Sammenlign. Bytt. Spar.
HUS & HJEM
BEDRIFT & BORETTSLAG
MIN BYTT
BYTT.NO
Oversikt Omtaler Tjenester Mer ⋮ NETTSIDE
Oppdatert mai 2024
Fortum
3.3
799 verifiserte omtaler

Fortum omtaler og erfaringer

Positiv trend

Fortum opplever for tiden en positiv trend i kundevurderinger.

Pilens retning viser styrken på trenden i løpet av 30 dager.

Klikk for detaljer

3.3
Middels
799 verifiserte omtaler
Kundetilfredshet
Kundeservice
Brukervennlighet
#19
Utmerket
Fortum er rangert
#19 av 88 strømselskaper
40%
Middels
40% anbefaler Fortum
til venner og kjente. Gjør du?
POPULÆRT 🔥
Få tilbud på strøm
Få tilbud på strømavtale
Sammenlign gode tilbud på strøm skreddersydd til din bolig!

Utforsk 799 omtaler om Fortum

FILTRER OMTALER
220
102
52
50
375
SORTER OMTALER
SORTER ETTER HENDELSE
SORTER ETTER OPPLEVELSE
Tar 2 minutt
På en skala fra 1 til 5
Hvor fornøyd er du med Fortum?
Tar 2 minutt
5
4
3
2
1

Tvilsomt salg

Omtale av  Johan E

Selger på døra sa de drev med kartlegging av strømforbruk og gav inntrykk av å være fra en eller annen offentlig instans. Ble så vagt forklart at jeg kunne velge pakken som passet meg best, etter å ha blitt kartlagt i tre uker. Svarte "ok" på sms, og var da blitt kunde hos Fortum. Satt igjen med en dårlig følelse og googlet dem etterpå. Benyttet meg av angrefristen etter å ha lest her i to minutter. Tydelig at Fortum har satset knallhardt på kursing i hurtigsalg. Blir heller ikke overrasket om det brukes 100% provisjonslønn, for her brukes alle triks i boka for å lande salg! :D Takket være Internett og en god angrefristlov kan jeg le av denne parodien av et luresalg. Men det må være frustrerende å bli bondefanget av denne gjengen.

Svar fra Fortum
11.11.2020 08:21

Hei Johan og takk for din anmeldelse! Det er veldig leit å høre at du føler det sånn. Nå vet jeg ikke hva som har blitt sagt av selger i samtale, men alle våre selgere skal være tydelig på hva det går utpå og det skal ikke være noe tvil om det :) Vi er veldig opptatt av at våre kunder skal være fornøyde så om man ikke ønsker prøveperiode så er det enkelt å bytte. Jeg hadde satt veldig pris på om du kunne sendt oss en privatmelding per facebook eller epost, med litt info om hvordan og når du var i kontakt med selger så vi får tatt dette videre! Ønsker deg en riktig god dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Jeg var kunde, men selgeren til Fortum fikk meg til å bytte!

Omtale av  Jef W

Jeg inngikk avtale med Fortum gjennom nettsiden deres tidligere denne sommeren med tilbud fra OBOS. Var raskt og sette opp, men tok en del tid å få bekreftet bytte fra Fortum sin side. Det går helt fint. Hvorfor jeg går vekk fra Fortum skyldes det frekkeste møte min samboeren hadde med selger jeg har noen sinne hørt. Det hele begynner med en telefon fra Fortum til min samboer, hvor vedkommende utgir seg for å være fra kundeservice hos Fortum. Han spør om vi er fornøyd så langt og vil bare gå igjennom et par ting med henne angående avtalen vår. Samboeren ber han pent ringe meg i stedet og gir han nummeret mitt. Jeg er den som tar meg av strømavtaler. Selgeren er helt uinteressert i å ringe meg, og sier at det er hun han har ringt og bare hun han vil snakke med. Så samboeren min fortsetter å høre på hva selgeren sier. Selgeren utnytter hardt at samboeren min ikke vet så mye om strømavtaler og prakker på henne alle slags tillegg og forsikringer, alt i påskudd av at det er gratis. Gratis i 30 dager kanskje, men åpenbart dyrere for oss når prøvetiden er over. Frustrende at Fortum sender selgerene sine på oss som allerede er blitt kunder. Takk og forvell til dere. Jeg er blitt meget fornøyd med min nye strømleverandør.

Svar fra Fortum
07.10.2020 11:18

Hei Jef og takk for din anmeldelse! Dette er ikke hyggelig å lese, det er ikke slikt selgere skal opptre ovenfor nye kunder. Må beklage så mye for at din samboer fikk lite forståelse, dere ble kontaktet angående fordelsprodukter og hvis det ikke er av interesse så skal det være en enkel sak. Vi takker så mye for din tilbakemelding, jeg håper du kan sende oss en epost eller privat melding per facebook med litt nærmere detaljer om når du ble kontaktet og fra hvilket nummer. Slik at vi kan melde det videre og sjekke opp dette! Ønsker deg en god dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Fornøyd

Omtale av  Andre

Stort sett fornøyd med Fortum. Men, som jeg erfarte selv (og som jeg leste i media) er "trygg hverdag" på kanten med svindel/verdiløst.

Svar fra Fortum
17.08.2020 13:13

Hei Andre og takk for din henvendelse! Det er veldig hyggelig å lese at du er fornøyd med ditt kundeforhold hos oss! Trygg Hverdag fungerer utrolig bra for de som har benyttet seg av det og ser at mange er fornøyde med tjenesten. Det er ikke noe hyggelig å lese at det blir omtalt slikt, jeg håper du kan sende oss en epost med tankene dine rundt dette til oss :) Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Dårlig service. Høye priser.

Omtale av  Grethe

Går altfor lang tid før man får svar på mail. Utrolig høy pris. Finn en annen strømleverandør.

Utrolig fornøyd

Omtale av  Knut

Fikk de i 2018 da hadde de en billig avtale jeg var fornøyd med. Veldig bra oversikt over faktura og på min side. Etter den avtalen jeg hadde begynte og gå opp i pris ser jeg at jeg må bytte til en annen avtale og strømleverandør. De var jeg utrolig fornøyd med men når prisen går opp og jeg får ikke lavere pris. må jeg dessverre bytte og de klarte ikke holde på meg som kunde mer.

Svar fra Fortum
17.08.2020 13:13

Hei Knut og takk for din anmeldelse! Det er veldig hyggelig å høre at du har vært fornøyd som kunde gjennom ditt kundeforhold hos oss, det tar vi til oss med all vemodighet! Håper vi kan komme med et tilbud igjen som gjør det aktuelt med Fortum igjen i fremtiden :) Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Test din strømavtale
Test strømavtalen din
Vår robot analyserer og tester strømavtalen din mot alle andre på markedet
Ta testen
Tar kun 2 minutter Helt uforpliktende

Har aldri byttet. Hvorfor det? Er superfornøyd

Omtale av  Tommy K

Vil bare si at jeg er 100% fornøyd med Fortum! Kundeservice og fakturaer. Har hatt “lik betaling“ siden det startet. Ikke noe lureri, aldri. Enkelt og greit.

Svar fra Fortum
17.08.2020 13:12

Hei Tommy og tusen takk for din anmeldelse! Vi setter veldig pris på slike tilbakemelding og takker for det, det er ingenting annet som er bedre enn fornøyde kunder :) Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Lurer folk til og bekrefte

Omtale av  Tom

Svigermor fikk telefon fra dette selskapet, og ho fikk forståelsen av at ho måtte flytte strømen over til dem. Men usikkerheten gjorde at hun ville ha dette sendt i posten. Ja, det var ingen problem sa selgeren. Jeg sender deg ei melding, så bekrefter du bare med "OK", så ordner det seg. Og det gjorde ho. Så fikk ho senere en SMS der dem takket for at hun var blitt kunde og ba om epost-adressen sånn at dem var oppdatert. Nå er vi bare spent på hva dette koster i kroner. Bare og svarteliste dette firmaet. Blir og ringe i morra og få dette endret på. Makan til frekk oppførsel.

Svar fra Fortum
11.06.2020 08:31

Hei Tom og takk for din anmeldelse! Dette er veldig leit å lese, det er ikke sånn vår praksis skal være! Jeg håper du har meldt inn tidspunkt og telefonnummer din svigermor ble ringt fra slik at vi kan melde dette videre! Jeg kan med sikkerhet meddele at vår selger har gitt hun den beste avtalen hun kan få fra oss, men om hun fortsatt ønsker å angre så er hun hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss slik at vi kan ordne dette for hun! Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Skam dere

Omtale av  Mona L

Dere er de mest useriøse strømleverandør jeg har opplev i mitt liv. De utgir seg for å være superhyggelige og super hjelpsom, men det varer en liten stund- Plutselig er de økt trippelpris og folk som sitter og smatter på tyggegummi når du ringer ufin og arrogante bøller. SKAM DERE!!!

Svar fra Fortum
11.06.2020 08:30

Hei Mona og takk for din henvendelse! Dette er veldig leit å lese og er ikke normal praksis blant mine kollegaer! Vi er veldig opptatt av god kundeservice og fornøyde kunder, så jeg håper du kan sende oss en epost med tidspunkt og navn til vedkommende om du husker det, slik at vi kan ta tak i dette. Hvorav når det kommer til økt pris på din avtale så vil vi gjerne at du utdyper dette, da vi ikke har varierende avtaler, men avtaler som følger ditt forbruk! Vi beklager for denne opplevelsen! Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Elendig kundeservice

Omtale av  Moni

Frekke på telefonen etter at jeg har byttet til et annet el selskap. Ønsket å få meg tilbake som kunde, men reagerte med å være frekk på telefonen når jeg ikke var interessert i å oppgi hvilket selskap jeg benytter nå, for deretter på slenge på røret.

Svar fra Fortum
11.06.2020 08:28

Hei Moni og takk for din anmeldelse! Dette er veldig leit å lese, jeg håper du har tatt kontakt med vår kundeservice og informert om dette. Våre kundebehandlere skal til enhver tid være hyggelig og høflige ovenfor kunder, selv om de ikke ønsker å være kunde hos oss lenger. Vi beklager så mye for dette! Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Regning uten avtale

Omtale av  Knut N. A

Har ikke avtale med Fortum, får regning likevel. Fortum har kontaktet samboer, mens avtalen med Lyse energi sto i mitt navn.

Svar fra Fortum
11.06.2020 08:20

Hei Knut og takk for din anmeldelse! Vi sender ikke ut regning med mindre man er strømkunde hos oss. Vi har ikke oversikt over hvem som har avtalen i sitt navn, våre selgere ringer ut å tilbyr strøm til de som ønsker det! Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Få gode tilbud på strøm der du bor
Få gode tilbud på strøm der du bor
La selskapene konkurrere om å gi deg best pris, og sammenlign gode tilbud på strøm skreddersydd til din bolig!
Få tilbud
Tar kun 2 minutter La selskapene konkurrere

Ble lurt

Omtale av  Marthe

Fikk strømselger på døra som solgte meg Fortum Skredderstrøm. Etter endt prøveperiode på 30 dager skulle jeg få en mail med anbefaling på strømavtale, men da skulle jeg i følge selger ringe inn for å be om avtalen som heter Strømdeal i stedet. Fikk mail med anbefaling om en avtale med variabel pris i går, ringte derfor inn i dag for å be om Strømdeal. Kundeservice kunne da informere om at det er flere måneder siden dere sluttet å tilby Strømdeal. Enten har de en dørselger som lyver til kunder, ellers så er det en svikt i informasjonsflyten ut til dørselgerene. Jeg har nå gått tilbake til min gamle strømleverandør.

Svar fra Fortum
10.06.2020 13:09

Hei Marthe og takk for din henvendelse! Dette er ikke bra å lese, avtalen Strømdeal er en utgått avtale som ikke tilbys kunder lenger. Dette skal selgere være oppdatert og kjent med! Jeg håper du ga oss informasjon om gateadresse og tidspunkt dette skjedde på, slik at vi fikk meldt dette videre! Vi setter stor pris på din tilbakemelding og beklager så mye for det! Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Rimelig og seriøs strømleverandør

Omtale av  Liv H

Fikk en avtale som heter Aktiv bedrift. Ser allerede nå etter 3 mnd at jeg har omtrent halvert kostnadene på strømforbruket mitt. Hyggelige folk som jobber i kundeservice. Anbefales!

Svar fra Fortum
10.06.2020 13:06

Hei Liv og takk for din anmeldelse! Dette er veldig hyggelig å lese! Vi er opptatt av god kundeservice og fornøyde kunder så vi takker så mye for anbefalingen og hyggelige ord :) Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Dyrt, skjulte kostnader, kundeservice er elendig

Omtale av  Kawwe

Vært dyrt fra dag 1. Lik pris hele året var beskjeden jeg fikk. De skrudde opp pris fra 500 til 1200 løpet av 4mnd. Sender faktura etter bytte på over 2000kr for strøm jeg alt har betalt for, utestående. Helt elendig kundeservice også. Sendt Mail om og få lade rabatt på el bil som står på siden dem. Ikke svar på Mail jeg januar, heller ikke noe svar på Mail der jeg purret på de. Ikke noe lade rabatt har jeg fått heller. De tegner også andre avtaler inn som jeg verken har sagt ja til eller fått noen info om. Uten og gi beskjed la de til trygg hverdag og grønt valg. Ok er 3kr dagen men hvem har godkjent det? Ikke jeg. Penger for produktet jeg verken har bestilt eller godkjent skal de ha. Burde vært anmeldt for og drive butikk på denne måten

Svar fra Fortum
10.06.2020 13:05

Hei Kawwe og takk for din anmeldelse! Når du har Lik Betaling så blir det tatt et gjennomsnitt av ditt årsforbruk som blir din månedspris, hvis denne er feil så kan det bli reberegnet enten opp eller ned slik at dette blir riktig i forhold til ditt forbruk. Det kan her virke som du har fått en feil pris i første omgang som har ført til en reberegning, formålet med Lik Betaling er at du skal følge spotpris, men kunne ha forutsigbarheten med å betale en sum hver måned, uten å ha et sluttoppgjør. Vi fakturerer da kun for ditt forbruk! Hvorav når det kommer til tilleggtjenester så plikter vi å informere om dette i enhver salgsamtale og det er leit å høre hvis dette ikke har blitt formidlet slik at du har vært kjent med dette. Hvis laderabatt ikke har blitt lagt til i ditt abonnement etter å ha vært i kontakt med oss, så kan du da få refundert det som du ikke har fått rabatt på! Jeg må beklage så mye for at du opplever vår kundeservice som dårlig, vi er veldig opptatt av god kundeservice og fornøyde kunder. Så det er leit å lese at du ikke har opplevd det slik! Jeg håper du har sendt oss en mail med denne oppsummeringen, slik at vi kan ta dette videre! Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Veldig fornøyd!!

Omtale av  Per K

Har nå brukt Fortum i 4 måneder etter å ha byttet fra Fjordkraft og merker veldig stor forskjell på pris. Hvis jeg lurer på noe er kundeservice utrolig hyggelig og lett tilgjengelig. Kan anbefales på det sterkeste!

Svar fra Fortum
09.06.2020 11:39

Hei Per og takk for din tilbakemelding! Vi setter veldig pris på god tilbakemelding og takker så mye for fine ord! Kundeservice er viktig for oss og det er ingenting annet som er bedre enn fornøyde kunder :) Ønsker deg en riktig god dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Tips til hvordan du håndterer slike skurkefirmaer. Det funker!

Omtale av  Bjørn

Fikk nettopp en telefon med en vennlig og intens snakkesalig telefonselger som presenterte seg så fort at jeg måtte spørre ham tre ganger om hvem han representerte? "Det er Fortum som er eier av Hafslund. Det vet du sikkert?" Det visste jeg ikke. Etter å ha listet opp en strømpris på 17 øre pr. kW, ingen binding og en skreddersydd avtale tilpasset vårt forbruk, stilt han 12-15 spørsmål om bolig, el-bil, areal etc, så slang han på: "Det er er vel i orden at denne samtalen tas opp, ikke sant?", noe jeg bekreftet, nærmest mens han raste videre. Jeg ba om å få hele tilbudet pr. e-post, før jeg eventuelt gikk inn på en avtale. "Ikke noe problem, den kan du lese i ro og mak før du bestemmer deg. Jeg sender deg en sms som du bare bekrefter med et OK, for det må til før jeg sender deg avtalen pr. e-post. Greit, ikke sant?" Så kom det: " Du får en sms i løpet av 30 sekunder, og så svarer du bare OK på den med én gang. Så utløses automatisk den e-posten jeg skal sende deg." Det var det. SMS´en kom straks avtalen var avsluttet og den lød slik: "Takk for din bestilling av skredderstrøm,. Vennligst svar OK på meldingen for å bekrefte bestillingen. Hilsen oss i Fortum." Da svarte jeg med en SMS til telefonnummeret som meldingen kom fra, dvs. 46* ** **8. "Bestillingen min kommer selvsagt først ETTER at jeg har lest gjennom avtalen som sendes pr. e-post. Det er vel logisk?" Da fikk jeg et kjapt svar, men det kom fra Telenor: "SMS-melding: Hei! Du har sendt en SMS til 004721*****0. Dette nummeret eksisterer ikke, og meldingen vil derfor ikke bli levert. Hilsen Telenor." Frekke bedrager! Jeg er villig til eventuelt å kjøre en sak for Forliksrådet, hvis de bråker nå. TIPS! Jeg kjørte EuroPark for Forliksrådet for noen år tilbake. Først føret jeg et nøye regnskap over all kontakt og korrespondanse i denne bråkesaken hvor de løy på seg en skyhøy bot. Antall timer jeg brukte på dette, var totalt 5,5 timer. Jeg beregnet meg en meget saftig timelønn tilsvarende de dyreste advokatene og fakturerte EuroPark dette totalbeløpet. Dommeren i Forliksrådet ga meg fullt medhold. Hun sa at hun aldri hadde opplevd en så kreativ måte å håndtere EuroPark på før. Samtidig ble EuroPark pålagt å endre sine innkrevingsrutiner. Så alle dere som opplever slike skurkefirmaer; metoden anbefales. Send dem faktura på tiden du bruker. Jeg har benyttet den senere og varslet hva jeg var i ferd med, i fall de ikke ga seg; først da ble det stopp!

Svar fra Fortum
09.06.2020 11:39

Hei Bjørn og takk for din anmeldelse! Vi setter veldig pris på tilbakemelding på din opplevelse med en av våre selgere, de har en hard jobb og forsøker å gjøre sitt for at det skal gå på best mulig måte. Melder uansett dette videre :) Hvorav at Telenor mener det ikke er et nummer som eksisterer høres er veldig rart ut, det skal fint være mulig å svare på meldinger du får tilsendt slik at du får akseptert avtalen med Fortum! Hvis du fortsatt ønsker en avtale så kan du ta direkte kontakt med vår kundeservice så er vi behjelpelige med dette! Vi er sterkt imot svindel og bedrageri som du har blitt utsatt for hos Europark og tar avstand fra dette! Men det er veldig godt å høre at du fikk ordnet opp i det med forliksrådet :) Ønsker deg en fin dag videre! Med vennlig hilsen Åsmund / Fortum kundeservice

Få gode tilbud på strøm der du bor
Få gode tilbud på strøm der du bor
La selskapene konkurrere om å gi deg best pris, og sammenlign gode tilbud på strøm skreddersydd til din bolig!
Få tilbud
Tar kun 2 minutter La selskapene konkurrere

Veldig dyrt og ikke alltid funker ladestasjoner

Omtale av  Emre

I 2019 kostet 2.75 kr å lade bilen, nå koster det 3.10 kr. Syns det er dyrt😔

Oppdag nye selskaper i samme bransje

Søk blant tusenvis av selskaper
Sammenlign tusenvis av tjenester
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR