende.

Anette S
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Styr unna dette selskapet"

Hadde Lik betaling. Når det ble stilt spørsmål om vi kunne endre dette til et annet abonnement ble det fortalt at det ikke skulle være noe problem. En uke etterpå mottar vi en regning på 11 000 kr hvor det kun står på faktura, restsaldo lik betaling. Rett og slett svindelselskap, vi kommer til og bytte strømselskap snarest. Dårlig på kundeservice, du får kanskje svar etter ett par uker.

Kundetilfredshet
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Ble regelrett lurt!"

Jeg ble kontaktet forrige sommer av selger for Fortum og ble lovet kun en liten sum hver Mnd... Sjokket kom for ca 2 uker med en regning som dumpet plutselig i min postbox uten forvarsel! Reg ingen var på nærmere 9000kr!Jeg fikk selvfølgelig sjokk og tok kontakt med en kundebehandler som svarte resolutt:Ja men du har jo brukt mere strøm enn det du har betalt pr. Mnd derfor har du fått denne regningen nå! Jeg forklarte at jeg følte meg lurt samt at jeg ikke hadde mulighet for å betale hele dette beløpet nå uansett da jeg er uføre trygdet samt er Kreft syk. Jeg bad omstendig om å få delt dette opp i flere avdrag.. Fikk da et tørt svar om at dette kunne ikke deles opp mere enn 2 ganger.. Dette er en behandling som er helt hjerterått!!!

Svar fra Fortum
08.06.2021 10:47
Hei Steinar. Det er veldig beklagelig å høre om din opplevelse hos oss, og jeg har stor forståelse for frustrasjonen her. Det høres ut som om du har hatt Lik Betaling i din strømavtale. Lik Betaling er en betalingstjeneste som gjør at du får et satt fastbeløp du betaler hver måned. Vi utregner dette fastbeløpet ved å ta det stipulerte årsforbruket på målerene din, og dele på 12. I dette fastbeløpet inngår også nettleie fra netteieren din dersom vi gjennomfakturerer for dem. Tanken bak Lik Betaling er slik at ettersom man betaler samme fastbeløpet hele året vil man betale litt mer enn sitt reelle forbruk på sommeren, slik at man kan betale litt mindre på vinteren. Fakturaen er satt opp litt annerledes med fastbeløp på første side, men det reelle fakturagrunnlaget ligger alltid med i fakturaen slik at man kan ha oversikt over det reelle forbruket sitt. Det er også veldig beklagelig å høre om situasjonen din, og at du ble møtt med så lite forståelse, slik skal det absolutt ikke være. Vi har også mulighet til å dele opp en faktura i mer enn 2 avdrag, og skal være så behjelpelige vi kan for å finne beste løsning for deg som kunde. Vi ønsker veldig gjerne å få sett på denne saken slik at vi kan finne en hyggelige løsning. Ta derfor gjerne kontakt med oss på tlf 21496910, [email protected] eller via chat på vår hjemmeside: https://strom.fortum.no/kundeservice Vi håper å høre fra deg. Vennlig hilsen Celine Fortum
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Udugelig kundeservice"

Vi fikk plutselig velkomstmail og telefon fra selger med takk for bestilling - 3.5.2021. Men jeg hadde ikke bestilt noe. Det viste seg at jeg hadde bestilt Obos medlemsstrøm 2.7.2020. Det tok altså TI MÅNEDER før vi hørte fra dem. Selger var sur. Da vi spurte kudneservice om hva som hadde skjedd, var det starten på en mailtråd med dårlige svar og surmuling fra Fortum. Vi har fått endret leverandør og kan virkelig ikke anbefale noen å gå for Fortum. De må ta tak i kundeservicen sin.

Svar fra Fortum
08.06.2021 10:44
Hei Tormod. Det er veldig beklagelig å høre om denne opplevelsen du har hatt hos oss som din strømleverandør. Det kan tenkes at når du bestilte Obos Medlemsstrøm i Juli i fjor ble det registrert med oppstart nå i Mai. Systemene våre sender ikke ut velkomstmail og bestillingsbekreftelse før en avtale er aktiv hos oss. Situasjonen du forklarer rundt både selger og kundeservice er imidlertid ikke bra, og vi vil gjerne se nærmere på dette, både hendelse rundt avtale og kundebehandlingen du har fått. Vi setter også pris på å få tilsendt slike klager, så vi kan rapportere det videre til rette vedkommende. Ta gjerne kontakt med oss igjen, slik at vi kan få sett på saken. Vi kan nås på tlf 21496910, [email protected] eller via chat på vår hjemmeside: https://strom.fortum.no/kundeservice Håper å høre fra deg! Vennlig hilsen Celine Fortum
Kundetilfredshet
Kundeservice
"Å bli kalt idiot over telefonen bør ikke forekomme!"

Jeg synes det er helt uakseptabelt at en telefonselger bokstavelig kaller deg for idiot og legger på røret, bare fordi du ikke takker ja til den strømavtalen han foreslår!!

Svar fra Fortum
08.06.2021 10:44
Hei Arne E. Vi beklager på det aller sterkeste for dette, det er selvfølgelig helt uakseptabel oppførsel. Vi benytter oss av eksterne byråer når det kommer til strømsalg, og hendelsen slik du forklarer tar vi på største alvor. Våre selgere skal alltid være høflige, vennlige og respektfulle mot alle de ringer ut til, så her ønsker vi veldig gjerne at du tar kontakt med vår kundeservice slik at vi kan få rapportert inn dette. På den måten kan vår kvalitetssikringsavdeling gå igjennom samtalen og ta det videre med rette vedkommende dersom det har vært et brudd på våre retningslinjer. Ta kontakt med oss om hendelsen på tlf 21496910, [email protected] eller via chat på vår hjemmeside: https://strom.fortum.no/kundeservice Beklager så mye igjen, og håper å høre fra deg! Vennlig hilsen Celine Fortum
Lene B. S
Kundetilfredshet
"Fortum går bare inn og tar deg ut av andre avtaler ulovlig"
1 syns denne omtalen er nyttig

Det frekkeste jeg noen gang har opplevd. Plutselig får jeg regning fra Fprtum uten at jeg har snakket med dem engang og har annen leverandør!! Jeg vil se deres kontrakt jeg aldri har skrevet under på!! Pass på- dette er alvorlig!!

Katharina
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Hol dere unna"
1 syns denne omtalen er nyttig

Total useriøst - høye priser! Dårlig oppfølging og det sendes både faktura samtidig fra de og Inkasso fra Solvencia! Jeg klagde på faktura som viste ett forbruk som var 3 ganger høyere enn ellers! Så sa de at de skulle se på saken - men istedenfor kom det inkassovarsel og faktura for andre gang og til slutt ble det totalt uoversiktlig! Ingen oppfølging på mine henvendelser heller! Til slutt betalte jeg bare for å bli kvitt de og byttet tilbake til min tidligere strømleverandør (3,5 måneder hos Fortum har til syvende og sist kostet meg like mye som ellers 7 måneder strømavtaler)! Hold dere laaaaaaaaaaaaaangt unna dette selskapet! Med mindre dere vil betale mye mer og får meget dårlig service i tillegg!

Har du en dyr strømavtale?
NYHET!
Har du en dyr strømavtale?
TEST MIN STRØMAVTALE
Tar kun 2 minutter
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Dårligste kundeservicen"

Dårligste kundeservicen jeg har vært borti. De har gode priser, men ikke når jeg nå har holdt på i 5 mnd med feil fakturaer, regninger som er sendt til min gamle adresse, betingelser som ikke stemmer etc. Dette etter å ha pratet med dem og gjentatte ganger prøvd å opplyse om ny bostedsadresse og om at fakturaer er feil. Fortsatt ikke ferdig og har også 4-5 inkassosaker som ble begynt siden Fortum aldri gjorde noe som helst:) hipp hurra. I samtale med kundeservice fikk jeg spørsmål om jeg trengte ordbok og om jeg skjønte noe som helst og at alt de hadde gjort var riktig og at jeg prøvde å utnytte systemet. Veldig saklig når jeg bare prøvde på å få fakturaene sendt til min adresse og når jeg fikk dem var de på mellom 6-700kr når jrg hadde blitt lovet fastpris på ca 400.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Lureri!!!"
1 syns denne omtalen er nyttig

Telefonselger som farer med løgn og fanteri. Lurte meg til å si ja til en avtale som ikke stemte overens med det han lovet meg. Styr unna dette selskapet.

Ingebjørg R
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Bare kluss og skjulte utgifter"
1 syns denne omtalen er nyttig

De har 10 minutter lange introduksjoner i kunde samtaler og skjulte priser. Ingen skriftlige avtaler og ingen info før etter kontraktsinngåelse. Svært useriøst. Ikke kjøp. Jeg gikk tilbake til Fjordkraft etter 10 dager.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Lokkepris i begynnelsen"

Opplevde at strømpriser gikk opp MASSE, etter 3 mnd. Lureri. ALDRI mer kunde der.

Marcus D. A
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Fullstendig lureri"

Ble kontaktet av selger på telefon som ville tilby meg og mitt ENK en bedriftsavtale som skulle være kjempebra. Når jeg mottar fakturaen blir jeg belastet for følgende: -Grønt valg -Donasjoner til regnskogfondet -Opprinnelsesgarantier fornybar strøm -Prisfrys -Papirfakturagebyr Dette er tjenester jeg IKKE ble gjort oppmerksom på over telefon, og jeg har aldri hatt en så stor strømregning noen gang. Mildt sagt jævlig skuffa, og forbannet. Styr unna.

Har du en dyr strømavtale?
NYHET!
Har du en dyr strømavtale?
TEST MIN STRØMAVTALE
Tar kun 2 minutter
Frode I. H
Kundetilfredshet
"Lureri"
1 syns denne omtalen er nyttig

Jeg ble over telefon overtalt til å tillate kartlegging av strømforbruk for å få et skreddersydd tilbud. På SMS viste det seg at dette var en bestilling av abonnement. Jeg vil ikke bestille abonnement og føler meg lurt. Jeg sendte umiddelbart e-post til Fortum om dette. Jeg fikk registreringsnummer på sak, men har ellers ikke hørt noe. Ellers gjør jeg aldri bindende avtaler over telefon og ser alvorlig på at et strømselskap går frem på denne måten. -Frode

Kværnerbyen
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Obos Fortum Spotpris 🤑👍"
1 syns denne omtalen er nyttig

Veldig fornøyd med at min avtale er blant de beste i markedet for spotavtaler

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"STYR UNNA, DU BLIR RUNDLURT"
1 syns denne omtalen er nyttig

Her ble jeg rundlurt. Som jeg sa til dem, har jeg aldri i mitt liv har så høye strømregninger, som hos dem Fortum. Og da ble jeg lovet på tro og ære det stikk motsatte. De har flere ganger direkte løyet, fått meg til å tro annet fordi de vrei på sannheten OG unnlatt å fortelle om tilleggs kostnader. Fastbeløpet de skrøt over som er kun på 50,-, fikk de meg til å tro var fast nettleie. Og alle tilleggene som grønt valg og donasjone, sa de var en del fra strømbeløpet, og ikke TILLEGG til forbruket. De nevnte heller ikke papirfaktura gebyr på kr 99,-. OG de visste også at jeg ikke er momspliktig, og likevel ble det pålagt mva på fakturaene, det nevnte de heller ikke. På under 3 mnd har jeg betalt mer i strømregning til Fortum enn jeg gjorde til Fjordkraft på 1 helt år, hvorpå de bedyret at det ville bli billigere for meg å bytte til dem. Så STYR UNNA !!

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Ble lurt av selger"
1 syns denne omtalen er nyttig

En pågående selger mente at jeg ville spare mye på å bytte, jeg oppgå at jeg betalte 42 øre pr kwh, hvor hun sier at det er altfor mye, og at de kunne tilby en mye gunstigere avtale. Jeg byttet og resultatet ble at jeg betalte etter bytte ikke 42 øre men 74 øre pr kwh. Regningen fra Fortum kom da på kr 9400,- for feb mnd. I ettertid skjønner jeg at hun snakket om påslag og ikke total strømpris. Dette er en ufin måte å lure en kunde på, hun skjønte godt at jeg ikke snakket om påslag på 42 øre, det finnes nemlig ikke. Selger sier at jeg misforsto det som ble sagt, jeg sier dette er svindel. Aldri mer Fortun!

Kundetilfredshet
Kundeservice
"Blir stadig ringt opp selv etter å ha bedt dem om å slette opplysninger flere ganger"
1 syns denne omtalen er nyttig

Har sendt e-post og sagt fra i telefonen om at jeg ikke ønsker å bli ringt opp av deres selgere. De respekterer ikke dette, og prøver til og med å spøke om det i telefonen. Så tør de faktisk å anbefale at man registrerer seg i Brønnøysundregisteret mot telefonsalg, som om det er noe nytt. Via e-post sier de at det tar hele 4 uker å få reservert meg, men det forklarer ikke hvorfor jeg 5 uker senere blir oppringt igjen.

Har du en dyr strømavtale?
NYHET!
Har du en dyr strømavtale?
TEST MIN STRØMAVTALE
Tar kun 2 minutter
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Arrogant kundeservice og endrer avtale uten å gi melding"
1 syns denne omtalen er nyttig

Skiftet til e-Strøm hos Fortum for mange år siden da den var Billig den gangen. Ettervært har prisen og påslag blitt stadig dyrere. Selv spotprisen er dyrere hos Fortum enn hos de fleste andre leverandører! Og orientering om endringer i abb hos Fortum er total fraværende. eStrøm ble for en tid siden ikke tilgengelig lengre for nye kunder, men den ville fortsette for kunder som hadde den fra før ble det sagt. Men det stemte ikke! På nyåret -21 oppdaget jeg at mitt abb var endret til Fortum Marked den 1/8-20, og da uten å gi orientering. Ved kontakt kundeservice ble jeg møtt av en arrogant og lite kundevennlig rådgiver (dette var ikke første gangen) som kunne fortelle at de har sendt melding om dette i posten. Dette er nonsens tull da jeg har full kontroll på min postkasse. På "min side" hos dem er det en boks oppe til høyre som heter meldingsboks, og denne er for meldinger til/fra Fortum. Denne har ikke blitt brukt i det heletatt. En endring i avtale burde vært lagt inn her etter mitt syn. Vi har to avtaler, hjemme og på hytta. For to dager siden byttet jeg begge til Agva Kraft 12. Da Fortum oppdaget dette ble "min side" hos dem slettet og ikke lengre tilgjengelig selv om jeg fortsatt har faktura liggende der. Etter min erfaring med Fortum så fortjener dem ikke mere enn maks 1 stjerne! Styr langt unna Fortum!

Christian F
Kundetilfredshet
Kundeservice
Vurderer å bytte selskap
"Elendig kundeservice"

Innlogging på nettsiden fungerer ikke, jeg har sendt to emailer de siste to uker uten å få svar og ingen svarer på kundetelefonen. Slik kundeservice er uakseptabel og det ligger an til bytte av strømleverandør.

Fortum strømpriser
Alle strømpriser
Bytt til Fortum
SJEKK OM FORTUM KAN LEVERE STRØM TIL DEG
OSLO
Fortum leverer strøm til OSLO
ÅRLIG STRØMFORBRUK Usikker på forbruket ditt?
Ditt strømforbruk (kWt/år)
16 000 kWt
1000 kWt 50 000 kWt
Omtaler
Overblikk
Pris pr. mnd
Bestill
Fortum Stabil
Variabel pris - Fortum
174 omtaler
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
951 kr /mnd
71,33 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Ikke samarbeid
Fortum Trygg
Variabel pris - Fortum
174 omtaler
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
1 025 kr /mnd
76,90 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Ikke samarbeid
Fortum OBOS Medlemsstrøm
Timespot - Fortum
174 omtaler
Garantert pris i minst 12 måneder
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
1 064 kr /mnd
79,83 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Ikke samarbeid
Fortum Spot 360
Timespot - Fortum
174 omtaler
Garantert pris i minst 12 måneder
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
1 090 kr /mnd
81,72 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Ikke samarbeid
Fortum Hyttestrøm
Timespot - Fortum
174 omtaler
Garantert pris i minst 6 måneder
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
1 133 kr /mnd
84,97 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Ikke samarbeid
Fortum Marked
Timespot - Fortum
174 omtaler
Garantert pris i minst 6 måneder
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
1 152 kr /mnd
86,43 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Ikke samarbeid
Søk Bytt.no
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR