Meny

DNB Bank omtaler og erfaringer

2,0/5
Dårlig
Kundetilfredshet
Dårlig
Kundeservice
Dårlig
Rådgivning
Dårlig
109
av 111 innen
bank
23%
anbefaler
DNB Bank

"Profitterer på korona og nasjonal unntakstilstand. Meler egen kake. Tilbakeholdelse av informasjon"

Omtale om DNB Bank skrevet av Maren T for 15.04.2020 12.34

DNB Bank har totalt 432 omtaler på Bytt.no
PÅ EN SKALA FRA 1 TIL 5
Hvor fornøyd er du med DNB Bank?
Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
Har byttet selskap
"Profitterer på korona og nasjonal unntakstilstand. Meler egen kake. Tilbakeholdelse av informasjon"
9 syns denne omtalen er nyttig

DNB har ved flere anledninger sagt at de skal matche den renten vi kunne ha fått i Danske Bank (som har avtale med Akademikerne Pluss). Hver gang det skjer en renteendring, enten opp eller ned, får vi en rente som ikke lenger matcher. Da er vi nødt til å ringe opp, og på nytt gå igjennom den samme storyen. Det er ganske frustrerende og vitner om at kundeservice ikke dokumenterer noen form for dialog med sine kunder. Det er også tungtvint for oss å gang på gang måtte forklare at vi tidligere har blitt lovt at DNB skal matche det vi hadde fått i Danske. Under forrige renteendring (korona) måtte vi igjen ringe DNB da vi kun fikk 2.14% (44bp nedgang). Renten vår ble da satt ned fra 2.14% til 1.8%, fremdeles høyere enn Danske. Da fikk vi beskjed om at de ikke kunne gjøre noe mer, noe som åpenbart er svada. Vi ønsket også å få fastrentetilbud, men her hadde de ingen interesse å matche Akademikerne - nei, det gjaldt jo kun flytende rente fordi "fast rente er fast". Veldig lite faglig argumentasjon her, ei heller gav det noe snev av fornuft. Mitt inntrykk er at DNB kun er opptatt av sin egen rentemargin, altså optimere differansen av den renten de får fra Norges Bank og den som de prissetter til sine kunder via banklån, o.a. Det tok flere dager før DNB satt ned renten etter Norges Banks reduksjon, de smykket seg mao med mange dagers veldig høy rentemargin og rett og slett profitterte grovt på denne nasjonale og globale unntakstilstanden. I Norge og verden globalt snakkes det om dugnader. Det snakkes om at alle må bidra. Om solidaritet, medmennskelig og omtenksomhet. DNB, derimot, tenker kun butikk og økonomi. De velger å profittere på situasjonen og tar seg god tid til å redusere renten. I tillegg reduserer de renten lite over blant hele sin kundemasse. Vi har en veldig lav gjeldsandel og har en rikelig økonomi og således betjeningsevne som burde plassere oss i det laveste siktet hva gjelder et risikoperspektiv for betjening av lån. Det fremstår derfor som ganske overraske at vi i starten ikke fikk hele 0.85% reduksjon (men kun HALVPARTEN! - 0.44%). Det får meg til å tenke at de trolig gjør dette med de fleste - setter ned renten kun litt for å opprettholde sin relativt gode rentemargin pga Norges Banks lave rente og dermed skummer fløten og meler egen kake - profitterer på unntakstilstanden. Det er nok mange der ute som ikke vet at de kunne fått en bedre deal, både i DNB eller ved konkurrerende banker. Det er nok også mange som ikke orker å ta fighten lenger, fordi det er tungrodd å sitte 2t i telefonkø. Det er heller ikke mulig å forhandle eller få ned renten via Boliglånschat - den har nemlig DNB tatt ned, og ber folk ringe inn i stedet. DNB vet nok trolig her at de fleste vil gi opp etter å sittet 1-2t i telefonkø, så nok en gang kommer de seirende ut.

Bytt.no
"Profitterer på korona og nasjonal unntakstilstand. Meler egen kake. Tilbakeholdelse av informasjon" skrev Maren T om DNB Bank

Har du en tilsvarende erfaring med DNB Bank?
Gjør som Maren T og over 10 000 andre norske forbrukere: Skriv en omtale om DNB Bank du også og del dine erfaringer!

Ingen registrering nødvendig, helt anonymt og tar kun 1 minutt!

Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
Vurderer å bytte selskap
"Utspekulert og kyniske luringer"
3 syns denne omtalen er nyttig

Hatt mange vanskeligheter i forhold til bank, aksjehandel og sparing. Banken bruker lure utspekulerte metoder for å få gigantiske inntjeningen og beskytte sine egne interesser. Avskriver seg ansvar og bruker lur kundeveiledning. Baktanker med alt.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21.55
Hei Preben!

Takk for tilbakemeldingen. Det er litt vanskelig å svare på dette uten noen konkrete eksempler, men dersom du føler at du har blitt lurt på noen som helst måte er dette noe vi selvfølgelig tar svært alvorlig. Vi setter derfor stor pris på om du vil ta kontakt med oss via postkassen i nettbanken din slik at vi får gått opp dette og kommet til bunns i hva som har skjedd. Ønsker deg ellers en strålende dag videre så lenge :)

/Jørgen
Kundetilfredshet
Vurderer å bytte selskap
"Digital kontakt oppleves som umulig, tlf.kontakt tar altfor mye tid pga venting..."
1 syns denne omtalen er nyttig

Chat-tjenesten er en vits, helt ubrukelig!!!! Svarene var rotete og irrelevante. Hvorfor kan de ikke nås på e-mail?? Jeg kan ikke mene noe om kunderådgivningen når jeg ikke får tak i en rådgiver...

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21.54
Hei Liz!

Usikker på hvilken tjenester du refererer til når du sier chat-tjenesten. Vi har i en begrenset periode hatt en egen åpen chat-løsning på våre sider for å besvare generelle spørsmål rundt forsikring og økonomi i forbindelse med Korona-utbruddet.

Videre har vi en chat-bot som kan svare deg på enkle spørsmål dersom du starter en chat fra åpne sider. Felles for disse to chat-løsningene er at du kan få svar på generelle spørsmål. Det vil si at du ikke vil kunne få svar på spesifikke ting som angår ditt kundeforhold.

Grunnen til dette henger sammen med hvorfor vi heller ikke har noen epost-adresse. Dette går på sikkerhet. Vi ønsker ikke og kan ikke gå inn på spesifikke kundeforhold over usikre kanaler. Vi er nødt til å vite at vi snakker med riktig kunde.

Trenger du å snakke med en rådgiver utover generelle spørsmål er vi tilgjengelige på telefon 915 04800, via chat i innlogget nettbank (logg inn i nettbanken og start en chat der), eller via meldinger som du kan sende fra postkassen i nettbanken din. Håper det ga svar på det du lurte på! Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :)

/Jørgen
Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
Har byttet selskap
"Grådige"
2 syns denne omtalen er nyttig

Som god kunde med fast og trygg jobb opplever jeg at de setter ned renten, men at renten er 0.1 % over veiledende pris. Fikk god rente når jeg ringte, men har fått nok og bytter bank. Håper flere gjør det!

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21.53
Hei Trond!

Takk for tilbakemeldingen. Det er vanskelig å kommentere et lån her. Usikker på hva du viser til som veiledende pris, men vi har nylig satt ned renten i to omganger med virkning fra 5. april. Ta gjerne kontakt med oss på telefon eller send en melding fra postkassen i nettbanken din så kan vi ta en nærmere kikk på det sammen og ta en prat. Ønsker deg en strålende dag videre så lenge :)

/Jørgen
Kundetilfredshet
Kundeservice
Rådgivning
Vurderer å bytte selskap
"Satt ned renten i dag med 0,5% etter Norges Bank har satt ned 1,5% :-/"
4 syns denne omtalen er nyttig

For en kynisk bank.... De "NARRET" meg over fra Sbanken og ga meg samme rente for 1 år siden. I dag har jeg (etter justering i dag ca 0,35% høyere rente :-( enn de i Sbanken) Fikk først en melding om at renten ble satt ned 0,35% etter at Norges bank satt renten ned 0,5% ... Greit nok. Fikk deretter en mail om at vi kunne se bort fra denne. Norges Bank satt ned renten ytterligere 1% (ett helt prosent poeng) og fikk i dag (3/4-20) mail om at de hadde satt min rente ned 0,5% fra den første jeg hadde (altså hele 0,15%) lavere en det jeg først fikk varslet.... tross at renten gikk ned 1,0% i tillegg til 0,5% fra tidligere. De har altså selv fått en lettelse på 1,5% mens jeg har fått 0,5%. Har aldri misset ett avdrag og har mer enn 60% sikkerhet for lånet. Jeg har også alle forsikringene mine i DNB (etter de fikk fasit og matchet prisen jeg hadde) og betaler nesten 3000,- i mnd. for de. Kommer nok til å forlate DNB både med forsikring og lån etter dette. De er ikke med på noe som staten subsidierer slik jeg oppfatter det. Uansett... de driter vel egentlig i menig mann føler jeg. Fikk bare et svada svar når jeg tok dette opp med min kontakt person i banken... Dette kan ikke jeg gjøre noe med....:-//// men ... vi... jada---- får svar i påsken kanskje.

Svar fra DNB Bank
14.04.2020 21.53
Hei Tore!

Litt vanskelig å kommentere lånet ditt uten at vi får tatt en kikk på det sammen. Renten ble nylig satt ned to ganger. Totalt en justering ned inntil 0,85%. De alle fleste lån er justert ned med 0,85% men de som allerede hadde en veldig god rente har fått en noe mindre justering. Disse lånene skal likevel være meget konkurransedyktige. Anbefaler deg å ta kontakt med oss på telefon eller ved å sende en melding fra postkassen i nettbanken din så kan vi ta en kikk på lånet sammen og ta en prat. Ønsker deg en riktig god dag videre så lenge :)

/Jørgen
DNB Bank har totalt 432 omtaler på Bytt.no
Søk Bytt.no
AVBRYT
OK, JEG FORSTÅR