Meny

Fortum omtaler og erfaringer

1,8/5
Dårlig
Kundetilfredshet
Dårlig
Kundeservice
Dårlig
Brukervennlighet
Dårlig
99
av 104 innen
strømselskap
26%
anbefaler
Fortum

"Uventet dårlig kundebehandling."

Omtale om Fortum skrevet av Tinh for 01.08.2019 09.50

Fortum har totalt 127 omtaler på Bytt.no
PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 5
Hvor fornøyd er du med Fortum?
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Uventet dårlig kundebehandling."
5 syns denne omtalen er nyttig

Ble kunde hos Fortum i 2014 da jeg kjøpte meg elbil, og fikk vite at ved å være strømkunde både bolig og hurtiglading, kunne jeg få gode priser. Og det var jo riktig det. Alt vel så langt. Men etter 5 år som kunde så forventer man noe mer enn svada som svar når det stilles spørsmålstegn ved kundeservicen. Nylig gikk avtalen ut og ny avtale aktivert. Det er i seg selv greit. Men jeg oppdager at Fortum legger på et ekstra gebyr på kr. 39 for at jeg ikke har avtalegiro! Jeg mailer og opplyser at jeg i alle år som kunde har brukt E-faktura. Men det er ikke nok, for iflg Fortum og den nye avtalen må man ha både avtalegiro og E-faktura?!?! Jeg etterlyser logikken i dette. Og får svar tilbake om at jeg MÅ ha begge. Avtalegiro med autotrekk, også kommer E-fakt opp i nettbank som en kvittering. WOW, fiffi løsning. Hele poenget med avtalen (som det står i deres vilkår) er at de kr 39 blir fakturert hvis kunden ikke har elektronisk betalingsmetode og det blir fakturert i papirform!!! Ok, så Fortum mener da at E- faktura ikke er nok? Fortum gir seg ikke, og jeg stiller et ultimatum. Fjern de 39kr eller så finner jeg meg en annen leverandør. Svaret jeg får er nokså arrogant. Vi får dessverre ikke endret vilkårene i avtalen. Konklusjonen er: Fortum mener de 39kr er verdt å holde på men at de mister meg som kunde. Her har dere litt å lære når det kommer til kundebehandling Fortum. I alle år som kunde hos dere har jeg oppfattet dere som seriøse, men etter gjennomgang av omtaleloggen her på Bytt.no og andre steder, så ligger dere jo vanvittig langt nede. Kanskje revurdere deres kundebehandlingspolicy eller bytte ut ansatte?

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.51
Hei, Tinh.

Jeg forstår din frustrasjon, men det er dessverre ikke slik at de som sitter på vårt kundesenter har myndighet til å endre vilkår på våre avtaler.
Enkelte lavprisavtaler på strøm krever denne formen for fakturering, og dette er veldig vanlig blant mange strømleverandører.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Bytt.no
"Uventet dårlig kundebehandling." skrev Tinh om Fortum

Har du en tilsvarende erfaring med Fortum?
Gjør som Tinh og over 10 000 andre norske forbrukere: Skriv en omtale om Fortum du også og del dine erfaringer!

Ingen registrering nødvendig, helt anonymt og tar kun 1 minutt!

Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Elendig kundeservice"
2 syns denne omtalen er nyttig

Etter å ha vært kunde hos Fortum i rundt 9 måneder er jeg endelig gått lei av den elendige kundeservicen. Ikke en eneste gang iløpet av de 9 månedene klarte de å sende faktura til riktig adresse, og hver gang nektet de å trekke tilbake purregebyret. I tilllegg har selve opplevelsen med kundeservice på telefon vært så horribel at jeg nesten ikke kan sette ord på det - nedlatende, uverdiggjørende oppførsel.

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.50
Hei, Eira.

Beklagelig å høre om din opplevelse ved kontakt med vårt kundesenter. Våre kundebehandlere strekker seg langt for å gjøre hver enkelt kunde fornøyd.
Uten å ha direkte innsyn i din sak så er det vanskelig å si hvorfor du ikke har mottatt dine fakturaer. Send oss gjerne en mail til kundeservice@fortum.com, så kan vi undersøke det litt nærmere for deg.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Lureri!"
2 syns denne omtalen er nyttig

Jeg var allerede en fornøyd LOS kunde, så av en eller annen grunn dukker disse selgerne opp og som de mener er sendt av borettslaget selv pga de har så billig pris. Selgeren viser seg å være svært pågående gjør at jeg ender opp med å signere avtale da de lover markedets laveste pris som viser seg å være i form av en fast månedsavtale. Først når den første faktura kom viste det seg at denne var på kr. 640,- og varte 3 mnd, før de økte prisen til kr. 1030,- pr mnd og denne kommer i 5 mnd. Totalt kr 7070kr fordelt på 8 mnd! og da må jeg vurdere andre leverandører, så dyr strømpris skal det vel ikke være? Fakturaene er dessuten uforståelige og når det i tillegg blir så dyrt, ja da har man ingen andre valg enn å bytte leverandør. Ja, jeg er villig til å betale bruddgebyr på kr 900,- (6 mnd bindingstid) for å slippe så dyre fakturaer, men så tar den siste faktura kaka og jeg spør; hva hvorfor hvordan, kan den siste faktura komme på kr 3160,- (juni mnd)? hva er dette? og det står ikke noe forklaring på hva denne faktura er, annet enn "restanse tidlig. faktura" hva vil det bety? at tidligere faktura ikke er betalt? ikke er oppgjort? er ikke kr 7070kr på 8 mnd nok betaling? Konklusjon: uforståelige fakturaer og svært dyre priser gjør at jeg bytter leverandør. Jeg føler meg lurt og det er trist når man attpåtil blir straffet med så høy sluttfaktura.

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.50
Hei, Sjm.

Som jeg forstår av din forklaring, så har du fått tjenesten vi tilbyr som heter Lik Betaling. Lik betaling innebærer at du betaler en fast sum per måned hvor utregningen er foretatt i henhold til ditt strømforbruk og gjennomsnittlig spotpris. Videre er det slik at når man har lik betaling så kan det forekomme justeringer på beløpet, dette da spotprisen samt forbruk er varierende.
Fordelen med lik betaling er at man hele tiden vet hva man skal betale per måned, men de reelle fakturaene kan være noe høyere. Denne informasjonen fremkommer i fakturaene du mottar.
Dette forklarer også hvorfor du mottar en høyere sluttfaktura da summen du har betalt på lik betaling har vært lavere enn dine reelle fakturaer.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kristine
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Lureri"
2 syns denne omtalen er nyttig

Ble snakket til via stand. Ubehagelig møte. Sa de skulle gi meg et tilbud på strøm, og i den forbindelse trengte litt info. Etter de hadde fått info sa de at jeg byttet til dem for å få skreddersydd strøm. Det var ikke lenger et tilbud, men snakk om å faktisk bytte av strømleverandør. Dette sa de ikke ifra om på forhånd og jeg var heldig som oppdaget dette selv etterhvert. Til tross for at jeg ville avslutte samtalen ville de ikke la meg gå. Ble veldig innpåsliten og pågående. Etter lang tid måtte jeg bare forlate. Lureri og svindel hele greiene.

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.50
Hei, Kristine.

Jeg beklager din opplevelse av selger på stand. Selger ville nok bare forsøke å gi deg et godt tilbud, men jeg beklager at du opplevde det som ubehagelig.
Vi setter pris på slike tilbakemeldinger, det er på denne måten vi kan gjøre en enda bedre jobb.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kundetilfredshet
"Pågående dør selger"
1 syns denne omtalen er nyttig

Kommer selger på døra for å tilby billig strøm, kan sikkert være det, jeg sier høflig nei jeg skal ikke bytte, forsetter å bable i vei, maser om hvem som leverer strøm, hvor mye jeg har i regning, spiller ingen rolle jeg skal ikke bytte. sier jeg har hatt samme leverandør i 15 år og er fornøyd med dem. Gir etter mye mas navnet på leverandør, sjekker på en PAD , å ja vi er billigere , hele 4 øre, har allerede gitt beskjed 7 ganger at jeg skal ikke bytte, ennå klarer han ikke stoppe, får gave på kr. 500.- om du velger oss. NEI jeg skal ikke bytte, skjønner ikke selgere hos dere forskjell på JA.......NEI ?????????? Kanskje lurt å gi alle en boks med Q-tips

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.49
Hei, Kurt.

Vi takker for din tilbakemelding, og vil forsikre deg om at vi tar dette videre med rette vedkommende. Dette er ikke en måte Fortum ønsker å fremstå på, videre vil jeg påpeke at selgerene der ute gjør en god innsats for å innhente nye kunder og gi de et godt tilbud.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Fortum har totalt 127 omtaler på Bytt.no
Fortum strømpriser
Alle strømpriser
Bytt til Fortum
SJEKK OM FORTUM KAN LEVERE STRØM TIL DEG
OSLO
Fortum leverer strøm til OSLO
ÅRLIG STRØMFORBRUK Usikker på forbruket ditt?
Ditt strømforbruk (kWt/år)
20 000 kWt
1000 kWt 50 000 kWt
Omtaler
Overblikk
Pris pr. mnd
Bestill
Fortum Marked
Timespot - Fortum
127 omtaler
Garantert pris i minst 6 måneder
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
217 kr
13,03 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Fortum Trygg
Variabel pris - Fortum
127 omtaler
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
732 kr
43,90 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Fortum Stabil
Variabel pris - Fortum
127 omtaler
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
782 kr
46,90 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Søk Bytt.no
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR