Meny

Fortum omtaler og erfaringer

SKRIV OMTALE
Bytt til Fortum
1,7/5
Dårlig
Kundetilfredshet
Dårlig
Kundeservice
Dårlig
Brukervennlighet
Dårlig
109
av 111 innen
strømselskap
18%
anbefaler
Fortum
Filtrer omtaler
47
20
13
23
277
Sorter omtaler etter
Viser av 380 omtaler med
Nyeste først
SORTER OMTALENE ETTER
PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 5
Hvor fornøyd er du med Fortum?
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
"Det er absolutt ingenting å klage på!"
2 syns denne omtalen er nyttig

1. Appen er gjennomtenkt og smart. Den forteller deg hvordan du bruker strømmen på detaljenivå samtidig som den estimerer ca pris for neste strømfaktura. 2. Ingen overraskelser. Nettleien inngår i strømregningen deres. 3. Gode betingelser dersom du har Obos-medlemskap. 4. Mulighet for smart elbil-ladning når strømmen er billig. 5. Smart varmestyring gjennom at du kobler elektrisk ovn til deres app. 6. Dersom du har solcellepanel har de muligheten til å kjøpe overskuddsstrømmen du produserer. 7. Sparetips i appen om hvordan du kan redusere strømforbruket/energieffektivisere boligen. Jeg har ikke hatt noe problem med Fortum som strømleverandør. Jeg sliter faktisk litt med å finne andre alternativer som kan matche godt for meg. Jeg håper Fortum kommer med flere måter å smart strømstyre boligen i appen deres.

Svar fra Fortum
20.03.2023 14:58
Hei Kaj! Takk for en utrolig hyggelig tilbakemelding, det setter vi veldig stor pris på! Smart varmestyring er den siste funksjonen vi jobber med å utvikle, så morsomt å høre at du er i gang med og bruke denne! Selv om den fortsatt er i en pilotfase så jobbes det kontinuerlig med å videreutvikle den, slik at vi kan tilby enda flere smarte løsninger og funksjoner til kundene våre :) Ikke nøl med å ta kontakt med oss om det er noe du lurer på! Vennlig hilsen Fortum
Tom E. P
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Svindel - Ble lokket med aktiv forvalting - Har tapt hver måned"

Ble lokket med aktiv forvaltingsavtale som skulle slå spotpris over tid. Sjekket nylig med kundeservice hva de i realiteten har oppnådd med forvaltningen. Etter lang tid fikk jeg svar. De har vært betydelig dyrere enn spotpris HVER MÅNED de siste 3 årene. Da jeg sa opp fikk jeg vite at jeg hadde 12mnd oppsigelsestid. Opplever selskapets praksis som uetisk. Noe postivt?: "Min side" på nettet virker OK

Svar fra Fortum
20.03.2023 14:57
Hei Tom E. P. Veldig beklagelig å høre at du er misfornøyd med strømavtalen du fikk hos oss. Ut i fra hva du beskriver så høres det ut som om du har hatt bedriftsavtale, og strømavtaler for bedriftskunder har andre vilkår enn for våre privatkunder. Vi aktiverer likevel aldri strømavtale på noen kunder uten å ha skriftlig informert om avtale og avtalevilkår, og mottatt aksept på dette, men det er likevel veldig beklagelig om du i utgangspunktet har fått anbefalt en avtale som vist seg og ikke være gunstig for deg. Selv om du har byttet selskap ønsker vi veldig gjerne å få kontakt med deg, slik at vi kan finne en hyggelig løsning på problemet. Ta gjerne kontakt på tlf 21 49 49 49 eller [email protected] Håper å høre fra deg. Vennlig hilsen Fortum Strøm
Anne L. L
Kundetilfredshet
App
Vurderer å bytte selskap
"Løgn ved inngåelse"
1 syns denne omtalen er nyttig

De sa at strøm og nettleie kom på en faktura, det er feil. Har ikke avtale med min nettleverandør

Svar fra Fortum
20.03.2023 14:54
Hei Anne L. L. Vi har gjennomfaktureringsavtale med de aller fleste nettleverandører i hele landet, men det er jo dessverre noen få vi ikke har det med. Om netteieren din er en av disse få er det veldig beklagelig, spesielt dersom vi skal ha tilbydd deg det ved avtaleinngåelse. Selv om vi dessverre ikke kan løse problemet rundt gjennomfaktureringsavtalen umiddelbart ønsker vi veldig gjerne å finne en hyggelig løsning slik at du blir fornøyd. Vi kan nås på tlf 21 49 49 49, [email protected] eller via chat på nettsiden vår: https://strom.fortum.no/kundeservice Håper å høre fra deg! Vennlig hilsen Fortum Strøm
Har du en dyr strømavtale?
NYHET!
Har du en dyr strømavtale?
TEST MIN STRØMAVTALE
Tar kun 2 minutter
Kundetilfredshet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Fortum ignorerer mig når jeg henvender mig på mail"

Jeg kan ikke logge inn og se mit forbruk og betale fakturaer… jeg har gentagne gange henvendt mig for at få tilgang til min konto. Fortum svarer ikke på mine henvendelser og sender mig rykkere på fakturaer som ikke er betalt. Fakturaer kan kun kun ses ved at logge inn, men når jeg ikke kan få tilgang til kontoen min er det veldig svært. Forum tager ikke kunderne sin seriøst

Svar fra Fortum
20.03.2023 14:54
Hei Khalid. Det er veldig beklagelig å høre om din opplevelse hos oss og at du ikke har fått svar på dine henvendelser. Har du sendt henvendelse til vår e-post [email protected] eller via kontaktskjema? Ved henvendelse til en av disse skal du ganske umiddelbart få en e-post med et saksnummer. Vi hadde satt veldig stor pris på om du kunne tatt kontakt via chat på vår nettside: https://strom.fortum.no/kundeservice. Der har vi for tiden veldig lite trafikk, og svarer deg umiddelbart i våre åpningstider 09-15. Noter også gjerne saksnummeret du har fått tilsendt ved tidligere henvendelser, da vi veldig gjerne vil få søkt opp dette i våre systemer for å se hva som har skjedd. Håper å høre fra deg! Vennlig hilsen Fortum Strøm
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
"Fornøyd med byttet"
3 syns denne omtalen er nyttig

Fikk byttet til Aktiv bedrift via en telefonselger for noen mnd siden, og så langt har alt jeg ble lovet blitt overholdt. Fikk fjernet påslaget jeg hadde fra Fjordkraft, og strømprisen ble jevnt over billigere. Meldte meg opp på avtalen Aktiv bedrift, og sålangt fornøyd med dette. Litt skeptisk til oppsigelsestiden, men opplever så langt Fortum som en seriøs aktør.

Svar fra Fortum
20.03.2023 14:54
Hei Håkon. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, det setter vi veldig stor pris på! Vennlig hilsen Fortum Strøm
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Vurderer å bytte selskap
"Dyrt. Styr unna!"
1 syns denne omtalen er nyttig

Gunstig avtale. for FORTUM! Fortum kontaktet oss og tilbød en avtale som het: "Aktiv Bedrift" Dette skulle være en gunstig avtale med Fortum som jaktet billig strøm, og skulle kunne selge oss strøm til en pris som var bedre enn Spot-prisen. Flott! Nå har vi vært kunde i 4 mndr. Ingen mnd har de greid det de lovte. Fasit: 10 % over spot pris i snitt. + mange unødvendige tillegg som jeg heldigvis har fått avbestilt de fleste. Men dette er lureri fra ende til annen. STYR UNNA! I tillegg så har de 12 måneders oppsigelses tid. Så nå sitter vi i klisteret! Ketil G.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Har byttet selskap
"STYR UNNA! Kan knapt være et lovelig firma"
2 syns denne omtalen er nyttig

Vi bodde i en liten leilighet på 43 m2. Det først året var prisen mellom 500- 1000 kr i måneden, helt normalt. Plutselig får vi regninger på 3000 - 3600 kr i måneden. Vi kontakter dem og de sier at vi ikke "kanselerte eller endret tilbuds avtalen i tide", så det er vår feil. Denne småskriften hadde ikke telefonselgeren forklart til min kjæreste som evt har benyttet seg av det at han er utenlandsk. Vi bruker ikke mye strøm og reiser mye, dette kan hverken skyldes økt forbruk eller høyere nettleie, som jo har steget, men ikke med mer en 300% prosent! Har aldri vært så forbanna, og servicen vi fikk når vi prøvde å finne en løsning var latterlig. HOLD DERE UNNA!

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Har byttet selskap
"Lureri av alle høyeste grad!"
1 syns denne omtalen er nyttig

1) Var med på en konkurranse for å vinne en varmepumpe 2) Ble oppringt av Fortum i forbindelse med konkurransen som mente de kunne tilby en uslåelig strømavtale i 2 måneder med smartlading av elbil (noe min daværende strømselskap hadde) 3) Det viser seg at Fortum hadde ljuget og at elbil-lading ikke var mulig for min bil, og at jeg hadde fått tidenes strømregning- over kr10000 for tre uker (dobbelt så dyrt som jeg noen gang hadde betalt før) 4) Jeg klagde direkte til selskapet men fikk ikke svar. Måtte purre selskapet etter at jeg fikk innkassobrev og fikk svar til slutt om at saken var avsluttet. Kort fortalt- hold dere langt unna dette selskap! Selv om det er mange hyggelige kundebehandlere er dette lureri av alle høyeste grad, dessverre.

Har du en dyr strømavtale?
NYHET!
Har du en dyr strømavtale?
TEST MIN STRØMAVTALE
Tar kun 2 minutter
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
"Fantastisk selskap"
6 syns denne omtalen er nyttig

I motsetning til de fleste andre omtaler her, har jeg ikke hatt noe negativ opplevelse med fortum. Greit fastbeløp, og helt greit påslag. Fortum er troverdig og holder seg til avtalen, kontra fjordkraft. Også utmerkete løsninger angående samlet faktura og et fantastisk såkalt "belønningsprogram", der man får tilbakebetalt 24 timer med strøm i måneden om man utfører en enkel miljøutfordring. Naboen min med likt forbruk betalte 600kr mer hos tibber enn jeg gjorde hos fortuum, han byttet selskap med en gang. Fortum er og et fantatisk selskap om du har en stor familie med høyt forbruk. Har spart opp mot 1000kr i måneden med den såkalte energirådgivningen deres. Godt oppsummert: Enkelt og greit selskap med gode priser og god oversikt i "Mitt Fortum" appen. Også eksemplarisk kuneservice.

Børre M
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Har byttet selskap
"Fortum bygger sin virksomhet skruppeløst på svindel og bedrag"
4 syns denne omtalen er nyttig

Styr unna dette selskapet hvis du ønsker å sove godt om natten, for dette er av verste sort svindlere. Fortum tilbudte meg en avtale som het Fotum Flyt, og som jeg trodde var en spotprisavtale, og svarte ja til. Forskrekkelsen ble stor når det viste seg at Fotum Flyt ikke er en spotprisavtale, men en fastprisavtale. Fastprisen hadde de heller ikke oppgitt, men blitt satt til 168 øre kw/t, mens normal fastpris i Nord Norge lå på45- 50 øre kw/t. Heldigvis hadde jeg ikke bindingstid og kunne bytte strømleverandør, slik at jeg for de 10 siste månedene for 2022 kun betalte tilsammen litt over 2000 kr for mitt stømforbruk, i stedet for 43000 hos Fortum.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Vurderer å bytte selskap
"Dårlig."
3 syns denne omtalen er nyttig

Høyt påslag. Økt fast pris/mnd. Ved samtale/Tlf kontakt møte med kundebehandler som fastslo at jeg selv var skyldig i å ikke å ha oppfattet at Fortum marked var billigere enn Fortum flyt, at det var sendt ut mail om dette. Det er ikke sant. Appen henger også etter med ca 2 døgn.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
"Ble kunde selv om jeg sa at jeg ikke skulle bli kunde"
6 syns denne omtalen er nyttig

Har helt samme erfaring som "Terje" under her. Ble oppringt av de og jeg spurte om de kunne sende det over på mail slik at jeg kunne se gjennom i ro og mak (etter arbeidstid i det minste) og sammenligne med min nåværende strømleverandør. Helt i orden. Jeg sa opptil flere ganger at jeg ikke skulle bli kunde, men måtte likevel skrive OK på melding. "Det er kun for at jeg skal kunne sende mailen til deg". Vipps så var jeg kunde. Og de fikk meg over til de på 1-2 dager, som i følge min nåværende strømleverandør ikke er lov (nye regler i 2023). Da skal det visst nok gå 2 uker før de kan bytte. Så nå gjenstår det å se om jeg får angret "bestillingen". Angrerettskjema er i alle fall sendt inn. Styr unna.

Marcello
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Har byttet selskap
"Så nærme svindel man kan komme."
4 syns denne omtalen er nyttig

Føyer meg inn i rekken her. Har hatt mange strømselskap, og sammen med Norges Energi kan disse sies å drive med en praksis som er på grensen til svindel. Jeg ble lovet en super avtale, endte opp med å betale mye mer en jeg pleide og sa opp. I tillegg fikk jeg en regning ETT ÅR senere på en nettleie dem hadde glemt å sende, og i tillegg prøvde dem å ta 69 kr for å sende meg papirfaktura.

Har du spørsmål om strøm?
NYHET!
Har du spørsmål om strøm?
JEG VIL HA HJELP
Tar kun 2 minutter
Kundetilfredshet
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Min anmeldelse føyer seg inn sammen med en rekke andre grelle eksempler her ser jeg!"
9 syns denne omtalen er nyttig

Ble kontaktet av dette selskapet på telefon 10. februar 2023. Mannlig bergenser i andre enden. Prater i vei på både innpust og utpust, vanskelig å slippe til i samtale. Sier fra at han er heldig som møter meg på en god dag, gjør det helt klart at alt han deler her og nå er for mye informasjon å ta inn og konvertere. Sier videre at han kan sende meg en e.post med det han i dag har ramset opp, så jeg kan få anlrdning til å sette meg inn i hva de prøver å selge. Bergenseren svarer da med at det er i orden, men at tilbudet er så spesielt at han må lese det inn på lydbånd for å verifisere det dersom jeg senere skulle takke ja. JEG FÅR EN DÅRLIG MAGEFØLELSE. Og jeg GJENTAR for selger. JEG GÅR IKKE, INN I NOEN AVTALE UTEN Å HA SATT MEG INN I HVA DU HER I DAG PRØVER Å SELGE. Er det forstått!? Spør jeg selger. Selger svarer "åja ja, det er så greit så. Men jeg vil likevel at du bekrefter/ avkrefter når jeg nå begynner å lese opp vilkårene for tilbudet". JEG SVARER; det er greit så lenge det ikke blir oppfattet som bekreftelse på en bestilling! SELGER går så i gang med opptak, begynner å lese opp tilbud. Jeg svarer underveis, og samtidig er tydelig på at dette IKKE er å anse som en bekreftelse fra meg på noen avtale. Etter opplesning av tilbud sier selger at han som lovet vil sende meg en e.post slik at jeg kan lese i ro og fred, for så siden å sende bekreftelse dersom jeg ønsker å inngå avtale. Jeg sjekker e.posten jevnt og trutt, ingen e.post med informasjon om tilbud dukker opp. I dag mandag 12. februar 2023 tikker det inn en e.post, og en SMS. I e.posten står det innledningsvis "HEI TERJE! Takk for din bestilling". Videre masse informasjon til meg som kunde med oppstart av ny avtale allerede om 2 dager! Altså 14. Februar! samt vedlegg av angrerettskjema. På SMS ligger det en hyperkobling til oppsett av app, smartlading, ja nær sagt alt de "har solgt" som koster ekstra. Magen min vrenger seg mildt sagt, dårlig magefølelse! Febrilsk roter jeg frem det nummeret jeg ble oppringt av. Ved oppkall på dette nummeret får jeg til svar at nummeret ikke er i bruk. Neivel, da får jeg bare i hive meg over telefonnummeret fortum har oppgitt på nett. Her blir jeg sittende i kø bortimot en time før jeg kommer gjennom. Og ganske riktig, damen i andre enden kunne bekrefte min frykt. Fortum har ganske enkelt tatt meg som kunde. Si meg en ting Fortum, er dette deres vanlige praksis? Hva hadde skjedd dersom jeg ikke hadde tatt affære? Hva med alle mennesker med nedsatt funkssjonssvikt som blir kontaktet av dere, som ikke evner å fange opp denne salgs strategien deres? Har dere jussen på deres side med denne fremgangsmåten? Deres tilnærming til potensielle kunder vil jeg gå så langt som å kalle for svindel og bedrag!. Jeg har kastet bort mye unødig tid på dette (2 timer), kan jeg sende regning?

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Kjeltringer"
4 syns denne omtalen er nyttig

Oppsigelses tid på kun 12 mnd. står det i kontrakten. Ble overtalt av selger til å tegne bedrifts avtale på privat bolig. Hva skeptisk, men selger sa det hva fult lovlig. Det har ført til at vi ikke har fått strømstøtte fra staten pga at vi er en "bedrift" Har sakt opp avtalen etter et år. Ny faktura, bruddgebyr på 3000 kr.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Har byttet selskap
"Alt for høy pris med masse ekstra tillegg som jeg aldri takket ja for"
5 syns denne omtalen er nyttig

Høy pris. Masse ekstra skjulte tillegg. Lang vente tid på telefon. Glad at jeg bytte til en annen strøm leverandør.

Irritert
Kundetilfredshet
Vurderer å bytte selskap
"Svindel og ikke noe hjelp fra "kundeservice""
4 syns denne omtalen er nyttig

Verste strømselsskapet jeg har vært borti. Hold dere langt unna hvis dere ikke vil bli lurt. Jeg skal bytte strømselsskap da jeg er lei av å bli lurt, løyet til og ikke får den hjelpen jeg trenger fra "kundeservice". Tar opptil 2 uker før de svarer på mail. OG når de først svarer så er ingenting av det du lurte på blitt besvart. De bare limer og klipper inn standard svar de sender til alle. Anbefaler alle å holde seg langt unna.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Har byttet selskap
"Dårlig kundeservice og dårlig informasjon"
4 syns denne omtalen er nyttig

Det er mulig jeg har en okay god bedriftsavtale, men de legger på masse påslag og ulike tjenester uten å opplyse ordentlig om det, og er ikke i møtekommende eller opptatt av å gjøre det beste for kunden.

Har du en dyr strømavtale?
NYHET!
Har du en dyr strømavtale?
TEST MIN STRØMAVTALE
Tar kun 2 minutter
Hans A. P
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
"God servise."
2 syns denne omtalen er nyttig

Jeg er fornøyd med .Fortum som strømleverandør, og har ingen planer Om å endre dette.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Har byttet selskap
"Føler meg lurt"
5 syns denne omtalen er nyttig

Ble ringt opp av selger og spurt om de kunne analysere strømforbruket vårt i en måned og etter 30 dager ringe oss for å komme med et bedre tilbud. Jeg spurte spesifikt om dette kostet noe, noe selger sa nei til... Jeg sa at jeg ikke ønsket å bytte strømleverandør, men at de kunne analysere... Deretter fikk jeg en regning på 30.000 kr pr mnd.... i to måneder... før jeg finn bytter strømleverandør ti NTE... Da ble strømmen billigere.. Etter et år fikk jeg ny regning på 3000 kr som "hang" igjen fra året før.. Føler meg skikkelig lurt av Fortum som jeg føler farer med løgn og usannheter .....

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Aggressiv og rett og slett spam"
6 syns denne omtalen er nyttig

De autoringer både privat og bedriftskunder fra forskjellige nummer og tar ikke et nei for et nei. Useriøst firma både fra salgsiden og kundeservice.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
"Ringer hele tiden"
5 syns denne omtalen er nyttig

De ringer veldig ofte og vil selge sitt produkt. Jeg har sagt at jeg ikke er interessert. De svarer uhøflig at man ikke kan reservere seg. Fortsetter å ringe. Veldig irriterende og jeg kommer selvfølgelig aldri til å inngå en avtale med noen som holder på slik!

Christina
Kundetilfredshet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Dårlig"
5 syns denne omtalen er nyttig

Veldig misfornøyd med kundeservice. Svarer ikke på de spørsmål man stiller i en klage, men bare bla bla. Tydeligvis primært opptatt av profitt

Har du spørsmål om strøm?
NYHET!
Har du spørsmål om strøm?
JEG VIL HA HJELP
Tar kun 2 minutter
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Har byttet selskap
"Lureavtale!"
4 syns denne omtalen er nyttig

Sier jeg skal få en veldig Billig avtale, men det er ikke så billig som de sier, mye rart som koster ekstra, og så plutselig er det en kjempe regning. Jeg hadde dobbelt så mye i strømregning og jeg har ikke vært hjemme på 1 mnd! Ringte og ble dårlig behandlet. Det er nok for meg, og fortum eies av Oslo kommune. De tjener nok! Mye ekstra de prøver å prakke på deg, med " grønn samvittighets- kortet" jeg skal kun ha billig strøm, og har nå byttet , sjekk ut bytt.no, som kobler seg opp til forbruker rådet, og bytt, men hold øye med datoer om du får en veldig billig avtale. Fortum lurer folk, de er veldig hyggelig når de skal ha deg som kunde, men veldig uhøflig når du klager. Sa jeg ikke var fornøyd og at jeg kom til å bytte, og da fikk jeg svar: det må du bare gjøre, istedet for å gi .meg en bedre avtale. Jeg bruker ikke dobbelt så mye strøm en mnd når jeg ikke er hjemme! Eneste som er bra er appen deres, men det har jo alle som selger strøm.

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
App
Har byttet selskap
"Fortum - en ny synonym for det verste lureri"
4 syns denne omtalen er nyttig

De lovet lavest strømpriser, men jeg fikk den dyreste strømregninger noensinne. Fortum er totalt umoralsk. De vet kun en ting - å utnytte kunder på det verste måter.

Søk Bytt.no
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR