DNB Bank opplever for tiden en negativ trend i kundevurderinger.
Pilens retning viser styrken på trenden i løpet av 30 dager.
Klikk for detaljer
DNB har oppgitt at fra september 2019 selger de persondata til "offentlige og private virksomheter", altså så godt som hvem som helst. Dette er data som demografiske opplysninger, produktopplysninger, transaksjonsopplysninger og noen tilfeller tilleggsopplysninger fra offentlige registre. De oppgir at dataen er anonym og ikke er mulig å koble opp mot personer, noe som ikke stemmer så bra (https://www.theguardian.com/technology/2019/jul/23/anonymised-data-never-be-anonymous-enough-study-finds). Uavhengig hvor anonym dataen er, er det fortsatt fare for missbruk. Vi har sett tidligere i saker som "cambridge analytica" -saken hvordan store mengder "lite detaljert" data kan misbrukes til å overbevise masser og vippe valg. Dataen DNB selger, som f.eks transaksjonsopplysninger vil gi mulighet for enda mer detaljert profilering som kan brukes til liknende kampanjer. Selv om det er mulig å reservere seg for det som enkeltperson, har denne beslutningen til DNB har gjort at jeg har valgt å bytte bank vekk fra DNB etter å ha brukt banken hele livet.
Hei August! Takk for at du skriver til oss. Leit å høre at dette har gjort at du har valgt å bytte bank. Det er altså snakk om data på transaksjoner som skilles fra kunden og på denne måten anonymiseres før disse samles. Transaksjonene kan altså ikke spores tilbake til en enkeltkunde. Det stilles også strenge krav til hvordan data skal brukes videre og kan naturligvis ikke kjøpes av hvem som helst. Som du selv skriver er også dette selvfølgelig helt frivillig. Du kan når som helst slå av og på samtykker i nettbanken din. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge! /Jørgen
Billån rente veldig høy, jeg har ringt seks måned før vi har avtalt, nå er det samme. Forsatt høy rente
Hei! Rente på billån varierer ofte stort om man ser på effektiv eller nominell. Her er det ofte lånets omkostninger som betyr mest. Er du ikke fornøyd med renten på lånet ditt så ta gjerne kontakt med kundeservice så tar vi en nærmere kikk på det og ser om det er noe som kan gjøres der. Ønsker det en en riktig god dag videre så lenge! /Jørgen
Er det bare de med negative erfaringer som skriver her? Har vært kunde siden 87 og aldri hatt noe problemer. Hyggelige og løsniningsorienterte ansatte på kundesevice og lettforståelig nettbank. Rask tilbakemelding på lånesøknader og raske til å justere rente om andre banker har gitt et bedre tilbud. Alt i alt veldig fornøyd
Hei! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Herlig å høre at du er fornøyd med oss! Skulle det være noe som helst vi kan bistå med så ikke nøl med å ta kontakt. /Jørgen
Jeg ikke anbefaler DnB. En ansatt i DnB på Majorstuen har vært å dytter meg og kaste meg ut fordi jeg spurte for mye og de hadde ikke lyst å forklare ikke heller å hjelpe. Jeg hadde brukket min ankel noe dager før men det hjalp ikke å stoppe henne. Etter 8 år kunde hos dem jeg er veldig glad at jeg skal bytte bank.
Hei Ledja! Takk for at du skriver til oss. Sånn skal det selvfølgelig ikke være. Alle er og skal føle seg velkomne på våre kontorer. Håper du har muligheten til å slå på tråden til oss, starte en chat i nettbanken eller sende en melding fra postkassen der slik at vi får muligheten til å gå dette opp med kontoret det gjelder. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge! /Jørgen
Beklager, ingen positive ting å si om DNB. Skal man sette inn penger kan man kun gjøre dette via deres innskuddsautomat. Hva gjør man når denne alltid er i ustand? Sist stoppet innskuddet to ganger, og hva skjedde, jo to ganger måtte ansatte tilkalles. Hadde 20.000 kroner som skulle settes inn, 40 stk. femhundrelapper. Disse ble telt opp to ganger, en gang hjemme og en gang i banklokalet ved automaten. Noen gikk gjennom før maskinen stanset, så ble noen sedler levert tilbake til meg fra en av de ansatte. Da disse ikke stemte med antallet jeg hadde puttet på automaten sa vedkommende at da hadde noen sedler gått inn slik de skulle. Jeg måtte så sette inn de resterende sedlene og igjen stanset maskinen. Det var da en ansatt nr 2 som måtte gå inn i maskinen fra bakrommet, før jeg igjen måtte sette inn de siste sedlene. Til slutt når kvittering ble mottatt var det kun 19.000 kroner som var registrert som innskudd. Hvor var de to siste 500 lapper jeg hadde satt inn??? Forsøkte å klage på dette, men kom ingen vei, maskinen hadde ikke feilet sa de. Som beskrevet var det to forskjellige ansatte som hadde vært på bakrommet og hentet mine penger, uten at jeg som kunde kunne følge med på hva som ble gjort. Hele tiden mens mitt innskudd ble foretatt var det flere kunder som sto å ventet på tur, og til slutt stengte de maskinen som så mange ganger før, og jeg dro fra stedet 1000 kroner fattigere enn da jeg kom inn. Advarsel til alle som bruker DNB, finn en bank dere kan stole på!!!
Hei Jonas! Tusen takk for din tilbakemelding. Leit å høre om din opplevelse med en av våre innskuddsautomater. Jeg håper du har vært i kontakt med kundeservice slik at vi har fått gått opp dette for deg. Om ikke setter vi stor pris på om du vil ta kontakt med oss på telefon, chat eller melding fra postkassen slik at vi får rettet opp i dette for deg. Dersom innskuddsautomaten skulle være i ustand en annen gang kan du også gjøre innskudd på Postkontor og hos Post i butikk. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen
Har ikke fått svar på forespørsel til banken, det har gått mer enn 10dager.
Hvitt kort fra DnB har mange fordeler for meg som student! Veldig fornøyd! Enkel nettbank og brukervennlig spareapp, som gjør det gøy å spare!
Hei! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Herlig å høre at du syns spare-appen gjør sparing gøy, det setter vi kjempepris på! Skulle det være noe annet vi kan gjøre for deg så ikke nøl med å ta kontakt! /Jørgen
Selv som en "verdsatt og spesielt viktig kunde" blir jeg sendt mellom ulike kundebehandlere, må vente ukesvis på viktige svar, sende dokumenter på nytt osv. Dette holder ikke mål, ny bank over nyttår! Personlig rådgiver har ikke vært tilgjengelig 3/4 tilfeller, og det er et mareritt å forsøke å bytte. Rentevilkår er betydelig høyere enn sammenlignbare banker.
Hei! Kjedelig å se at du sitter igjen med et dårlig inntrykk av oss. Det er vanskelig å si hva som er grunnen til at du har opplevd lang behandlingstid uten av vi får undersøkt det nærmere. Har du anledning hadde vi derfor satt stor pris på det om du ville sende oss en melding fra postkassen i nettbanken med din opplevelse, sånn at vi får sjansen til å gå det opp skikkelig og gitt deg en ordentlig tilbakemelding. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge! :) /Jørgen
Etter mange år som DNB kunde byttet jeg bank til SpareBank 1 Lom og Skjåk og kunne ikke vært mer fornøyd med forandringren. Hos DNB opplevde jeg at lånesøknader ikke ble behandlet (verken avslag eller aksept) og varierende brukeropplevelse på mobilappene deres. Følte jeg ikke ble tatt seriøst som kunde og etter diverse avsløringer om hvitvasking kan man tvile på deres integritet. Sparebank 1 har etter min mening vært langt flinkere til å følge opp med god kundeservice, nettbanken er ryddig og mobilapplikasjonen fungerer smertefritt. Anbefaler dere som sitter på gjerdet om å bytte bankforbindelse da dette er en ganske smertefri prosess i den digitale alder.
Hei Lars! Leit å høre at du har gått videre til en annen bank. Vi setter likevel enormt stor pris på din tilbakemelding og vil ta det med oss videre. Skulle det bli aktuelt igjen er du hjertelig velkommen tilbake til oss! :) /Jørgen
"Vi opplever problemer og kan ikke vise informasjon markert under akkurat nå." Tjenesten har vært nede/til dels funket i flere uker, ikke bare akkurat når jeg logger inn. Jeg gleder meg til det funker igjen og jeg flytter aksjefond fra DnB til noe mer stabilt. Hvis du liker uforutsigbarhet og banker som har tjenester som du ikke kan bruke "akkurat nå" i 2-3 uker, så er DnB banken for deg. Også hvis du vil ha lav BSU rente og lav sparekontorente er DnB banken for deg.
Hei Emilia! Kjedelig å høre at du sitter igjen med er dårlig inntrykk av oss. Det stemmer at det har vært en feil som over en lengre periode rammet visning av fondsandeler i nettbankens totaloversikt. Jeg håper du tok kontakt med kundeservice eller fant ut at du fremdeles så disse under "Mine fond" og kunne selge/kjøpe/bytte som normalt. Ta gjerne kontakt på chat, telefon eller melding fra postkassen i nettbanken om det er noe annet du er misfornøyd med så tar vi mer enn gjerne en kikk på det for deg. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen
Super fornøyd men, dette er nok også fordi jeg har en super flott kunderådgiver. Dette har nok alt å si for at jeg ikke bytter bank. Trofast kunde i Skien DNB, føler meg trygg og meget godt ivaretatt, jobber for meg ....
Tusen takk for kjempetrivelig tilbakemelding! Godt å høre at du er fornøyd med rådgiveren din. Skulle det være noe vi kan hjelpe deg med så ikke nøl med å ta kontakt. Ønsker deg en fortreffelig dag videre :) /Jørgen
Generelt fornøyd, aldri noe tull. De var litt strengere på vilkår for å få lån enn hos andre banker, men eller godt fornøyd.
Hei Sindre! Takk for tilbakemeldingen din. Supert at du er fornøyd med oss! Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen
Godt fornøyd med DNB, ser mange negative omtaler men jeg har pdd konti i flere banker og DNB er jevnt over bedre. Tekniske problemer i ny og ne, men det eneste som skiller DNB der fra andre banker er at de havner i avisene umiddelbart, mens andre går unna. Nettbanken er god med mye selvbetjening og appen har blitt bra (den gamle var helt fryktelig).
Hei! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Strålende å høre at du er fornøyd med oss. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen
Jeg ble overført til DNB da Postsparebanken gikk inn i historiebøkene. Mens familiemedlemmer klager over tekniske utfordringer med sine (lokale) banker har jeg ingenting å utsette på DNB. Nettbank og apper er fulle av funksjoner og greie å finne fram i. Riktignok fikk jeg ikke boliglån da jeg trengte det, men det hadde jeg neppe fått i annen bank heller. Rådgivere har hjulpet meg flere ganger med å ta valg. De tar årlig kontakt for å tipse meg om smarte grep som kan lønne seg. Midt på treet på etisk bankguide.
Hei Espen! Tusen takk for tilbakemeldingen din og så gøy å høre at du er fornøyd. Ta gjerne kontakt igjen dersom du ikke har fått ordnet med boliglån enda så tar vi gjerne en kikk og ser om det er noe vi kan tilby i dag, eventuelt kan vi hjelpe deg med noen tips slik at du kan nå målet raskere. Supert at du følger med på etisk bankguide! Her jobber vi knallhardt for å klatre enda høyere på listen! Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen
Trekker meg dobbelt når jeg handler på nett. Ringer å varsler kundeservice og de sier til meg at det er sånn som kan skje og er ikke noe å gjøre med. Pengene vil sannsynlig bli returnert på konto etter noen dager.
Hei Rune! Takk for tilbakemeldingen! Når man gjør et varekjøp med kort kan det skje feil i betalingsløsningen hos mottaker. Det kan skyldes flere ting, eksempelvis nettverksbrudd. Dette kan resultere i at det kommer det vi kaller dobbeltreservasjoner på konto. Hvis dette skjer vil den ene reservasjonen bli slettet etter noen dager, avhengig av betalingsmottaker. Skulle det skje at mottaker belaster deg dobbelt så er vi selvfølgelig behjelpelige med reklamasjon på det! Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :) /Jørgen
Har forsinket driften til selskapet pga knot med opprettelse og tilganger til konto. Har kostet meg regnskapskroner.
Hei Um! Takk for tilbakemeldingen! Opprettelse av kontoer eller kundeforhold skal selvfølgelig ikke ta lengre tid enn det som er nødvendig. Vanskelig å si her hva som var grunnen til at dette tok tid, men send oss gjerne en tilbakemelding fra postkassen i nettbanken din så får vi gått det opp skikkelig og gitt deg en ordentlig tilbakemelding. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge og håper at du ellers er fornøyd :) /Jørgen