Meny

Fortum omtaler og erfaringer

1,9/5
Dårlig
Kundetilfredshet
Dårlig
Kundeservice
Dårlig
Brukervennlighet
Dårlig
98
av 104 innen
strømselskap
26%
anbefaler
Fortum
Filtrer omtaler
26
8
0
5
86
Sorter omtaler etter
Viser av 125 omtaler med
Relevans
SORTER OMTALENE ETTER
PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 5
Hvor fornøyd er du med Fortum?
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Dyrt, skjulte kostnader, kundeservice er elendig"

Vært dyrt fra dag 1. Lik pris hele året var beskjeden jeg fikk. De skrudde opp pris fra 500 til 1200 løpet av 4mnd. Sender faktura etter bytte på over 2000kr for strøm jeg alt har betalt for, utestående. Helt elendig kundeservice også. Sendt Mail om og få lade rabatt på el bil som står på siden dem. Ikke svar på Mail jeg januar, heller ikke noe svar på Mail der jeg purret på de. Ikke noe lade rabatt har jeg fått heller. De tegner også andre avtaler inn som jeg verken har sagt ja til eller fått noen info om. Uten og gi beskjed la de til trygg hverdag og grønt valg. Ok er 3kr dagen men hvem har godkjent det? Ikke jeg. Penger for produktet jeg verken har bestilt eller godkjent skal de ha. Burde vært anmeldt for og drive butikk på denne måten

Svar fra Fortum
10.06.2020 13.05
Hei Kawwe og takk for din anmeldelse!

Når du har Lik Betaling så blir det tatt et gjennomsnitt av ditt årsforbruk som blir din månedspris, hvis denne er feil så kan det bli reberegnet enten opp eller ned slik at dette blir riktig i forhold til ditt forbruk. Det kan her virke som du har fått en feil pris i første omgang som har ført til en reberegning, formålet med Lik Betaling er at du skal følge spotpris, men kunne ha forutsigbarheten med å betale en sum hver måned, uten å ha et sluttoppgjør. Vi fakturerer da kun for ditt forbruk!

Hvorav når det kommer til tilleggtjenester så plikter vi å informere om dette i enhver salgsamtale og det er leit å høre hvis dette ikke har blitt formidlet slik at du har vært kjent med dette.

Hvis laderabatt ikke har blitt lagt til i ditt abonnement etter å ha vært i kontakt med oss, så kan du da få refundert det som du ikke har fått rabatt på!

Jeg må beklage så mye for at du opplever vår kundeservice som dårlig, vi er veldig opptatt av god kundeservice og fornøyde kunder. Så det er leit å lese at du ikke har opplevd det slik! Jeg håper du har sendt oss en mail med denne oppsummeringen, slik at vi kan ta dette videre!

Ønsker deg en fin dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Veldig fornøyd!!"

Har nå brukt Fortum i 4 måneder etter å ha byttet fra Fjordkraft og merker veldig stor forskjell på pris. Hvis jeg lurer på noe er kundeservice utrolig hyggelig og lett tilgjengelig. Kan anbefales på det sterkeste!

Svar fra Fortum
09.06.2020 11.39
Hei Per og takk for din tilbakemelding!

Vi setter veldig pris på god tilbakemelding og takker så mye for fine ord! Kundeservice er viktig for oss og det er ingenting annet som er bedre enn fornøyde kunder :)

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Tips til hvordan du håndterer slike skurkefirmaer. Det funker!"
8 syns denne omtalen er nyttig

Fikk nettopp en telefon med en vennlig og intens snakkesalig telefonselger som presenterte seg så fort at jeg måtte spørre ham tre ganger om hvem han representerte? "Det er Fortum som er eier av Hafslund. Det vet du sikkert?" Det visste jeg ikke. Etter å ha listet opp en strømpris på 17 øre pr. kW, ingen binding og en skreddersydd avtale tilpasset vårt forbruk, stilt han 12-15 spørsmål om bolig, el-bil, areal etc, så slang han på: "Det er er vel i orden at denne samtalen tas opp, ikke sant?", noe jeg bekreftet, nærmest mens han raste videre. Jeg ba om å få hele tilbudet pr. e-post, før jeg eventuelt gikk inn på en avtale. "Ikke noe problem, den kan du lese i ro og mak før du bestemmer deg. Jeg sender deg en sms som du bare bekrefter med et OK, for det må til før jeg sender deg avtalen pr. e-post. Greit, ikke sant?" Så kom det: " Du får en sms i løpet av 30 sekunder, og så svarer du bare OK på den med én gang. Så utløses automatisk den e-posten jeg skal sende deg." Det var det. SMS´en kom straks avtalen var avsluttet og den lød slik: "Takk for din bestilling av skredderstrøm,. Vennligst svar OK på meldingen for å bekrefte bestillingen. Hilsen oss i Fortum." Da svarte jeg med en SMS til telefonnummeret som meldingen kom fra, dvs. 46* ** **8. "Bestillingen min kommer selvsagt først ETTER at jeg har lest gjennom avtalen som sendes pr. e-post. Det er vel logisk?" Da fikk jeg et kjapt svar, men det kom fra Telenor: "SMS-melding: Hei! Du har sendt en SMS til 004721*****0. Dette nummeret eksisterer ikke, og meldingen vil derfor ikke bli levert. Hilsen Telenor." Frekke bedrager! Jeg er villig til eventuelt å kjøre en sak for Forliksrådet, hvis de bråker nå. TIPS! Jeg kjørte EuroPark for Forliksrådet for noen år tilbake. Først føret jeg et nøye regnskap over all kontakt og korrespondanse i denne bråkesaken hvor de løy på seg en skyhøy bot. Antall timer jeg brukte på dette, var totalt 5,5 timer. Jeg beregnet meg en meget saftig timelønn tilsvarende de dyreste advokatene og fakturerte EuroPark dette totalbeløpet. Dommeren i Forliksrådet ga meg fullt medhold. Hun sa at hun aldri hadde opplevd en så kreativ måte å håndtere EuroPark på før. Samtidig ble EuroPark pålagt å endre sine innkrevingsrutiner. Så alle dere som opplever slike skurkefirmaer; metoden anbefales. Send dem faktura på tiden du bruker. Jeg har benyttet den senere og varslet hva jeg var i ferd med, i fall de ikke ga seg; først da ble det stopp!

Svar fra Fortum
09.06.2020 11.39
Hei Bjørn og takk for din anmeldelse!

Vi setter veldig pris på tilbakemelding på din opplevelse med en av våre selgere, de har en hard jobb og forsøker å gjøre sitt for at det skal gå på best mulig måte. Melder uansett dette videre :)

Hvorav at Telenor mener det ikke er et nummer som eksisterer høres er veldig rart ut, det skal fint være mulig å svare på meldinger du får tilsendt slik at du får akseptert avtalen med Fortum! Hvis du fortsatt ønsker en avtale så kan du ta direkte kontakt med vår kundeservice så er vi behjelpelige med dette!

Vi er sterkt imot svindel og bedrageri som du har blitt utsatt for hos Europark og tar avstand fra dette! Men det er veldig godt å høre at du fikk ordnet opp i det med forliksrådet :)

Ønsker deg en fin dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
""Eplekjekke" selgere som gjør alt for å lure deg"
3 syns denne omtalen er nyttig

"Eplekjekke" selgere som gjør alt for å lure deg. Når vi hadde kommet oss vekk fra Fortum, ringte de igjen. Plutselig hadde de en "bedre" avtale. Aldri Fortum igjen.

Svar fra Fortum
03.06.2020 13.55
Hei Nils og takk for din henvendelse!

Vi ønsker ikke å lure kunder på noen måte, så det er veldig leit at du føler det sånn! Vi setter veldig pris på din tilbakemelding slik at vi kan melde dette videre! Vi tar som regel alltid kontakt med kunder som bytter leverandør for å kvalitetsjekke hva som er årsaken til at man ikke ønsker å være kunde lenger, det er dyrebar informasjon som gjør at vi kan forbedre oss!

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Er det lureri dere holder på med?"
5 syns denne omtalen er nyttig

Hvis ikke et bruddgebyr på Kr 3000,- er presentert før/ved avtalens start er det ikke noen bruddgebyr. Det skal komme klart frem før man signerer en avtale, og ikke fremlegges fra strømleverandøren i etterkant ved et leverandørbytte.

Svar fra Fortum
02.06.2020 14.32
Hei Willy og takk for din tilbakemelding!

Det skal stå oppført i vilkår du får til sendt og du skal få informasjon om eventuell bindingstid i inngåelse av avtale. Bruddgebyret vil variere ut ifra hvilken bindingstid du har og hvor lenge det er igjen av bindingen.

Jeg håper du har tatt kontakt med vår kundeservice slik at vi kan få oppklart dette på en gode måte!
Kundetilfredshet
Har byttet selskap
"Bruddgebyr på 3000"
5 syns denne omtalen er nyttig

Startet med NorgesEnergi AS i 2014 som ble tatt over av Forum i Mai/Juni 2018, uten at jeg ble informert. Har aldri fått beskjed om vilkårene hos Fortum, ble ikke engang kontaktet ved overgangen. Tenkte det var greit nok, sikkert ikke mye forskjell på priser. I Desember 2019 bestemte jeg meg for å bytte leverandør. Ingen hos Fortum ringte for å informere om noe som helst. Fikk nå levert et bruddgebyr på 3000 kr til forfall februar 2020. Dette er uakseptabelt. Kommer til å føre sak hos Elklagenemda mot Fortum, hvis de ikke kommer med en fornuftig løsning!

Svar fra Fortum
02.06.2020 14.32
Hei Andre og takk for din henvendelse!

Her forstår jeg ikke helt hva som har skjedd, Norges Energi AS er vår konkurrent og er ikke blitt tatt over av Fortum. De er fortsatt en egen bedrift som har egne kunder med sine avtaler.

Hvis du tar kontakt med vår kundeservice, så kan vi finne ut når og hvordan du ble kunde, slik at du kan finne ut av hva som har skjedd her.

Ved inngåelse av avtale med oss så blir det alltid sendt ut vilkår og tariff for avtalen du har fått, slik at kunder har en oversikt :)

Jeg håper uansett at du har tatt kontakt med vår kundeservice for å finne en oppklaring og løsning til dette, en av våre kundebehandlere vil hjelpe deg så godt det lar seg gjøre!

Ønsker deg en god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Telefon terror"
1 syns denne omtalen er nyttig

Får tlf i fra fortum markets nesten daglig og vær gang jeg blokkerer nr ringer dere på et annet nr. Dette er kunn iriterende. Fortsetter dette bytter jeg strømleverandør. Og siden dere ringer nesten daglig får dere dårlig omtale på alt.

Svar fra Fortum
04.02.2020 16.38
Hei Anders og takk for din anmeldelse!

Dette er ikke noe godt å høre, det skal ikke være sånn at vi skal ringe opp daglig etter at du har snakket med oss.

Kan du sende oss ditt mobilnummer per chat eller på epost, slik at vi får fjernet deg fra ringelistene våre?

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum kundeservice
Maximilian S
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Totally shitty company"
2 syns denne omtalen er nyttig

They promise you good prices and good Hotline services. But in the end you might get crazy Billings and no service anymore. We end up paying about 50% more than we did with ishavskraft before.

Svar fra Fortum
02.06.2020 14.32
Hello Maximilian and thank you for your feedback!

We only bill for your consumption and we offer the price that you get informed about when accepting an agreement with us.

Our prices are not 50% more than for example Ishavskraft, so we would be very glad if you could reach out to our customerservice so we can look at this.

Customerservice is very important to us, so we would be happy if you could tell us more about your experience with our customerservice and why you didnt get the help you needed!

Wish you a nice day!
Best regards
Åsmund / Fortum customerservice
Carlerik L
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"En svært useriøs aktør som ikke tar kunden på alvor "
2 syns denne omtalen er nyttig

Sender faktura til inkasso uten først å informere om at faktura må aktiveres i nettbank. Vet ikke hva inkassoselskap belaster kunde og er uvillig til å rydde opp. Anbefaler alle om å bytte strømleverandør.

Svar fra Fortum
05.12.2019 14.18
Hei Carl og takk for din henvendelse!

Normalt sett så sender vi faktura i postkasse eller per epost. Om du ønsker eFaktura, så må det opprettes i nettbanken. Praksisen rundt eFaktura er at man må aktivere dette i nettbanken!

Vi sender alltid ut purring på faktura når vi ikke mottar betaling, slik at du skal bli orientert om at faktura er ubetalt.

Det er veldig beklagelig at du har denne erfaring og vi ønsker alltid å gjøre våre kunder fornøyd så langt det lar seg gjøre!

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum
Caroline
Kundetilfredshet
Vurderer å bytte selskap
"Dårlig informasjon, dårlig service og nesten på kanten til svindel!"
3 syns denne omtalen er nyttig

Rett og slett dårlig firma. Driver med ren svindel. Strømmen har stått på samboeren min, og nå i september skulle jeg bare bytte til min epost adresse i hans abonnement. Pga når vi opprettet abonnementet så har ikke Fortum klart å skrive riktig epost adresse til samboeren min. Så vi har fått innkassovarsel på innkassovarsler. Der ordnet de opp med at vi slapp å betale for purringene. Men satt med en regning på 4000 som skulle betales + andre regninger fra de andre som skulle betales. I september nå som sagt skulle vi bare bytte epost adresse, de avsluttet hans abonnement og opprettet et nytt på meg. Det viser seg i etterkant at da får man en sluttoppgjør på nesten 4000 kr igjen, uten at jeg hadde fått noe informasjon om dette. Hadde jeg vist det hadde vi bare latt det stå i hans navn. Her er det ikke noe god service fra Fortum sin side, dårlig informasjon og syns det er ren svindel sånn som de holder på. I stede for å prøve å finne en løsning på det og imøtekomme det jeg har prøvd å formidle. Jeg kommer aldri til å anbefale dette strømselskapet til noen. Når regningene er betalt kommer jeg til å bytte selskap.

Svar fra Fortum
03.06.2020 13.55
Hei Caroline og takk for din henvendelse!

Dette er ikke hyggelig å lese! Det er veldig uheldig at vi har skrevet feil epost adresse som har ført til at du har fått purregebyr og ekstra kostnader, det høres ut som vi har løst dette på en god måte og fjernet dette da dette er en feil fra vår side. Hvorav når det kommer til fakturaene som du ikke mottok i første omgang så må det betales, vi kan ikke annullere kostnad for forbruket deres dessverre!

Nå har jeg ikke oversikt over ditt abonnement, men vi har ingen kostnad for overføring av abonnement - dette må eventuelt være forbruk som ikke er blitt betalt frem til du førte over abonnementet til din samboer.

Vi setter veldig pris på dine tilbakemelding, kundeservice er vi veldig opptatt av og vi ønsker alltid å finne en løsning som kunden er fornøyd med. Det er veldig leit at vi ikke klarte det her og det beklager vi for!

Ønsker deg en riktig fin dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Vurderer å bytte selskap
"Ladeproblem el bil"
3 syns denne omtalen er nyttig

Kundeservice bagateliserer at vi ikke får ladet, type 2 ute av drift, bør ha backupløsning og reparatør i helg og på kveldstid.

Svar fra Fortum
05.12.2019 14.18
Hei Ola og takk for din anmeldelse!

Vi bagateliserer aldri at våre kunder ikke får ladet, vi vet hvor viktig det er med strøm til sin el-bil slik at man får kommet seg avgårde dit man skal!

Våre ladere står alltid klare til å levere strøm, men dessverre så kan det hende at en av våre ladere kan være ute av drift eller at det er andre årsaker som gjør at kunder ikke får ladet, derfor står det som oftest alltid flere ladere der slik at man skal få mulighet til å lade på en annen stolpe. Dette tar vi svært alvorlig og retter opp fortløpende når vi kommer over slikt!

Vår tekniske support er åpen 24 timer i døgnet, 7 dager i uken og står klare til å hjelpe deg med problemer du skulle komme over vedrørende el-bil lading. De har alltids løsninger for våre kunder!

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Veit ikkje forskjell på pluss og minus"
2 syns denne omtalen er nyttig

Starta opp abonnementer 14 dager før avtalt tid. Vart lova kr 500 i "tabbekompensasjon", men oppdaga seinare at det i staden var lagt til kr 500! Hadde 3 mndr binding, så derfor avslutta eg abonnementer 13 dagar før opprinnelig avtale. Dermed fekk eg nye kr 500 i "avbrotsgebyr". Det tok 6 månader og 15 e-poster før eg endeleg fekk dette retta opp! Finn ein leverandør som veit forskjell på pluss og minus!

Svar fra Fortum
05.12.2019 14.16
Hei Halvor og takk for din anmeldelse!

Dette er veldig beklagelig å lese og det ikke sånn vi ønsker at det skal være!

Vedrørende kompensasjonen du skulle få så må det ha skjedd en menneskelig feil, dette tar vi til oss og retter raskt opp i når sånt oppdages slik at det ikke skjer igjen!

På en annen side så er det godt at du fikk rettet opp i dette, selv om dette gikk over flere måneder!

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund / Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Uprofft firma som lurer kundene sine"
2 syns denne omtalen er nyttig

Anbefaler alle å styre unna Fortum. De lyver for å selge tjenestene sine. De lurte meg til å velge den "GENIALE" tjenesten lik betaling. Jeg spurte x-antall spørsmål til selgeren på telefonen, som forsikret meg om både det ene og det andre. Etter mye rot fra Fortum sin side, rant det over for meg da de øket lik betaling-prisen, så da byttet jeg strømleverandør. Da fikk jeg en gedigen regning på "restanse tidligere faktura". Da skulle jeg plutselig betale mye mer de tidligere månedene, enn det jeg var litt lovet. Så nå sitter jeg her med en svær regning som Fortum ikke tar noe som helst ansvar for, til tross for at de driver med villedende informasjon ut mot kundene sine, og rett å slett lurer kundene sine. Er på grense til svindel dette! Ser også at mange andre har hatt akkurat samme problemet med Fortum også, så det virker som de har tenkt å fortsette å lure kundene sine. STYR UNNA!

Svar fra Fortum
21.10.2019 13.34
Hei Carina!

Det er veldig leit at du opplever det slik og vi beklager for dette!

Lik betaling innebærer at du betaler en fast sum per måned hvor utregningen er foretatt i henhold til ditt strømforbruk og gjennomsnittlig spotpris. Videre er det slik at når man har lik betaling så kan det forekomme justeringer på beløpet, dette da spotprisen samt forbruk er varierende.
Fordelen med lik betaling er at man hele tiden vet hva man skal betale per måned, men de reelle fakturaene kan være noe høyere. Denne informasjonen fremkommer i fakturaene du mottar.
Dette forklarer også hvorfor du mottar en høyere sluttfaktura da summen du har betalt på lik betaling har vært lavere enn dine reelle fakturaer. Dette er noe som ville bli dekket inn med det høyere beløpet som ble satt, men grunnet du byttet leverandør, så fikk du dette som en sluttfaktura istedenfor.

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund
Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"På grensen til svindel.."
5 syns denne omtalen er nyttig

Har hatt fortum i et par år og alltid hatt efaktura avtale. Plutselig begynner de å legge inn 59 kr i mnd gebyr for "manglende avtalegiro" på regningene mine. Klaget og fikk til svar at man alltid må ha "alle muligheter åpne" i nettbanken selv om de ikke benyttes, og de som har avtalegiro får også tilsvarende gebyr for "manglende efakturaavtale". Byttet selvsagt leverandør samme dag...

Svar fra Fortum
21.10.2019 13.34
Hei Frank!

Vi beklager så mye for at du opplever dette sånn.
Nå har ikke jeg sett på ditt kundeforhold, så jeg vet ikke hvilken avtale du har hatt hos oss. Men hvis jeg forstår riktig, så har du en av våre lavpris avtaler som har som vilkår at man må benytte både e-faktura og avtalegiro for å unngå gebyr.

Enkelte lavprisavtaler på strøm krever denne formen for fakturering, og dette er veldig vanlig blant mange strømleverandører.

Om du ikke er fortrolig med dette, så har vi andre avtaler hvor du ikke får gebyr på manglende e-faktura eller avtalegiro.

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund
Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Rimelig og enkelt"
2 syns denne omtalen er nyttig

Jeg har vært kunde lenge hos Fjordkraft, men fikk en hyggelig telefon om at en god og rimelig avtale. Sjelden jeg legger inn omtaler, men her sto alt til forventingene!

Svar fra Fortum
21.10.2019 13.34
Hei Gustav!

Tusen takk for en hyggelig omtale! Dette tar vi til oss med all vemodighet!

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund
Fortum kundeservice
Kurt A. L
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Forbanna drittfirma"
3 syns denne omtalen er nyttig

Inkluder gjerne hva som er bra: absolutt ingenting. Mye surr, mangler tilbakebetaling av tvunget depositum, lang ventetid på telefon(Veldig lang).

Svar fra Fortum
21.10.2019 13.31
Hei Kurt!

Vi beklager så mye for dette og at du opplever mye surr.

Vi har ingen tvunget depositum hos oss. Om du fortsatt har et innestående beløp som skal utbetales, og det ikke har blitt utbetalt enda. Så vil jeg anbefale at du tar kontakt med oss slik at vi kan rydde opp i det.

Vi har hatt en overgangsperiode med mye pågang og dette er vi veldig lei oss for, da kunder har måtte vente lenger enn vi forventer at svartiden skal være for våre kunder.
Dette har vi ryddet opp i og det skal ikke være noe problem å komme i kontakt med oss nå.

Vil anbefale at du enten sender oss en epost henvendelse eller ringer vår kundeservice, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan!

Telefon; 21 49 69 10

E-post; kundeservice@fortum.com

Ønsker deg en riktig god dag videre!
Med vennlig hilsen
Åsmund
Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Vurderer å bytte selskap
"Litt uklart"
2 syns denne omtalen er nyttig

Tenkte en stund om jeg skulle skrive en omtale eller ikke... Til slutt hadde jeg ikke noe annet valg.... Først og fremst kundeservice (det er lettere å få tak i God enn dem), særlig når du trenger forklaring om fakturaer :) Andre ting... skal påpeke at forklaringene dems var ikke gode nok. Dette her handler om avtalen "lik betaling". Kort fortalt ble jeg ubehagelig overrasket med hver eneste mottatt faktura så langt :) Regningen/summen var over den som var avtalt i kontrakten. Via telefon ble det bekreftet (2 GANGER! forresten, brukte litt tid på det /siden jeg var på "sommer" ferie hehehe) at jeg kommer til å få neste faktura med riktig summen (den som var avtalt i kontrakten). BLE IKKE DET. Da bestemte jeg å bytte :) Tipper at jeg ikke kommer til å få overskudd (på de overbetalte fakturaene) tilbake hehehe :)

Svar fra Fortum
21.10.2019 13.32
Hei Petar!

Det har vært en kort periode hvor vi har hatt mye pågang og en del kø, dette forstår vi er frustrerende for våre kunder. Vi beklager så mye for din opplevelse og kan forsikre deg om at vi har tatt hånd om det, slik at det ikke skal være noe problem å komme i kontakt med oss!

Lik betaling innebærer at du betaler en fast sum per måned hvor utregningen er foretatt i henhold til ditt strømforbruk og gjennomsnittlig spotpris. Videre er det slik at når man har lik betaling så kan det forekomme justeringer på beløpet, dette da spotprisen samt forbruk er varierende.
Fordelen med lik betaling er at man hele tiden vet hva man skal betale per måned, men de reelle fakturaene kan være noe lavere eller høyere, avhengig av hvilken årstid det er. Denne informasjonen fremkommer i fakturaene du mottar.

Om det er slik at du har betalt for mye enn det reelle forbruket ditt og du kansellerer ditt abonnement, så vil du få tilbake eventuelt innestående du har hos Fortum.

Om du fortsatt ikke har fått en god forklaring rundt dine fakturaer, så vil jeg anbefale at du enten forsøker å ta kontakt med oss per telefon eller tar kontakt med oss på mail, slik at vi kan redegjøre for dine fakturaer og kundeforhold.

telefon; 21 49 69 10

e-post; kundeservice@fortum.com

Med vennlig hilsen
Åsmund
Fortum kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Uventet dårlig kundebehandling."
5 syns denne omtalen er nyttig

Ble kunde hos Fortum i 2014 da jeg kjøpte meg elbil, og fikk vite at ved å være strømkunde både bolig og hurtiglading, kunne jeg få gode priser. Og det var jo riktig det. Alt vel så langt. Men etter 5 år som kunde så forventer man noe mer enn svada som svar når det stilles spørsmålstegn ved kundeservicen. Nylig gikk avtalen ut og ny avtale aktivert. Det er i seg selv greit. Men jeg oppdager at Fortum legger på et ekstra gebyr på kr. 39 for at jeg ikke har avtalegiro! Jeg mailer og opplyser at jeg i alle år som kunde har brukt E-faktura. Men det er ikke nok, for iflg Fortum og den nye avtalen må man ha både avtalegiro og E-faktura?!?! Jeg etterlyser logikken i dette. Og får svar tilbake om at jeg MÅ ha begge. Avtalegiro med autotrekk, også kommer E-fakt opp i nettbank som en kvittering. WOW, fiffi løsning. Hele poenget med avtalen (som det står i deres vilkår) er at de kr 39 blir fakturert hvis kunden ikke har elektronisk betalingsmetode og det blir fakturert i papirform!!! Ok, så Fortum mener da at E- faktura ikke er nok? Fortum gir seg ikke, og jeg stiller et ultimatum. Fjern de 39kr eller så finner jeg meg en annen leverandør. Svaret jeg får er nokså arrogant. Vi får dessverre ikke endret vilkårene i avtalen. Konklusjonen er: Fortum mener de 39kr er verdt å holde på men at de mister meg som kunde. Her har dere litt å lære når det kommer til kundebehandling Fortum. I alle år som kunde hos dere har jeg oppfattet dere som seriøse, men etter gjennomgang av omtaleloggen her på Bytt.no og andre steder, så ligger dere jo vanvittig langt nede. Kanskje revurdere deres kundebehandlingspolicy eller bytte ut ansatte?

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.51
Hei, Tinh.

Jeg forstår din frustrasjon, men det er dessverre ikke slik at de som sitter på vårt kundesenter har myndighet til å endre vilkår på våre avtaler.
Enkelte lavprisavtaler på strøm krever denne formen for fakturering, og dette er veldig vanlig blant mange strømleverandører.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Elendig kundeservice"
2 syns denne omtalen er nyttig

Etter å ha vært kunde hos Fortum i rundt 9 måneder er jeg endelig gått lei av den elendige kundeservicen. Ikke en eneste gang iløpet av de 9 månedene klarte de å sende faktura til riktig adresse, og hver gang nektet de å trekke tilbake purregebyret. I tilllegg har selve opplevelsen med kundeservice på telefon vært så horribel at jeg nesten ikke kan sette ord på det - nedlatende, uverdiggjørende oppførsel.

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.50
Hei, Eira.

Beklagelig å høre om din opplevelse ved kontakt med vårt kundesenter. Våre kundebehandlere strekker seg langt for å gjøre hver enkelt kunde fornøyd.
Uten å ha direkte innsyn i din sak så er det vanskelig å si hvorfor du ikke har mottatt dine fakturaer. Send oss gjerne en mail til kundeservice@fortum.com, så kan vi undersøke det litt nærmere for deg.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Har byttet selskap
"Lureri!"
2 syns denne omtalen er nyttig

Jeg var allerede en fornøyd LOS kunde, så av en eller annen grunn dukker disse selgerne opp og som de mener er sendt av borettslaget selv pga de har så billig pris. Selgeren viser seg å være svært pågående gjør at jeg ender opp med å signere avtale da de lover markedets laveste pris som viser seg å være i form av en fast månedsavtale. Først når den første faktura kom viste det seg at denne var på kr. 640,- og varte 3 mnd, før de økte prisen til kr. 1030,- pr mnd og denne kommer i 5 mnd. Totalt kr 7070kr fordelt på 8 mnd! og da må jeg vurdere andre leverandører, så dyr strømpris skal det vel ikke være? Fakturaene er dessuten uforståelige og når det i tillegg blir så dyrt, ja da har man ingen andre valg enn å bytte leverandør. Ja, jeg er villig til å betale bruddgebyr på kr 900,- (6 mnd bindingstid) for å slippe så dyre fakturaer, men så tar den siste faktura kaka og jeg spør; hva hvorfor hvordan, kan den siste faktura komme på kr 3160,- (juni mnd)? hva er dette? og det står ikke noe forklaring på hva denne faktura er, annet enn "restanse tidlig. faktura" hva vil det bety? at tidligere faktura ikke er betalt? ikke er oppgjort? er ikke kr 7070kr på 8 mnd nok betaling? Konklusjon: uforståelige fakturaer og svært dyre priser gjør at jeg bytter leverandør. Jeg føler meg lurt og det er trist når man attpåtil blir straffet med så høy sluttfaktura.

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.50
Hei, Sjm.

Som jeg forstår av din forklaring, så har du fått tjenesten vi tilbyr som heter Lik Betaling. Lik betaling innebærer at du betaler en fast sum per måned hvor utregningen er foretatt i henhold til ditt strømforbruk og gjennomsnittlig spotpris. Videre er det slik at når man har lik betaling så kan det forekomme justeringer på beløpet, dette da spotprisen samt forbruk er varierende.
Fordelen med lik betaling er at man hele tiden vet hva man skal betale per måned, men de reelle fakturaene kan være noe høyere. Denne informasjonen fremkommer i fakturaene du mottar.
Dette forklarer også hvorfor du mottar en høyere sluttfaktura da summen du har betalt på lik betaling har vært lavere enn dine reelle fakturaer.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kristine
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Lureri"
2 syns denne omtalen er nyttig

Ble snakket til via stand. Ubehagelig møte. Sa de skulle gi meg et tilbud på strøm, og i den forbindelse trengte litt info. Etter de hadde fått info sa de at jeg byttet til dem for å få skreddersydd strøm. Det var ikke lenger et tilbud, men snakk om å faktisk bytte av strømleverandør. Dette sa de ikke ifra om på forhånd og jeg var heldig som oppdaget dette selv etterhvert. Til tross for at jeg ville avslutte samtalen ville de ikke la meg gå. Ble veldig innpåsliten og pågående. Etter lang tid måtte jeg bare forlate. Lureri og svindel hele greiene.

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.50
Hei, Kristine.

Jeg beklager din opplevelse av selger på stand. Selger ville nok bare forsøke å gi deg et godt tilbud, men jeg beklager at du opplevde det som ubehagelig.
Vi setter pris på slike tilbakemeldinger, det er på denne måten vi kan gjøre en enda bedre jobb.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kundetilfredshet
"Pågående dør selger"
1 syns denne omtalen er nyttig

Kommer selger på døra for å tilby billig strøm, kan sikkert være det, jeg sier høflig nei jeg skal ikke bytte, forsetter å bable i vei, maser om hvem som leverer strøm, hvor mye jeg har i regning, spiller ingen rolle jeg skal ikke bytte. sier jeg har hatt samme leverandør i 15 år og er fornøyd med dem. Gir etter mye mas navnet på leverandør, sjekker på en PAD , å ja vi er billigere , hele 4 øre, har allerede gitt beskjed 7 ganger at jeg skal ikke bytte, ennå klarer han ikke stoppe, får gave på kr. 500.- om du velger oss. NEI jeg skal ikke bytte, skjønner ikke selgere hos dere forskjell på JA.......NEI ?????????? Kanskje lurt å gi alle en boks med Q-tips

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.49
Hei, Kurt.

Vi takker for din tilbakemelding, og vil forsikre deg om at vi tar dette videre med rette vedkommende. Dette er ikke en måte Fortum ønsker å fremstå på, videre vil jeg påpeke at selgerene der ute gjør en god innsats for å innhente nye kunder og gi de et godt tilbud.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
"Utmerket og bærekraftig"
3 syns denne omtalen er nyttig

Min opplevelse av Fortum har ikke vært noe annet enn bra, jeg hadde tidligere fjordkraft og nå har regningen min blitt halvert.

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.49
Hei, Viktor.

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, fornøyde kunder er viktig for oss.

Ha en fin dag.
Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kundetilfredshet
Har byttet selskap
"Aggressiv markedsføring"
1 syns denne omtalen er nyttig

Kom på døren og sa at Fortum hadde kjøpt opp Hafslund og at de hadde et velkomsttilbud. Jeg sa at jeg ville se vilkårene før jeg byttet, de skulle komme på SMS og jeg kunne svare nei på denne når den kom. Selgerne var ubehagelige og la ord i munnen på meg. Jeg har ikke fått noen SMS, bare en e-post om at jeg har bestilt strøm og at jeg kan angre kjøpet innen 14 dager. Kommer ikke til å velge fortum etter denne opplevelsen.

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.49
Hei, Kb.
Det er riktig at Fortum og Hafslund nå er innenfor samme konsern, men Hafslund strøm er fremdeles en selvstendig strømleverandør.
Det er beklagelig å høre om din opplevelse av selger, det er ikke slik Fortum ønsker å fremstå. Vi setter pris på din tilbakemelding og tar dette med oss videre.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
Verdi for pengene
Vurderer å bytte selskap
"Sender regninger med høyere målestand enn hva som er reelt"

Sender regninger med høyere målestand enn hva som er reelt og nekter å betale tilbake for mye innbetalt og ligger skylden på andre. Ved overgang til elhub systemet. Kundebehandler vet ikke hva kwh betyr. De bare lurer for med billige avtaler for så å svindle de mot slutten av bindingstiden. Helt utrolig at folk kan oppføre seg slik.

Svar fra Fortum
02.08.2019 10.49
Hei, Thomas.

Om man får en faktura med feil målerstand, vil det rettes mot neste fakturering.
Vi har ulike kampanjeavtaler på strøm hvor man da får en rimeligere pris mot en avtaletid. Vilkår og informasjon om avtalen blir sendt ut til kunden før oppstart.

Mvh Lene
Fortum Kundeservice
Fortum strømpriser
Alle strømpriser
Bytt til Fortum
SJEKK OM FORTUM KAN LEVERE STRØM TIL DEG
OSLO
Fortum leverer strøm til OSLO
ÅRLIG STRØMFORBRUK Usikker på forbruket ditt?
Ditt strømforbruk (kWt/år)
20 000 kWt
1000 kWt 50 000 kWt
Omtaler
Overblikk
Pris pr. mnd
Bestill
Fortum Trygg
Variabel pris - Fortum
125 omtaler
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
515 kr
30,90 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Fortum Marked
Timespot - Fortum
125 omtaler
Prisen varer i minimum 6 måneder
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
608 kr
36,47 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Fortum Stabil
Variabel pris - Fortum
125 omtaler
Etterskuddsvis betaling
Ingen bindingstid
Ingen betalingskrav
748 kr
44,90 øre/kWt
Detaljer
Les mer
Søk Bytt.no
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR