Etter over 15 år som kunde spør jeg om å få nedsatt boligrente da markedet på landsbasis har falt under 2 prosent. Min boligrente var da over 2,4 prosent effektiv rente. Svaret fra banken etter mye om og men er at de ikke kan gå lenger ned enn til 2 prosent. Fikk nytt lånetilbud samme dag fra annen bank på 1,41 prosent. Styr unna denne banken når det gjelder boliglån!
Ringte først i 16 min, ca hver 30 sek, kom en stemme å fortalte at det var fint at jeg ventet. Ringte igjen etter ca 1 time, det samme gjentok se. Ville forsøke en siste gang ca litt før km 18.00 det samme hendte som 2 ganger tidligere på dagen. Nå ringte jeg i 30 min. Katastrofalt. I 2021. Hvorfor ikke ha tilbakeringsystem?
Gode vilkår for Akademikerne, det hjelper også å være under 33 år. Fornøyd med vår rådgiver, og stort sett fornøyd med kundeservice. Men det er også det eneste som er positivt med DanskeBank. Som de fleste omtaler her nevner er nettbanken ubrukelig. De sier "vi jobber kontinuerlig med nettbanken", men det har foreløpig i mitt snart ett års lange kundeforhold ikke skjedd en eneste merkbar endring, hverken positiv eller negativ. 123spill.no i 2003 så mer moderne ut. AvtaleGiro og eFaktura er umulig å hanskes med selv. AvtaleGiro må man kontakte kundeservice for å opprette, som om det er den mest naturlige ting i verden. Mobilapp begynner å bli ganske bra, men det er en del mangler der fortsatt. F.eks. kan man ikke se rente på boliglån. Jeg har kontaktet de om konkrete tilbakemeldinger om nettbank og mobilapp tidligere, ingen av disse har det blitt gjort noe med. Med andre ord, ikke verdt tiden å gi de tilbakemelding rundt brukeropplevelse. Man må enten akseptere tingenes tilstand og ikke ha håp om at det endres med det første, eller bytte bank. Jeg faller inn under den første kategorien. Pengene spart gjennom Akademikerne-avtalen er verdt det. Så vidt. Som mange andre sier er det utelukkende vilkår gjennom Akademikerne som holder meg i DanskeBank. På ALT annet finnes det mange alternativer som er bedre.

Byttet pga Akademikerneavtalen. Nå er jeg på bytt.no fordi jeg leter etter en seriøs bank i stedet. Den gode renta er ikke nok lenger. Det tok 5 måneder å få ordnet med kort til kontoene slik at jeg kunne si opp min gamle bank. Lånet ble flyttet på en blunk. Å legge til flere kort er en sak for kundeservice. Det er umulig å få bekreftelser i nettbanken på om det jeg prøver å utføre faktisk har skjedd. Debetkortet funker kun på utvalgte terminaler så jeg må ha med andre kort i tillegg. Det er endeløse BankID-bekreftelser på småtteri når man allerede er logget inn i nettbanken. Avtalegiro har jeg gitt opp å opprette. Kundeservice er veldig hyggelige når jeg får kontakt og det tar vanligvis ikke så mange dager.

Å sitte i 40min. uten å få snakket med et sentralbord for så å oppleve at når du endelig kommer gjennom så er aktuell avdeling stengt. Det dreier seg om store beløp for meg, men Danske Bank synes visst tall under 8 siffer er småbeløp. Heldigvis ikke min faste bank.

Har i 5 mnd forsøkt å bytte til danske bank, men får ikke kontakt med banken. Kundekonsulent ringte meg én gang da jeg ikke rakk svare, og jeg har siden forsøkt få ham til å ringe meg opp, uten hell. Jeg har sendt epost, og jeg har snakket med kundeservice som sier han skal ringe, uten at noen ringer. Siste gang jeg ringte for å purre, så fikk jeg beskjed om å holde linjen, og etter litt venting ble bare røret lagt på. Jeg har siden ikke vært i kontakt med de og har bestemt meg for å beholde min opprinnelige bank.

Har holdt på å bytte til Danske Bank på grunn av Akademikeravtalen. Makan til rot har jeg aldri opplevd noen gang - jeg har møtt hyggelige mennesker i kundeservice som alle har sagt at de skal sjekke opp spørsmål jeg har og så ringe tilbake. Dette har skjedd ved 4 ulike anledninger uten at de har ringt opp igjen. De svarer ofte også helt ulikt - feks ble det opplyst at man må ha privat bankavtale dersom man ønsker en bedriftsavtale noe som viste seg å ikke stemme. Danske Bank har nok nedbemannet så kraftig at dette dessverre er et resultat - ingen grunn til å velge denne banken dersom du ikke er ute etter Akademikerfordelene. Nettløsningen minner også om hva andre banker hadde i 1995.

Jeg flyttet boliglån til Danske og siden jeg er i akademikerne fikk vesentlig lavere rente. Andre fordeler: 365 kredittkort brukt på bensinstasjoner (på Esso over en krone rabatt pr.liter) Lavere valutabegyr enn de fleste andre på Mastercard (1.5% mot 1.75-2 % i de fleste andre banker) Billån og andre lån også med lav rente Ulemper: Nettbank er ikke bra, omtrent umulig å opprette avtalegiro. Må legge inn BankID og passord for alt mulig (som å sende banken en melding) Har ikke bankID på mobil (men den jeg har i Sbanken fungerer) Konklusjon: kan være et godt valg hvis du er i akademikerne, men ikke kvitt deg med din gamle bank (Jeg har fremdeles Sbanken og bruker den til avtalegiro siden danske ikke fungerer tilfredstillende der)
